3 259 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
fortfarande osäker om plast i badrumsyttervägg
hej är fortfarande osäker om jag ska sätta plast i badrumsytterväggen eller inte.har plastat allt utom badrummet.jag ska ha kakel på väggarna ,ska ha det godkända våtrumsgipset utan kartong. vad säger du jon,du verkar kunnig i ämnet?
Om du plastar den icke skivbeklädda väggen hela vägen så vet du ju att alla skarvar blir täta och bra eftersom du kommer åt att tejpa dom ordentligt. Använd rätt skarvtejp -inte silvertejp!
Din konstruktion med våtrumsskivor och godkänt tätskikt kan hantera den fukt som (troligtvis inte...) tränger igenom tätskiktet.
Din konstruktion med våtrumsskivor och godkänt tätskikt kan hantera den fukt som (troligtvis inte...) tränger igenom tätskiktet.
Det är därför bara kartonglöst gips och anndra ickeorganiska material får användas innanför reglarna, just för att den fukt som kan samlas där inte skall orsaka mögel.
Jag tycker fuktspärren i sig borde fungera som kondesskyd, på samma sätt som plasten gör. Varför är inte det en metod som används? Är det på grund av gränsområderna vid tak ock golv?
/Per
Jag tycker fuktspärren i sig borde fungera som kondesskyd, på samma sätt som plasten gör. Varför är inte det en metod som används? Är det på grund av gränsområderna vid tak ock golv?
/Per
Det hela bygger på att skivmaterialet inte är fuktkänsligt och att fuktspärren är tillräckligt tät. Om nicke inte plastar sin yttervägg så får han en skarv/avslut på vardera sidan om badrummet som kan vara svår att få tät. Han kan ju inte släppa in plasten i badrummet och skarva den mot tätskiktet.
Därmed inte sagt att jag alltid skulle göra så..
Därmed inte sagt att jag alltid skulle göra så..
Vi blev rekomenderade att ta bort plasten i ytterväggen (vi skulle ha maxit multiboard (?) mot ytterväggen istället för gips) om vi skulle ha dusch direkt på kaklet. Nu bestämde vi oss för att flytta upp duschen och ta ner badkaret och eftersom vi itne duschar direkt mot kaklet utan bara stänker lite då och då från badkaret så var det overkill att öppna upp väggen för att ta bort plasten. Har dock tätskicktat ordentligt ifall man någon gång vill blöta litextra.
Klicka här för att svara