Håller på att bygga om, nu har jag kört fast lite i badrummet där jag har tänkt att bygga in en platt TV i väggen. Min tanke är att ha en dörr från andra sidan väggen, vilket blir i hallen. Och inne i badrummet sätta en glasskiva jäms med kaklet. Men då undrar jag över hur jag löser problemet med tätskiktet?

Tacksam för tips!
//Stefan

• hall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte tänker duscha på TV'n så finns det många sätt att fixa det...Jag hade varit mer oroligt för OSB-skivan som finns i hela badrummet...;)

Nejdå det är lungt! Duschen är på andra sidan rummet. Men hur tycker du jag ska fixa det?
Jo jag vet, men badrummet skall vara klart innan 1/7 och tills dess är det väl OK med OSB i badrummet?

Jag hade nog kaklat en nisch och sen in med tvn.
Och sen mjukfogat en härdad glasskiva framför.
En snabb tanke kanske inte färdig utvecklad ;).

Mvh Putte

ByggPutte skrev:
Jag hade nog kaklat en nisch och sen in med tvn.
Och sen mjukfogat en härdad glasskiva framför.
En snabb tanke kanske inte färdig utvecklad ;).

Mvh Putte

Problem är då att komma åt TVn, jag vill ju gärna ha en lucka från baksidan.

Kan du inte montera glasskivan innan tatskicktet? men anda i niva med kaklet? lite svart att byta den senare dock.

Alltså, om nu duschen är i andra änden av rummet... Finns det överhuvudtaget ngt att oroa sig för då?... Vad kan hända här, jag ser inte faran? Måste det ens vara tätt?

Snart måste man väl i sådan fall även täppa till alla dörrar och fönster för att teleportera sig in i badrummet. Hur är det med kopplingsdosor och täcklock till dessa?

Jag håller med. Den ska ju inte sitta i själva duschen eller precis vid ett badkar där det kan stänka vatten. Om du inte har ett extremt dåligt ventilationssystem finns mycket annat jag skulle oroa mig för.

hjerpe skrev:
Nejdå det är lungt! Duschen är på andra sidan rummet. Men hur tycker du jag ska fixa det?
Jo jag vet, men badrummet skall vara klart innan 1/7 och tills dess är det väl OK med OSB i badrummet?
Man får väl inte ha OSB under kakel? Ska det inte vara våtrumsskivor nu för tiden?

mycke_nu skrev:
Man får väl inte ha OSB under kakel? Ska det inte vara våtrumsskivor nu för tiden?
Han lär ju ska gipsa på osb'n.... som sagt får man de tills 1/7.

Häng upp tvn på väggen, klart!... lär ju inte ska duscha me den.

imported_Anders_S skrev:
Jag håller med. Den ska ju inte sitta i själva duschen eller precis vid ett badkar där det kan stänka vatten. Om du inte har ett extremt dåligt ventilationssystem finns mycket annat jag skulle oroa mig för.

Alltså jag oroar mig inte över att TVn skall bli blöt.. Utan att göra enligt branchskraven.

mycke_nu skrev:

Självklart skall jag ha våtrumsskivor alt. gips.

Pratade med en representant från länsförsäkringar på en mässa idag och han sa precis detta ni var inne på att det är en j-vla hysteri kring detta med våtrum nuförtiden. Han såg ingen anledning till att andvända dessa våtrumsskivor innan den 1/7-08.
Utom i de fall där den väggen i badrummet är en yttervägg. Så han rek. mig att köra vanligt gips i hela mitt badrum OM jag färdigställer det innan 1/7-08

Gonatt!

K
Ska du följa BBV så får du ha kartongkläddgips till 1/7, men inte OSB'n bakom.

hjerpe skrev:
Alltså jag oroar mig inte över att TVn skall bli blöt.. Utan att göra enligt branchskraven.
Okej, men då har ju inte tv:n någonting med din fråga att göra egentligen, eller? Då är det ju en fråga om tätskikt generellt som avhandlats en hel del på sistone :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.