Står inför en badrumsrenovering i sommar men är lite kluven till hur jag ska göra golvet.

Jag har valv i källaren under. Idag är golvet delvis gjutet/klinker. Allt ska bilas upp, samtliga avlopp och vattenledningar skall bytas.

Jag antar att det under golvet finns träreglar. Är det ett korrekt antagande? Eller kan det vara så att det är gjutet ända ner till valvet? I så fall har jag mycket bilning framför mig :eek: Huset stod färdigt ca. 1960.

Men hur ska jag sedan bygga det nya golvet? En viktig faktor är tiden, det måste gå relativ fort, eftersom detta är husets enda badrum/toalett.

Om det finns träreglar, kan jag då bygga upp golvet med spånskivor, lägga ned golvvärmeslang och sedan flytspackla det hela? Hur djupt får man i så fall spackla med snabbtorkande flytspackel?

Eller kan det vara ett bättre alternativ att gjuta upp med t.ex. ESP Cement, lägga golvvärmeslang och sedan flytspackla? Nackdelen är kanske att jag då får ett till torkmoment. Eller finns det annan typ av snabbtorkande cement som går att gjuta djupt med, få in golvvärmeslangen samt bygga fall med?

Vad tror ni går fortast?

Jag kommer att leja rörmockare och mattläggare, blir det gjutning även för det. Mattläggaren säger att han även kan spackla om det skulle behövas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.