5 916 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Jorda armeringsnät vid gjutning?
Du menar om nätet skulle bli strömförande och du har en läcka i tätskiktet och du får ström upp på ett vått golv? Nu är jag inte eletriker, men jag är inte så säker på att en jordning av armeringsnätet skulle göra så stor skillnad i det fallet.
Ja, alla större stålkonstruktioner och armeringsnät skall jordas (potentialutjämnas) enligt nya regler sedan förra sommaren. Enklast görs detta genom att en 16 mm2 varmgalvad stållina klammras i slingor över armeringen. Stållinan ansluts sedan enklast till elcentralens jordskena mha 6 mm2 grön/gul FK ledare. Finns mer om detta på elforumet.
Vart går gränsen för vilka konstruktioner som ska potentialutjämnas? Gäller det verkligen allt? Stålreglar? Putsnät?
I badrummet klarar man sig i så fall ifrån det om man väljer rätt spackelleverantör, t.ex. Maxit som inte kräver armering på ytor under 10 kvm.
I badrummet klarar man sig i så fall ifrån det om man väljer rätt spackelleverantör, t.ex. Maxit som inte kräver armering på ytor under 10 kvm.
Reglerna säger att armeringsjärn skall anslutas om det är möjligt. Likaså större metallkonstruktioner såsom ventilationsanläggningar mm. Stålreglar i väggar tror jag inte omfattas av kravet.
I befintliga byggnader behöver åtgärderna endast utföras där så är möjligt med rimliga insatser.
I befintliga byggnader behöver åtgärderna endast utföras där så är möjligt med rimliga insatser.
Ja då blir väl jordningsledningen mycket grövre än armeringsnätet i sig ...mycke_nu skrev:
nästan 5mm i diameter ...
Jag vet inte var gränsen till större konstruktioner dras... Armeringen i husets platta bör potentialutjämnas, men om flytspackelarmeringen ska det... det vete tusan ...
Klicka här för att svara