Ok... Det är flytspacklat och "klart". Så här ser det i dagsläget ut kring min golvbrunn. Min fråga är säkert enkel för er som kan... Vad gör jag nu? Misstänker att jag måste slipa bort lite, men hur långt? Hur "plant" ska det vara precis kring brunnen så att det blir rätt när jag ska fästa tätarket?
Det är svårt att se utifrån din bild, men brunnsflänsen ska vara fri från spackel, och sedan ska spacklet gå från flänsen med korrekt fall (mellan 1:50 och 1:150). Det får inte finnas en kant från spacklet ner mot brunnsflänsen. Denna skrapning görs normalt så fort spacklet bär att gå på, men innan det hårdnat för mycket, annars har man ett helvete att slipa bort det.
Skrapa kommer nog bli svårt. Du skulle gjort det någon timme eller två efter spacklingen. Nu blir det nog till att hyra någon maskin om du ska få bukt på det.
Ja, hela brunnens kant ("brättet" liksom, om vi tänker oss brunnen som en upp och nedvänd hatt) ska synas. Och det får som sagt inte bli en kant med spackel ner mot flänsen, så du kommer behöva ta bort spackel en bit utanför för att få ett snyggt fall.
(Alternativt, om du skulle råka ha ett ordentligt brant fall de närmaste 30-50 centimetrarna så kan du sätta i en förhöjningsring och spackla upp korrekt närmast brunnen. Men då måste det alltså vara ett så pass brant fall nu att du kan höja brunnen 12 mm utan att behöva spackla om hela golvet).
Ja, hela brunnens kant ("brättet" liksom, om vi tänker oss brunnen som en upp och nedvänd hatt) ska synas. Och det får som sagt inte bli en kant med spackel ner mot flänsen, så du kommer behöva ta bort spackel en bit utanför för att få ett snyggt fall.
(Alternativt, om du skulle råka ha ett ordentligt brant fall de närmaste 30-50 centimetrarna så kan du sätta i en förhöjningsring och spackla upp korrekt närmast brunnen. Men då måste det alltså vara ett så pass brant fall nu att du kan höja brunnen 12 mm utan att behöva spackla om hela golvet).
Just nu slipar jag med maskin runt min golvbrunn då flytspacklet runnit för långt in och torkat fast ordentligt. Mycket gick att pilla med verktyg för hand, men det blev ju en ordentligt kant och fall. Jag känner till fallhöjden per meter mot golvbrunnen, MEN jag undrar hur mycket kant är för mycket kant vid flänsen? Jag har slipat med inhyrd maskin och fått ner till 0 precis vid flänsen, men sedan blir det en ganska brant, men jämn lutning i ca 5-8 cm innan "resten av golvet" tar vid. På ena sidan mer än på den andra, inte jämt rund om dvs. Hur skulle ni göra? Jag bedömmer att det inte blir några problem att få tätarket på plats, men hur blir det sedan med klinkersramen?
Tack på förhand önskar jag med söndervibrerade armar.
Tack på förhand önskar jag med söndervibrerade armar.
Klicka här för att svara

