Hallå
Kollade lite vad för typ av lim man ska ha till gips i våtrum här i forumet.
Jag håller på med ett våtrum på ca 3,2 kvm och har fått tips från en lokal bygghandlare.
Jag har reglat upp med 30 cc och på det har jag lagt en 22mm golvspånskiva och sedan 2 lager med golvgips.
På det blir det sedan golvvärme (El), ca 30 mm flytspackel och klinker.
Gipset har jag efter handlarns tips limmat med PL 600 i med strängar på 10 cm mellanrum och även skruvat fast. Skruven var ok att använda om den inte låg direkt under kabeln?!.
Nu står jag har och funderar, är det verkligen ok med Pl 600 och är det ok att dra i skruvar.
Lite sent kanske men man litar på bygghandlarna.

P
Man ska aldrig lita på en försäljare, oavsett bransch!

Golvgips limmas med cementbaserat skivlim (t.ex. Ardurit S48) och skruvarna tar man bort när limmet har brunnit. PL600 är inte starkare än latex.
Sen finns det ingen anledning till att använd någon golvgips över huvud taget när du ska spackla golvet.
Det räcker också med 15 mm spackel vid brunnen + tillkommande för falluppbyggnaden, vilket iofs kan bli 30 mm om rummet är stort, men sällan på 3,2 kvm.

P
Och...

"BBV:s krav att kartongklädda gipsskivor inte skall användas i våtrum träder i kraft den 1 juli 2008."

Ja precis, det står ju svart på vitt.
Missade den detaljen.

P
Även solen har fläckar.

det var nog dumt att lita på en försäljare. Det är väl bara att bryta upp golvet.
Jag drog ur skruvarna i går för att kolla och det såg ut som limmet inte hade fäst riktigt på vissa ställen, det såg ut som det sviktade någon ynka mm mellan skivorna och det är ju inte bra. Kanske var det därför jag skulle skruva oxå.

Samma kille sa att det skulle räcka med 20 m devi kabel till golvet, låter det vettigt?.

Hej

Ja han har ju hittills visat sig pålitlig så kolla med tillverkaren hur mycket kabel det ska vara :)

Ang. längden på golvvärmekabeln så tycker jag det låter vettigt (om du inte tänkt ha inbyggt badkar eller liknande i ditt rum). Jag använde själv 30 m. i mitt badrum (ca 4 kvm)

/sk.ank

Är det bra isolerat ska du ha min. 70 W/kvm. I badrum vill man gärna ha lite till. Gärna upp mot 90 W/kvm.
Tycker du ligger lite lågt. Men ska du ha badkar och annat på golvet, så blir det svårt att få ner all effekt.

Värmekabel får inte ligga direkt mot brännbart underlag. Måste ha något som fördelar värmen.
Ett alt. är ett lager golvgips som skruvas fast. Värmekabel limmas. Sen flyts.
Sen får man inte andvända gipsen i badrum så länge till. Av förklarliga skäl.........
Byt ut gipset mot minerit skiva eller likvärdig.
Tycker du det bygger för mycket, kan du skruva ett armeringsnät på spånskivan, fästa kabeln i det, och sen flyta.

P
Det finns kablar som får förläggas på armeringsnätet ovanpå spånskivan, t.ex. T2 Röd. Man brukar räkna 80W/kvm som komfortvärme och 100W/kvm som fullvärme.
Har man platta på mark eller källare finns det även godkända system med 120W/kvm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.