Hejsan!
om man har en plastmatta som är godkänd att lägga klinker på enjligt GVK, vilken spackelmassa bör man använda då för att jämna till golvet? letar på gvk´s hemsida men kan inte hitta det.
Någon som kan hjälpa?

Redigerat:
T
Om du menar att du ska flyta så kan du ju inte göra det på en matta.

Du kan jämna till ojämnheter med vanligt fix som är godkänt för att användas på matta.

ok tack för svar.
fixet går alltså använda som ett spackel?, fylla ut , låt torka 24 timmar, o sen slipa det plant, o sen lägga färskt fix på när man ska lägga klinker?

T
Hur mycket ojämnheter snackar vi om?

Annars behöver du inte slipa om man drar ut det med en spackel.

tank77 skrev:
Hur mycket ojämnheter snackar vi om?

Annars behöver du inte slipa om man drar ut det med en spackel.

vi snackar inte direkt ojämnheter, utan det är fallet mot brunn som jag vill minska ner rejält för o få ett godkänt fall för 10x10 klinkers.(Nu är det 15 mm fall på en 15cm radie från brunnen) Det kommer väl inte funka lägga klinkers när fallet är så stort?
Hur gör jag, spackla på extra fix o jämna ut med ett betydligt mindre fall o lägga klinkers på direkt, eller spackla ut o låta det torka o sen lägga på nytt fix när man ska lägga klinkers?

Om jag förstår det rätt så behöver du spackla uppmot 10mm tjockt?

Då tror jag att det är tveksamt om man skall göra det med fix. Problemet med golvspackel, framförallt flytspackel, är att de är oftast avsedda att ligga UNDER en fuktspärr, du behvöer spackla ovanpå din fuktspärr, och behöver alltså ett spackel som tål vatten.

Jag är ganska övertygad om att det finns, men det är inte en självklar produkt att hitta. Fix är oftast inte avsett att lägga på i så tjocka lager.

hempularen skrev:
Om jag förstår det rätt så behöver du spackla uppmot 10mm tjockt?

Då tror jag att det är tveksamt om man skall göra det med fix. Problemet med golvspackel, framförallt flytspackel, är att de är oftast avsedda att ligga UNDER en fuktspärr, du behvöer spackla ovanpå din fuktspärr, och behöver alltså ett spackel som tål vatten.

Jag är ganska övertygad om att det finns, men det är inte en självklar produkt att hitta. Fix är oftast inte avsett att lägga på i så tjocka lager.
Min första tanke var husfix? vad tror ni om det? det ska väl tåla vatten? läste dock att det får en alkalisk reaktion vid kontakt med vatten, men det kanske gäller superfixet också så det är inget att bry sig om?
Ett alternativ annars som borde funka är väl att bygga upp superfixet i två lager o låta det första lagret stelna 24 timmar innan man lägger på andra lagret, då ska det väl hålla?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.