Jag har just blivit klar med klinkergolvet i mitt badrum och har satt tillbaka toaletten. Klinkergolvet är plattor om 45x45 mm. Det lutade golvet under är inte helt jämnt (alltså lite knöggligt) och jag lyckades inte jämna bort allt med fixen till plattorna.

Så nu har jag två problem jag vill få åtgärade:
1. Toaletten vickar där den står och behöverkilas upp för att bli stabil.
2. Golvet lutar och därför lutar ju även toaletten. Kanske inget jätteproblem, men jag skulle ändå vilja ha den plan om det går.

Vad ska jag använda för att kila upp/jämna ut för att toaletten ska stå mer stabilt och plant?

Limma dit toa-stolen med silikon. Kila upp den med "vadsomhelst" och fyll med silikon. Kilarna tar du bort när det stelnat.

Men silikon är ju mjukt?!? Då kommer väl stolen gunga?!?

Jag skulle hellre kila upp med något litet och stabilt. Sätta fast kilen med montagelim och sedan silikona runt stolen och även kilen.

/Johan

• Gilla
Domusdavid
  • Laddar…
T
Jag brukar se att rörmokarna använder plastkilar och sedan kan man silikona runt om man inte vill att kilen ska synas.

Givetvis ska kilen sitta kvar!

Jag har hört lite om dessa plastkilar. Frågan är vart man får tag på dem.

Det jag ser som ett problem med dessa kilar är att toaletten är ju inte helgjuten undertill utan har en ca 1cm bred kant den står på. Som ett U. Min tanke var att ha någon form av avjämnande fundament, något bredare än toaletten, som jag limmar mot klinkergolvet och sedan skruvar fast toaletten i. För att slippa borra i golvet.

Va ja vet så får man inte "borra" fast wcn längre... vilket inte är så konstigt.
Kör me silicon å nån typ av kil som sagt, vad som "helst" som gör att du får rätt nivå.

Kilar finns på järnaffärn eller byggvaruhuset.

smiler skrev:
Va ja vet så får man inte "borra" fast wcn längre... vilket inte är så konstigt.
Varifrån har du fått reda på detta?? Skall detta innebära att man inte får "borra" fast något i våtutrymme?

P
Av ren självbevarelsedrift kan det vara en god idé att undvika borrande i golvet. I alla fall om man inte har byggt badrummet själv.

En rörmokare som skulle byta ut en gammal wc-stol borrade i golvet och prickade ett vattenrör, vilket orsakade skador för +90.000:-. Han dömdes nyligen av hovrätten att betala den nätta summan + rättegångskostnader.
Han kommer aldrig att borra fast en toastol igen..

Små (5 eller 7 mm) plastkilar kan köpas hos kakelfirman, och plastdistanser i olika tjocklekar hittar man på den välsorterade brädgården.
Annars kan man ju offra sin gamla isskrapa nu när kylan är borta. Klipp ner den i lagom bitar, pilla in och silikona fast eländet.

picasso skrev:
Varifrån har du fått reda på detta?? Skall detta innebära att man inte får "borra" fast något i våtutrymme?
Enligt informationen ja fick från Höganäs reprecentant så va de nya regler för detta... inget ja kollat upp mer noga dock.
Känns ju rätt självklart att man ska undvika borra i tätskiktet framförallt i golvet.

Va även snack om duschstångens fastsättning... skulle tro att de kommer stänger med fixturer som man gummar in för att slippa borra.

ACME skrev:
Små (5 eller 7 mm) plastkilar kan köpas hos kakelfirman, och plastdistanser i olika tjocklekar hittar man på den välsorterade brädgården.
Annars kan man ju offra sin gamla isskrapa nu när kylan är borta. Klipp ner den i lagom bitar, pilla in och silikona fast eländet.
Ok, får kolla efter såna. Toaletten är rätt hög som den är så egentligen vill jag inte ha in en distans där som höjer den ytterligare. Men bitar av gammal isskrapa var bra tips. :)

smiler skrev:
Va även snack om duschstångens fastsättning... skulle tro att de kommer stänger med fixturer som man gummar in för att slippa borra.
Det här får du gärna förklara närmare. Jag ska så småningom sätta upp en dusch också. Det blir förvisso på fibo trespo och inte kakel, men effekten blir ju den samma. Ska man kanske gå på sånt där tigerlim eller vad det heter?

Bluff skrev:
Men silikon är ju mjukt?!? Då kommer väl stolen gunga?!?

Jag skulle hellre kila upp med något litet och stabilt. Sätta fast kilen med montagelim och sedan silikona runt stolen och även kilen.

/Johan
Nej, den gungar inte. Silikonet är tillräckligt styvt för att hålla stolen helt fast.

Hej!
Ska snart till att montera stolen och har givetvis tänkt skruva fast den, men efter att läst denna tråd så
blir jag osäker. Logiskt sätt så verkar det ju vansinnigt att borra hål i klinkergolvet efter allt jobb med täckskick Men det finns ju hål i stolen för fastskruvning så är detta förbjudet så ligger ju WC-tillverkarna efter.
borde åtminstonde finnas justa täckbrickor., dom man får men förutsätter väl en skruv...eller?
Jag tänker nog börja med att sätta fast den med silikon, visar det sig att det inte håller så får man väl borra.
Vad gäller lutningen så kanske man kan använda dom kilar man man har när man lägger klickgolv.
Och givetvis gegga fast dom med silikon och låta dom sitta kvar, och sen dra en rand runt stolen.

Förbannat bra tråd detta.

Enda problemet jag ser med kilar är att själva stolen inte har speciellt tjock rand som den står på eller för kilarna att stödja upp. Och då blir risken att de syns på utsidan. Man kan liksom inte ha den typ 5mm in för att dölja dem med silikon, för då får stolen för lite stöd. Helst skulle jag ha en plastbit, lika bred som kanten som stolen står på och som är urgröpt för att stolen ska stå stadigt i den. Denna döljs sedan bra med silikon runtomkring och smälter själv bra in i konstruktionen.

men jag ska titta på de kilar som finns i affären först så får vi se.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.