4 178 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Fuktskada i badrum....
När vi köpte lägenheten så begärde vi en fuktmätning i badrummet,
kändes vettigt med tanke på att mattan kändes hyffsat gammal.
Visade sig vara fukt runt golvbrunnen och åtgärd i form av montering
av en klämring krävdes. Säljaren hyrde in en hantverkare som
åtgärdade felet. Och så var det inte mer med det, trodde vi....
Nu 5 år senare så upptäcktes det en liten skada i mattan som krävde
ytterligare en fuktmätning. Besiktningmannen kollade då även runt
golvbrunen och hittade en hel hög med fukt och menar även på att
klämringen inte var korrekt monterad. Bland annat så har
den limmats fast med en hel hög med silikon. Jag har reagerat på det när jag har
rengjort golvbrunnen men har litat till att det varit
fackmannanmäsigt gjort.
Kan ju tillägga att besiktningsmannen inte hittade någon fukt kring skadan i mattan utan endast runt golvbrunnen.
Någon som har tips på hur man skall gå vidare? I princip så har ju inte säljaren åtgärdat skadan på ett OK sätt.....
/Pierre
kändes vettigt med tanke på att mattan kändes hyffsat gammal.
Visade sig vara fukt runt golvbrunnen och åtgärd i form av montering
av en klämring krävdes. Säljaren hyrde in en hantverkare som
åtgärdade felet. Och så var det inte mer med det, trodde vi....
Nu 5 år senare så upptäcktes det en liten skada i mattan som krävde
ytterligare en fuktmätning. Besiktningmannen kollade då även runt
golvbrunen och hittade en hel hög med fukt och menar även på att
klämringen inte var korrekt monterad. Bland annat så har
den limmats fast med en hel hög med silikon. Jag har reagerat på det när jag har
rengjort golvbrunnen men har litat till att det varit
fackmannanmäsigt gjort.
Kan ju tillägga att besiktningsmannen inte hittade någon fukt kring skadan i mattan utan endast runt golvbrunnen.
Någon som har tips på hur man skall gå vidare? I princip så har ju inte säljaren åtgärdat skadan på ett OK sätt.....
/Pierre
Du måste kontakta säljaren igen. Antagligen blir den hantverkare som "lagade" ålagd att betala. Men det kan vara svårt att övertyga honom om har jag hört, så var beredd på en konflikt.
Jag förstår inte hur montering av klämring kunde åtgärda felet om ni uppmätte fukt runt golvbrunnen. menar du att golvet under inte var fukskadat? Exakt vart var det fukt var uppmätt? Att montera ny klämring och täta till runt golvbrunnen gör ju bara att man stänger in den fukt som kan finnas mellan mattan och undergolvet. Nu verkar det som att inte ens "lagningen" gjorde det tätt mellan golvbrunn och matta.
Bered dig på konflikt som sagt, för ingen kommer vilja ta på sig ansvaret. Det är ju inget dolt fel, så det är ju inte heller säkert att ni kan få igen något här. Dessutom så godkände ni i någon mån arbetet som "åtgärdade" problemet, så det kan också ha inverkan i utgången av fallet.
Jag förstår inte hur montering av klämring kunde åtgärda felet om ni uppmätte fukt runt golvbrunnen. menar du att golvet under inte var fukskadat? Exakt vart var det fukt var uppmätt? Att montera ny klämring och täta till runt golvbrunnen gör ju bara att man stänger in den fukt som kan finnas mellan mattan och undergolvet. Nu verkar det som att inte ens "lagningen" gjorde det tätt mellan golvbrunn och matta.
Bered dig på konflikt som sagt, för ingen kommer vilja ta på sig ansvaret. Det är ju inget dolt fel, så det är ju inte heller säkert att ni kan få igen något här. Dessutom så godkände ni i någon mån arbetet som "åtgärdade" problemet, så det kan också ha inverkan i utgången av fallet.
Vi anlitade en besiktningsman och han uppmätte förhöjda fukthalter runt just golvbrunnen. Och han ansåg att det berodde på en felaktig klämmring.
Men som du säger så gjordes inga åtgärder för att få bort fukten under mattan, utan endast en ny klämmring monterades.
Ska kolla runt lite mer så får vi se vad som händer.....
Tja, man var ju ung och dum så vi litade från utlåtanden från proffsen....
Vad jag förstått så går ju mattan upp en bra bit under kaklet så man får ju typ riva hela badrummet.....
/Pierre
Men som du säger så gjordes inga åtgärder för att få bort fukten under mattan, utan endast en ny klämmring monterades.
Ska kolla runt lite mer så får vi se vad som händer.....
Tja, man var ju ung och dum så vi litade från utlåtanden från proffsen....
Vad jag förstått så går ju mattan upp en bra bit under kaklet så man får ju typ riva hela badrummet.....
/Pierre
Jag vet inte vad som görs och inte när det "uppmäts fukt". Jag hade nog velat riva upp mattan, torka ur badrummet och lägga ny. Men at tstå på plats och kräva det är en helt annan sak, så du behöver inte känna dig dum.
Jag vet inte om det påverkar att du "godkänt" det. Men jag tog upp det som en möjlig slingerväg för den som borde betala.
Å andra sida, om det nu är en uppenbar fuktskada på golvet där fukt uppmättes för 5 år sedan, så borde hantverkaren som utförde och godkände sitt jobb få stå för reparation. Det var ju han som åtgärdade det otillräckligt.
Jag bara säger att de brukar kunna slingra sig. Sen vet jag inte hur långt man kan dra såna här processer, men ska man ta dem till rätten så vill man ju vara säker på att man kommer att vinna.
Jag vet inte om det påverkar att du "godkänt" det. Men jag tog upp det som en möjlig slingerväg för den som borde betala.
Å andra sida, om det nu är en uppenbar fuktskada på golvet där fukt uppmättes för 5 år sedan, så borde hantverkaren som utförde och godkände sitt jobb få stå för reparation. Det var ju han som åtgärdade det otillräckligt.
Jag bara säger att de brukar kunna slingra sig. Sen vet jag inte hur långt man kan dra såna här processer, men ska man ta dem till rätten så vill man ju vara säker på att man kommer att vinna.
Oavsett vem hur det löser sig så kanske det går att skära ut mattan runt golvbrunnen, torka ut och montera ny matta som svetsas i den gamla. Då slipper man röja ut hela badrummet. Om det är möjligt att göra så här kan en vettig firma som monterar våtrumsmattor tala om för er 
Med tanke på raden "Vad jag förstått så går ju mattan upp en bra bit under kaklet så man får ju typ riva hela badrummet..... " så gissar jag på att mattan som skrivs om är membranet man lägger runt en brunn vid tätskickt för kakel.
Funderade också på det där men kom nog fram till att det var golvmattan som har uppvik på väggen och där kommer ju kaklet sedan över. Så funkar det inte med att skära ur och svetsa golvmattan, t.ex. kanske inte samma matta finns kvar så blir det ju totalrenovering eller en riktig "himpa vimpa"-lösning om man ska få ordning på detta.snuttjulle skrev:
/Sulan
Klicka här för att svara