Jag har nu kommit till golvet imin renovering av tvättstuga, bastu och dusch. Därför skulle jagtacksamt ta emot synpunkter på var jag börjar. Den nischbyggda duschen ska ha mosaik på golv, men övriga golvet, vilket är ca 20 kvm, ska jag lägga klinker på. I dagsläget vet jag inte vilken plattstorlek, men förhoppningen är 30x30. De bägge golvbrunnarna kommer bilas ur och bytas mot nya godkända (jag lejer ut det jobbet). Samtidigt ska fallen minskas. Var börjar jag lämpligen för att både klara brunnen snyggt i rummet (inte den i duschenalltså)samt få till det snyggt vid väggarna? Omöjligt? Den snedfasade väggen är en bastu, som också ska ha klinker inne.

• tvättstuga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mät, mät och mät. Börja sedan i duschen och anpassa ev. med en halv plattas förskjutning så att du inte får smala strimlor någon annanstans i rummet. Eftersom golvbrunnen verkar vara centrerad i duschen och detta är ett litet symmetrisk utrymme, är det här du helst vill ha skarvarna snyggt centrerade. Eller rättare sagt; det är i duschen du lättast ser placeringsfel och det kommer man att reta sig på varje gång man duschar.

• Gilla
anamin04
  • Laddar…
Tack för svar, men jag tror inte du läste riktigt noga, eller så förstår inte jag ditt svar riktigt. Duschen är ett mindre bekymmer då jag lägger 2x2 cm mosaik inne i den. Självklart måste jag få det snyggt, eller som du skriver, snyggast, det är den brunnen man kommer se "dagligen". Men frågan rrde den andra brunnen, den för tvättmaskinen. Ska jagsatsa på att få helplattor kring den och ta de skurna plattorna längs med väggarna, med risk för olika bredaplattor runt rummets väggar, eller förska få till så lika plattor som mjligt längs väggarna, men då riskera olika skärningar kring brunnen?
Sedan en annan fråga, jag brjade riva upp plastmattan nu i morse. den ligger limmad med vad jag antar är kontaktlim (luktar såi alla fall). Sedan verkar det ligga ett tunt lager avjämningsmassa, alltså någon form av flytspackel på betongplattan. Lämpligt sätt att förbereda underlaget innan jag börjar lägga klinker? All lös avjämningsmassa måste bort, jag antar att även limmet ska bort, annars lär väl inte golvet ha en chans att andas... Är det golvslip som gäller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.