23 574 läst ·
12 svar
24k läst
12 svar
Våtrumsgips?
Jag har börjat sätta gips på väggarna i badrummet pga renovering. Jag köpte helt vanlig vägg gips på Byggmax men nu blir jag lite osäker när jag fått reda på att det finns våtrumsgips. Har jag gjort fel?
Det kommer att hamna kakel på väggen. Det är reglat cc60 sedan är det spikat råspont. Min tanke var att det skall räcka med enkelgips då det sitter råspont under, vad tror ni om det?
Det kommer att hamna kakel på väggen. Det är reglat cc60 sedan är det spikat råspont. Min tanke var att det skall räcka med enkelgips då det sitter råspont under, vad tror ni om det?
Det enda felet du kan ha gjort är att köpa byggmax budget-gips. Har du det? Den är rekommenderar inte ens Byggmax själva att man använder och den uppfyller inte tillämpliga normen. Byggmax "vanliga" gips kommer dock från Lafarge och då är det inte konstigheter.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nu blir jag lite nyfiken, vad är det som skiljer sig mellan budget gips och "vanlig"?
Kan inte exakt säga det men "riktig" gips uppfyller ju ett antal normer och svensk standard. Om inte ens Byggmax själva tycker man ska köpa budgetvarianten som är 10sek billigare så är det antagligen klokt att hålla sig borta.hempularen skrev:
Tack för de lugnande svaren! Jag fick gå och kolla kvittot angående gipsen men det var inte butget jag hade köpt som tur var. 
Lafarge lär vara en av europas största tillverkare av gips. Jag tvivlar på att Norgips eller danogips gör speciellt mycket bättre produkter. Byggmax har bra pris på skivorna och det handlar inte bara om tior om man renoverar ett helt hus.
Åter till tråden
Var det inte ett företag som marknadsförde så kallade byggskivor till badrum som var av ett dött/hört material. grejjen med dessa var det att de inte sög fukt alls.
Detta kan ju tyckas som onödigt i och med att där skivorna är så skall det ändå inte finnas fukt.
Var det inte ett företag som marknadsförde så kallade byggskivor till badrum som var av ett dött/hört material. grejjen med dessa var det att de inte sög fukt alls.
Detta kan ju tyckas som onödigt i och med att där skivorna är så skall det ändå inte finnas fukt.
Du har ju två alternativ till gipsen:ppalm skrev:
1. Minerit, en cementbaserad skiva.
2. Fibergips, ungefär som gips men betydligt hållfastare samt ej fuktkänsligt på samma sätt - återfår sin form och prestanda när skivan torkat ut.
Det försäkringsbolagen vill är ju att begränsa skadan när den väl inträffat. Om allt går som det ska är det ju ointressant att ha helt fuktsäkra material i väggen.
Nej du får använda vanlig gips. Reglerna reglerar hur du skall använda tätskikt i våtrum, gips är ett av de möjliga underlagen för detta tätskikt.PelleE skrev:
Alla andra typer av skivor (minerit, fibergips, våtgips) är dyrare än både skjortan och slipsen.
Jag använder vanligt gips.
Kan inte exakt säga det men "riktig" gips uppfyller ju ett antal normer och svensk standard. Om inte ens Byggmax själva tycker man ska köpa budgetvarianten som är 10sek billigare så är det antagligen klokt att hålla sig borta.[/quote]MathiasS skrev:
Budget verkar mjukare, de andra "proffs" är styvare - när man tittar på snittet så finns det lite glasfiberarmering i skivan - den knäcks inte lika lätt när man bär den heller..
Det finns inga krav på, och ingen anledning heller, att använda "våtrumsgips" eller andra fukttröga skivor i vanliga våtrum.
Det är dock tveksamt om man med råspont + 1st 13mm gips uppfyller E-modulkravet (böjstyvheten) som BKR föreskriver. Jag hade utan att tveka satt 2 lager gips med förskjuten skarv, skitpengar i sammanhanget. Det är även vikigt att ytan är "död" vilket inte råsponten kan anses vara.
Gör rätt från början så slipper du problem sen
Se även till att brunnen blir bytt (om äldre än -91) och kommer på rätt höjd för det blivande tätskiktet
Det är dock tveksamt om man med råspont + 1st 13mm gips uppfyller E-modulkravet (böjstyvheten) som BKR föreskriver. Jag hade utan att tveka satt 2 lager gips med förskjuten skarv, skitpengar i sammanhanget. Det är även vikigt att ytan är "död" vilket inte råsponten kan anses vara.
Gör rätt från början så slipper du problem sen
Se även till att brunnen blir bytt (om äldre än -91) och kommer på rätt höjd för det blivande tätskiktet
Medlem
· västmanland
· 2 inlägg
Hej vad betyder """ tack på förhand.
När forumet bytte mjukvara för ett tag sedan lyckades inte flytten helt smärtfritt, bland annat omvandlades citationstecken till texten """. Det är alltså helt vanliga citationstecken som skrevs från början. Detta dyker alltså bara upp i gamla trådar.
Klicka här för att svara
