Badrum
Jesca_j: Håller den sig bara smidig i 30minuter mot utlovade 2timmar så kan det nog vara så att du blandat den för tjock.
pappskallen: ja då blir det ju genast lite dyrare, jag hade ju hellre köpt en engreppare än en utanpåliggande termo-blandare, men det är ju jag det...... på megabads hemsida så hittar du blandarna på "hansgrohe" och "axor" välj sedan serie.......inbyggnadsblandarna finns alltså inte som egen underkategori utan i varje serie. om du vill kan du skriva in numret 35720800 i sökrutan så får du upp en
Björn_L: Hej, jag är på gång att renovera ett badrum i ett hus med tegelväggar. Det är renoverat i början av 1990-talet och har då fått gipsskivor som troligtvis är limmade på remsor av gips direkt mot tegelväggen. Från början har det troligtvis varit putsat med kalkputs, men denna har försvunnit vid den tidigare renoveringen. Frågan är hur jag gör nu. Då jag helst vill ha så tunnt
Mikael K.: Handlade nyligen en toastol (Ifö sign) från vvs-shop.nu. Billigt, snabbt och smidigt = jättenöjd :-)
OneYet: Vi har letat och letat. Finns det någon på detta allvetande forum som vet var vi kan hitta ett "vanligt", fristående badkar som är 175 cm långt? Inget flådigt ovalt eller sånt för det skall stå på tvären med väggar på tre sidor.
Zombocom: Man skall väl spackla hela vägen mot gipset, däremot skall man väl vara noga med att se till så att det inte läcker mellan gips och spån..
tank77: [citat] Nja, tätare blir det inte eftersom det är samma mängd som ska på, vare sig det görs med roller eller pensel.
AndersNo: [citat] Det var ungefär det jag tänkte.. Golvspånskiva med ordentligt tätskikt och sedan trägolvet uppe på det.
GoForIt: [citat] Vad kommer siffran 1,25 m³ från? Så litet är väl inte badrummet eller? Jag hade inte rekommenderat kakel på 6 mm gips.
GoForIt: Det som kan vara problemet med flytspackel direkt ovanpå råsponten är ju att den kan rinna ner om det finns för stora glipor. Ett alternativ kan ju vara att laga upp eventuella sådana i förväg. Personligen så föredrar jag en gipsskiva som underlag.
GoForIt: Jag hade bara valt tätskit på ytor som kommer att vattenbegjutas = duschutrymmet. Problemet med fukt i golvet är ju inte den fukt som skulle finnas ovanför fuktspärren, utan den som finns under.
GoForIt: Hej Håkan, Det stämmer som du skriver att den dispens som finns för kartongbeklädd gips upphör 2008-06-30. En bra väg för grundinfo om dina frågor är dels Jon:s klistrade tråd: http://www.byggahus.se/forum/badrum/63291-laes-innan-du-fragar-lite-allmaen-information-foer-badrumsbyggaren.html Dels byggkeramikrådets hemsida, www.bkr.se Där finns också de nya reglerna med kommentarer.
hempularen: Jag tror att tanken med de gamla luckorna var att man skulle kunna hitta var läckan var. Man tänkte alltså mer på den rena vvs felsökningen. Inte helt fel jämfört med att inte ha några luckor alls som gällde ännu tidigare.
NyfikenVit: Hej, Jag tänkte bara höra vilket som är det bästa sättet att fräscha upp gamla fogar mellan kakelplattor? Tänkbara alternativ är tex att: 1. Skrapa bort gammal fog och sätta dit ny. 2. Använda "Tileguard Fogfinish". fär att sätta ny färg på den gamla fogen. 3. Något annat sätt? Om man väljer alternativ 1, finns det någon risk att man skadar kaklet vid borttagning av den gamla
v-g: Klart ni kan skippa fallet det är ju helt upp till er. Är ni bara vuxna så skvätter det ju inte så mycket på golvet heller. Det är ju ingen som tvingar er att bygga efter reglerna om ni inte vill. Det som kann hända är att om ni får en vattenskada så kan försäkringsbolaget neka ersättning för tex golvet pga detta.
redralf: problem: efter att flyttspacklat ca: 4 kvm golv i "nya badrummet" så finns det i fallet små nivå skillnader på ca 3 - 5mm på 3 ställen... dessa hål ligger ca 1.7 meter från golvbrunnen. lösning: 1. spackla upp "hålen" ned våtrumspackel. eller 2. spackla upp "hålen" med 1 säck flyspackel eller 3. fylla "hålen" med lip vs20 / vs30 annars tycker jag att fallet i dusch / badrummet är
smidifix: Hej alla glada!!! Gjöt in golvvärme med fin betong igår, Va lite för trångt med ett långpass eller dyligt så jag hade med mig ett litet pass för att titta så det inte vart nå bakfall! Men som jag trodde så vart det lite svackor här å där;-) Hur länge borde jag vänta med att flytspackla?? Måste jag ha fiberförstärkt spackel?? Har gjutit 40 mm! MVH Linus
LindaW: ... och de tar faktiskt inte upp centrumskruvarna, bara skarvar och annat. Men jag mailade leverantören och frågade istället och fick svar och det var att man inte behöver spackla. Bra. tack alla.
Jilles: Hej, Kolla med företaget Inredningsglas, www.inr.se. De verkar ha många olika varianter och jag tror att de specialtillverkar. /Jilles
vagabondo: vinkelprofil är en möjlighet - undrar om det finns sådana profiler som inte är 90°. Nån typ som har en radie istället, som motsvarande taklister för vanliga rum.
margi009: Hm, du har förstås rätt. Jag hade tänkt mig 12x6 block, alltså 72, men jag tänkte inte på att hela väggen då skulle väga ca 150 kg. Inte så lätt att manövrera. Men vad bra att det finns halvblock, det ska jag komma ihåg i framtiden. Tack för ditt svar!
gaia: [citat] vad än man penslar med så håller det inte lika bra som fastbränd kakelglasyr .... inget roligt när det tidslösa är besvärligt att hålla rent och skappar evig underhåll , tycket jag :). Du kan välja vad du vill bara du är medveten att det kan betyda mer jobb än med vanlig kakel .... gaia
zno: Det är tyvärr en rimlig kostnad för ett badrum, men likaväl dyrt jämfört med ett par år sedan. Har flera bekanta som begärt in offerter den senaste tiden och de ligger alla runt 100 000 + moms för liknande badrum.
Radbandet: Tack för tipsen, Jag tog vinkelslipen och la på en mycket tunt lager av Kiilto Renofix.
007: Nåt särskilt att tänka på när det gäller takmaterial i badrum? Jag funderar på att använda vanliga gipsskivor, är det ok? Man måste ju måla med särskild färg, men stoppar den för ånggenomträngning eller är det bara skydd mot stänk? /007