Badrum
Åsa76: Speca så mycket som möjlig och skriv tydligt.Utgå från ett standard kontrakt typ ABS05. Skriv dit utförande noggrant och speca vad som skall ligga utanför fast pris. Se till att ha med en formulering som "Allt material och arbete som krävs för att genomför entreprenad skall ingå i fast pris som är ..... ink moms". Ju mer specat destå mindre risk för tjafs.
phl: Nope, nog mer noname än så. Köpta på Lunds kakelvaruhus, de kallar dem för "Chalon svart" och fanns i de flesta storlekar. Efter mycket bök fick jag in 30x30 ute i badrummet, 15x15 i duschen samt 5x5 på väggen.[
DrKnowLittle: Fogen är LIP "Manhattan" både på golv och vägg , konstigt nog så ser fogen på väggarna mörkare ut men det är nog mest en synvilla. Innan vi (jag hade hjälp av pappsen) så mätte och räknade jag en hel del men så här i efterhand hade det nog varit bättre att börja med väggarna , det som blev lite bökigt var just avsluten mellan golv och vägg. Men annars blev jag riktigt nöjd
falukorv: Varför inte läsa denna tråd: http://forum.byggahus.se/badrum/1290-fantastisk-billiga-badkar.html ,dem kommer från importlagret, men det ser ut att vara samma badkar och duschar, fast lite billigare
hanse: Fick faktiskt svar från tre leverantörer idag. Hafa säger att om man gör detta med deras kar, så upphävs garantierna. Jaha ... exit Hafa Men Ifö och GAT säger båda att det går med deras kar. (eller åtminstone med några modeller) Gat säger att det är en bra lösning för att få ned ljudnivån. GAT säger också att man skickar ett "förlängnings-kit" med slang och lim till hugade
jeppeknaster: Om han inte är tillmötesgående så kan ni ju alltid hota att maila bilderna till byggföretaget han representerar. Även om de säkert vet att ha jobbar på sidan om så lär de väl knappast vara glada att kopplas ihop med ett sådant klåpararbete.
jon_h: Jag skulle säga 450 c/c, samma som enkelgips. Visst styvar renoveringsgipsen upp lite, men jag skulle inte vilja räkna med någon större effekt. Men okej, vi kan säga 460 c/c då. :) Och vassego.
OlaE: Hej. Jag har 2 st olika rör (dusch samt badkar) det ena med skyddsslang monterad och en utan. Där av 2 olika jiggar...... Kan inte förklara varför den saknas på den ena. /Ola
Lmob: har någon använt sig av fogimpregneringsmedlet (WRT-FS) http://www.impreva.se/A_09D_WRT-IMP_FS.html verkar kanon har mailat dom om åf mm http://se.percenta.com/nano-glas-keramik-konservering.php eller kan detta va nått
jon_h: Ja, vanliga verktyg för träbearbetning går bra. Men det sliter förstås en del på dem. Man kan också knäcka skivorna om man ritsar ordentligt och knäcker dem över en kant, men snittytan blir inte särskilt snygg.
Satinsilk: Är det ingen som kan svara på någon av mina frågor??.....
Satinsilk: Hmm...Jag skickade iväg ett mail till alcro kundtjänst anngående denna fråga. Detta svaret fick jag : Hej Det går endast och måla om det är en tunn vinyltapet och inte en tjock våtrumsmatta. Tvätta noggrant för att få bort tvålrester och kalkavlagringar måla med Tät Täckfärg, obs! det är inget godkänt våtrumssystem. Lycka till Joakim Ulander Innesäljare Alcro Kundtjänst
ktm250: [citat] Svaret hittar du i monteringsanvisningen ifrån tillverkaren. Läs den ytterst nogrannt så att allt blir rätt.
Wesserbisser: Hej, Ska välja blandare till handfat och dusch samt duschset och WC. Vi låter Comfort göra jobbet och kommer välja bland deras leverantörer. Vi kan tänka oss WC från IDO, IFÖ och Gustavsberg. Blandare / duschset från Mora, Gustavsberg, FMM och Oras. Har någon synpunkter / erfarenhet av dessa tillverkare, är det något av märkena man ska passa sig för eller något som är bättre än
SvenD: Vad har du för djup från översidan av underbetongen upp till planerad golvyta? För att få hygglig värmeekonomi rekommenderas att isoleringen under golvvärmen skall vara minst 20 cm cellplast, ju mer dess bättre upp till ca 40 cm. Tillkommer överbetong med golvvärme 7 cm, min 5 cm. Om du skall gjuta med EPS betong så bör du kunna bygga änny mer på höjden. En fördel är att du
avendere: Får man fråga vad som hände med bilderna?? *nyfiken* //Mac
Tom66: Tack för svaret och jag förstår principerna... men.... badrummet har ju fungerat i 60 år. Leverantören nu vill inte ge mer än 20 års livslängd på renoveringen. Någonting är konstigt!!!!
jon_h: Om jag var i dina skor, och försäkringsbolaget inte hade velat bekosta bytet, så hade jag bekostat det själv. Den där känns inte så kul att ha kvar.
avendere: [citat] Jag måste instämma med föregående talare.. för specifika mindre bilningsjobb så tycker jag att en vanlig "power-super-craft-wonder-woilla-maskinen.eller vad de billiga nu heter duger gott, nästan att föredra då en stor hilti kräver en del övning samt är svårare att styra än de små billiga... (egna erfarenheter) - dock så är det ingenting om du ska igenom en dubbelplatta
Lillgus: Var en hel del information på försäkringsbolagets hemsida. De godkänner både GVK och BKR. Det som skiljer för min del är att GVK godkänner trä-skivor bakom våtrums-skivorna.
Tom66: Jag vet inte om jag är hopplöst ute eller för bekväm. Jag har ett minimalt badrum, 170x150cm, i bostadsrätt som skall totalrenoveras. I dag sitter där ett inmurat stålbadkar 170x70 cm, 47 cm djupt, som tar upp halva badrummet. Det är ett orginalbadkar från1948 då huset byggdes. Hopplöst slitet och omöjligt att hålla rent men OTROLIGT SKÖNT!!!! Vi erbjuds ett badkar; Gustvsberg 1500
TobbeGardner: Tackar! Då är det bara att köra på då ;)
jon_h: Jag skulle starkt rekommendera att ni först klär det hela med en fibercementskiva, och sedan tätskiktar denna. Att kakla på trä fungerar sällan.
nho1: Hej, Funderar på att plocka bort befintlig duschkabin (av tonat glas ca 80x80) och funderar på att "kakla upp" en dusch (dvs inneväggar av typ styrofoam om armeras och sedan bekäs på båda sidorna av kakel). Någon som kan tipsa om ideer? Vore suveränt om någon hade bilder på liknande projekt eller vet vart man kan hitta sådana bilder på nätet.
Zenga: Jag ska också ha ett kar på 150cm.Men då det mest kommer bli dush så ska jag sätta in detta karet. http://www.villeroyboch-wellness.se/sv/detalj.asp?id=1