6 580 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
väggWC fixtur etc
hej. jag håller på och kollar väggWC för mitt nya badrum. WCn kommer hamna mot en gipsvägg jag bygger. är det bäst att köpa en färdig WC-fixtur som skruvas fast i golvet? dom kostar endel.. är det bra att stadga fixturen med extra stålreglar i gipsväggen? någon som har några erfarenheter och lösningar? något speciellt märke/modell som är bättre etc?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag gjorde en sådan installation vårt fritidshus för några år sedan, utan fixtur. Vi satte reglar på tvären i väggen. Dels där fästbultarna till toan skulle gå in, dels understa delen av den kommer att trycka på väggen. Det har fungerat bra.
Om man kan köra plåtreglar istället vet jag inte. De skruvar man använder (om jag minns rätt så ärdet 2 st 8mm) har ju typisk trägänga. Frågan är väl om den fäster ordentligt i plåtreglar. Och om plåtreglarna tål punktlast lika bra som träet.
Om man kan köra plåtreglar istället vet jag inte. De skruvar man använder (om jag minns rätt så ärdet 2 st 8mm) har ju typisk trägänga. Frågan är väl om den fäster ordentligt i plåtreglar. Och om plåtreglarna tål punktlast lika bra som träet.
Fixturen bör stå på bjälklaget samt ha reglar längs sidorna som man kan fästa in fixturen i.
Om du skall ha inbyggd cistern se till att köpa en fixtur som är anpassad för dolt montage så att anslutande rörkoppling är indragen i cisternen för att slippa dolda skarvar som ej är inspekterbara.
Själv har jag fixturer från Geberit och dessa finns anpassade för rör i rörsystem med koplingen i cisternen.
/Patrik
Om du skall ha inbyggd cistern se till att köpa en fixtur som är anpassad för dolt montage så att anslutande rörkoppling är indragen i cisternen för att slippa dolda skarvar som ej är inspekterbara.
Själv har jag fixturer från Geberit och dessa finns anpassade för rör i rörsystem med koplingen i cisternen.
/Patrik
Dom fixturer jag sett och varit
med och monterat ibland,har
fästen i golvet och sen fästen som
skruvas in i väggen och har justerings möjlighet.
Fördelen med en fixtur är ju att rör och eventuellt
tank och tryckknapp har färdiga mått i fixturen.
Mvh Putte
med och monterat ibland,har
fästen i golvet och sen fästen som
skruvas in i väggen och har justerings möjlighet.
Fördelen med en fixtur är ju att rör och eventuellt
tank och tryckknapp har färdiga mått i fixturen.
Mvh Putte
ja jag har hittat en från ido som jag tror kan fungera. tänkte skruva fixturen i betonggolvet och skruva fast den i 2st av gipsväggens stålreglar som jag sätter dikt an på var sida om fixturen. det borde väl fungera? väggen är 2500mm hög och jag undrar bara om stålreglarna håller emot den belastningen?
Leta efter en fixtur som INTE ska skruvas i golvet. Det känns väldigt omodernt. Tex har IFÖ ändrat sin konstruktion för att slippa detta. Det är dessutom (nästan) bara en belastning i vertikalled på fixturens fötter så skruvar där gör begränsad nytta. Det är mycket bättre att ställa fixturen på färdigt ytskikt och sedan fästa i väggen (jag tolkar dig som att du inte ska ha en helt inbyggd toa).
Att fästa i plåtreglarna känns tveksamt - jag skulle def inte göra så om jag inte var säker på att det är praxis att göra så. Vad finns bakom plåtreglarna? Försök att fästa fixturens övre fästen i detta istället.
Att fästa i plåtreglarna känns tveksamt - jag skulle def inte göra så om jag inte var säker på att det är praxis att göra så. Vad finns bakom plåtreglarna? Försök att fästa fixturens övre fästen i detta istället.
Jag håller just nu på att montera en fixtur från IDO och den behöver inte skruvas i golvet. Däremot så skall den fästas med 6 bultar (2 högst upp i hörnen, 2 på mitten och 2 långt ner med vinklar skruvas i fötterna). Jag läste någonstans att montaget skall palla för 400kg.
Den verkar helt OK men "intaget" för vatten röret är på sidan av tanken och skall på en liten ytan vinklas 90° för att sedan anslutas inne i tanken. Det gäller minnsan att hitta en rörmockare med små händer för att fixa denna koppling.
Jag kommer att skruva denna mot befintlig ytter vägg och klä in den i våtrums gips. Spolknappen kommer jag att ha framåt och på toppen av denna fixtur kommer jag att lägga en ekskiva. Denna skiva skall jag göra så att den blir möjlig att ta bort vid problem med fixturen. Enl IDO så skall all service kunna ske via knappen men det var det med små händer igen.
Den verkar helt OK men "intaget" för vatten röret är på sidan av tanken och skall på en liten ytan vinklas 90° för att sedan anslutas inne i tanken. Det gäller minnsan att hitta en rörmockare med små händer för att fixa denna koppling.
Jag kommer att skruva denna mot befintlig ytter vägg och klä in den i våtrums gips. Spolknappen kommer jag att ha framåt och på toppen av denna fixtur kommer jag att lägga en ekskiva. Denna skiva skall jag göra så att den blir möjlig att ta bort vid problem med fixturen. Enl IDO så skall all service kunna ske via knappen men det var det med små händer igen.
Ja-a du, jag kan säga att jag haft en läckande IDO-väggcistern som orsakat läckage ända ner i krypgrunden. Den stod bakom tätskiktet.
Vad som möjligen en tillverkare hävdar är OK måste du fråga dig själv om DU tycker är OK. Personligen tycker jag hädanefter att väggcisterner för dasseborg är ett jäkla skit och vi byggde om avloppet till ett traditionellt golvavlopp. Se åtminstone till att bygga en tät balja, tex av rollat tätskikt som du kopplar en skvallerledning till så att du får en förvarning om när toan inte är tät längre. I mitt fall stod det och läckte i sex månader innan det upptäcktes.
Tänk på att bara för att det står "kan monteras i vägg, bakom vägg eller byggas in" så betyder det INTE att cisternen kan monteras utan tätskikt under. Ring försäkringsbolaget om du är osäker.
Vad som möjligen en tillverkare hävdar är OK måste du fråga dig själv om DU tycker är OK. Personligen tycker jag hädanefter att väggcisterner för dasseborg är ett jäkla skit och vi byggde om avloppet till ett traditionellt golvavlopp. Se åtminstone till att bygga en tät balja, tex av rollat tätskikt som du kopplar en skvallerledning till så att du får en förvarning om när toan inte är tät längre. I mitt fall stod det och läckte i sex månader innan det upptäcktes.
Tänk på att bara för att det står "kan monteras i vägg, bakom vägg eller byggas in" så betyder det INTE att cisternen kan monteras utan tätskikt under. Ring försäkringsbolaget om du är osäker.
Jag har talat med försäkringbolaget men när det gäller dom så spelar det ingen rol hur f_n man gjort för går något fel så har dom alltid nått att peka på som kunde varit på något annat sätt eller hittar dom en anledning att skriva av så mycket på värdet. Här står man alltid med "svarte petter". Sen vad det gäller vägghängda toastolar tycker jag att det ser bättre ut och framför allt är det lättare att städa golvet.
Till saken: Jag har skvaller rör med rejält fall emot. Har även tättskick på insidan.
Till saken: Jag har skvaller rör med rejält fall emot. Har även tättskick på insidan.
Klicka här för att svara

