3 919 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Manchetter till tätskikt
Nej nej nej, tätskiktet måste vara utfört enligt tillverkarens monteringsanvisningar annars är utförandet inte godkänt. Det finns flera anledningar till att du vill ha täta rörgenomföringar även där det inte rinner vatten. Vad händer exempelvis om du får en mindre vattenläcka så att vattnet rinner längs med röret? Vad händer om du får kondens på kallvattenröret som sedan rinner längs med osv? Efter ett antal år kan det mycket väl ha sugits in massor av vatten bakom tätskiktet och din privata mögelodling frodas...
Om jag har förstått det hela rätt så måste hela badrummet vara beklätt med tatskikt enligt anvisningar. Inga undantag. Antagligen just föra att om reglerna skulle ha undantag skulle riskerna för fusk och feltolkning öka.
Skall rören kuma upp ur golvet eller genom väggen?. Jag tycker inte det finns någon anledning att fuska kring handfatet, det sitter ju trots allt en massa trycksatta ledningar och kranar just där.
Jag skulle inte rekomendera att du sparar de få kronor som en manchett kostar just där.
Skall rören kuma upp ur golvet eller genom väggen?. Jag tycker inte det finns någon anledning att fuska kring handfatet, det sitter ju trots allt en massa trycksatta ledningar och kranar just där.
Jag skulle inte rekomendera att du sparar de få kronor som en manchett kostar just där.
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Är inte rören monterade än? Hur kan de då stänga vägg och lägga på tätskikt? Att montera dit rören i efterhand borde ju vara lite svårt.
Eller missförstod jag?
Eller missförstod jag?
Du är medveten om att det finns två tätskikt?
Tätskikt 1, tunnflytande, dras på två gånger. Kan vara alltifrån grönt, blått till rosafärgat. Efter tätskikt 1 sätts rörmanschetter i vått i vått med tätskikt 2.
Tätskikt 2, rullas på 2-3 gånger och blir gummiliknande.
....och som sagt manschetter ska sitta på alla rör i hela badrummet, alla hörn, vinklar och gipsskarvar samt en brunnsmanschett.
Tätskikt 1, tunnflytande, dras på två gånger. Kan vara alltifrån grönt, blått till rosafärgat. Efter tätskikt 1 sätts rörmanschetter i vått i vått med tätskikt 2.
Tätskikt 2, rullas på 2-3 gånger och blir gummiliknande.
....och som sagt manschetter ska sitta på alla rör i hela badrummet, alla hörn, vinklar och gipsskarvar samt en brunnsmanschett.
Går inte säja generellt va som gäller för alla leverantörer... moment 1 är ju iaf en primer sen kommer tätskiktet.
Manchetten är ju självhäftande så den sätts ju inte vått i vått.
Med Höganäs produkter sätts manchetten efter att väggduken är monterad å sen rollas hela väggduken.
Vilket ja tycker känns bakofram...
Rören ska finnas på plats innan man tätskiktar...
Manchetten är ju självhäftande så den sätts ju inte vått i vått.
Med Höganäs produkter sätts manchetten efter att väggduken är monterad å sen rollas hela väggduken.
Vilket ja tycker känns bakofram...
Rören ska finnas på plats innan man tätskiktar...
Bakom duk använder man inte alltid primer och inte alla rollar hela duken. Beror på tillverkare, men manschetter skall alltid finnas.
Jag tror nog smiler tänker på brunnsmanschetten som är självhäftande sen finns det ju självhäftande tätremsor hos vissa tillverkare. Sen att smiler tycker det är bakofram att ha manschetten uppepå duken så är det nog det vanligaste montagesättet. Maxit sätter sin upp och ner under duken alltså med den självhäftande ytan uppåt. Att läsa monteringsanvisningar och produktblad är A och O.
Jag tror nog smiler tänker på brunnsmanschetten som är självhäftande sen finns det ju självhäftande tätremsor hos vissa tillverkare. Sen att smiler tycker det är bakofram att ha manschetten uppepå duken så är det nog det vanligaste montagesättet. Maxit sätter sin upp och ner under duken alltså med den självhäftande ytan uppåt. Att läsa monteringsanvisningar och produktblad är A och O.
Klicka här för att svara