Ok... Det är flytspacklat och "klart". Så här ser det i dagsläget ut kring min golvbrunn. Min fråga är säkert enkel för er som kan... Vad gör jag nu? Misstänker att jag måste slipa bort lite, men hur långt? Hur "plant" ska det vara precis kring brunnen så att det blir rätt när jag ska fästa tätarket?

• 3367.jpg
Det är svårt att se utifrån din bild, men brunnsflänsen ska vara fri från spackel, och sedan ska spacklet gå från flänsen med korrekt fall (mellan 1:50 och 1:150). Det får inte finnas en kant från spacklet ner mot brunnsflänsen. Denna skrapning görs normalt så fort spacklet bär att gå på, men innan det hårdnat för mycket, annars har man ett helvete att slipa bort det.

Jag lär nog få skrapa... Flänsen är det hela kanten utanför själva brunndelen? Hoppas ni fattar min fråga.

Skrapa kommer nog bli svårt. Du skulle gjort det någon timme eller två efter spacklingen. Nu blir det nog till att hyra någon maskin om du ska få bukt på det.

Ja, hela brunnens kant ("brättet" liksom, om vi tänker oss brunnen som en upp och nedvänd hatt) ska synas. Och det får som sagt inte bli en kant med spackel ner mot flänsen, så du kommer behöva ta bort spackel en bit utanför för att få ett snyggt fall.

(Alternativt, om du skulle råka ha ett ordentligt brant fall de närmaste 30-50 centimetrarna så kan du sätta i en förhöjningsring och spackla upp korrekt närmast brunnen. Men då måste det alltså vara ett så pass brant fall nu att du kan höja brunnen 12 mm utan att behöva spackla om hela golvet).

Jag har provat att skrapa och på plasten lossnar ju spacklet lätt. I övrigt är det inte så mycket kant. Det blir lite jobb, men jag tror att jag kan fixa det utan att hyra maskin. Jag får återkomma med hur det går.

Men om du får bort spacklet från plasten så har du väl en kant från spacklet ner mot själva plasten?

Just nu slipar jag med maskin runt min golvbrunn då flytspacklet runnit för långt in och torkat fast ordentligt. Mycket gick att pilla med verktyg för hand, men det blev ju en ordentligt kant och fall. Jag känner till fallhöjden per meter mot golvbrunnen, MEN jag undrar hur mycket kant är för mycket kant vid flänsen? Jag har slipat med inhyrd maskin och fått ner till 0 precis vid flänsen, men sedan blir det en ganska brant, men jämn lutning i ca 5-8 cm innan "resten av golvet" tar vid. På ena sidan mer än på den andra, inte jämt rund om dvs. Hur skulle ni göra? Jag bedömmer att det inte blir några problem att få tätarket på plats, men hur blir det sedan med klinkersramen?

Tack på förhand önskar jag med söndervibrerade armar.

T
Ingen bild?

Jo, jag kan fixa det...

Tack för flytten till ursprungliga tråden!

Lite svårt att ta en bra bild. La dit slipsten som referens...

• P1010733.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varsågod.

Hur mycket lyfter stenen från spacklet närmast brunnen? Ser ut som några millimeter bara. Jag tycker att det där ser helt okej ut.

Ja, det beror ju på om jag trycker till på stenen eller ej. Trycker jag på stenen blir ju glipan större, men om den bara vilar på "backen så blir det 2-3 mm. Trycker jag till kan jag som mest "fixa" 6 mm.

Helt lugnt. Kör på det du.

Det är det bästa jag hört på länge!!! Kanske man kan bada innan midsommar i alla fall!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.