Vad är det för årsmodell på huset ?

AndersS skrev:
Försöker förstå; Du har haft en besiktningsman, vad säger han om det du nu upptäckt och vad har han skrivit om tvättstuga? Du anser att det är ett dolt fel i våturymme som bör ha tätskikt enligt vissa rekommendationer, men har själv konstaterat att golvbrunnen inte är utbytt och hittat andra avvikelser.
Jag tolkar det ändå som att den besiktning som gjorts inte har utförts riktigt, utifrån "dolt fel", då det inte är en "godkänd" firma som gjort det och lämnat någon form av "kvitto". Här borde en besiktningsman frågat säljaren om konstruktionen och kontrollerat extra det är just det som indikerar på att man borde gjort en extra undersökning eller skrivning i kontrakt.
Besiktningsmannen hade inget att säga till om vad det gällde tvättstugan.

Jag har i efterhand fått det berättat för mig att golvbrunnen inte är utbytt. Den är i plast vilket jag tyckte tydde på att den var bytt när den inte var i gjutjärn.

Har bett Anticimex kontakt mig ang besiktningen, men inte hört något ännu. Ska ifrågasätta varför de inte slog ner på detta vid besiktningen. Det är ju trotts allt därför man har en besiktning.

Som svar på nästa inlägg: 1974.

/Johan

Är huset byggt 1974 så är det troligen inte lämpligt att ha ett tätskikt på golvet.
Plattan är förmodligen inte isolerad och har troligen inte heller ett kapillärbrytande skikt.
Plattan har troligen tillskjutande markfukt och då är ett vattenavvisande ytskikt rätt väg, dvs klinker utan fuktspärr är ett korrekt utfört ytskikt.

Mvh

O
Tänkte bara påpeka att lita aldrig på mäklaren... Han är bara en säljare som vill tjäna pengar. Lite Ot men eftersom Bluff så ofta påpekar mäklaren....

Är du rädd för vattenläckage så rekommenderar jag att du monterar en vattenstoppare med magnetventil på inkommande vattenledning. Då kan du sova lugnt.

somelvis skrev:
Är huset byggt 1974 så är det troligen inte lämpligt att ha ett tätskikt på golvet.
Plattan är förmodligen inte isolerad och har troligen inte heller ett kapillärbrytande skikt.
Plattan har troligen tillskjutande markfukt och då är ett vattenavvisande ytskikt rätt väg, dvs klinker utan fuktspärr är ett korrekt utfört ytskikt.

Mvh
Så bara för att grundkonstruktionen är på ett visst sätt så är det ok med fuktskadat gips?!?

/Johan

Bluff skrev:
Så bara för att grundkonstruktionen är på ett visst sätt så är det ok med fuktskadat gips?!?

/Johan

Bara för att grundkonstruktionen är på ett detta sättet så har du inga alternativ.

Om du vill se på fuktskadat gips så ska du tätskikta så många ytor du kan i ett hus med denna sorts platta.
Då ska de få se på fuktskador....
Fukten kan inte längre stiga upp genom golvet och tar då vägen upp genom otätade ytor - dvs drivs ut genom väggar.

Äldre hus är inte byggda på samma sätt som nya, därför kan inte dagens normer appliceras rakt på ett gammalt byggsätt.
Normerna är satta i samverkan, därför funkar det på nya hus.

Ring Maxit, Casco, Ardex - alla kommer sannolikt säga samma sak om du frågar om ett gammalt hus ska ha tätskikt på en sån här yta. Svaret är nej, tätskikt bör begränsas till rum som utsätts för kontinuerlig vattenbegjutning - dvs dusch och bad.

Att en varmvattenberedare ska börja spruta ut vatten är väldigt osannolikt. Det är mycket sannolikare att en diskmaskin i ett kök gör det, det är faktiskt ganska vanligt till och med.

Jag hör vad du säger.

Men det är ju även en golvbrunn i tvättstugan. En golvbrunn har man väl bara i ett utrymme där det är tänkt att det ska kunna rinna vatten över golvet för att sedan gå ner i golvbrunnen. Om jag då skulle hälla vatten över golvet och inte har en fuktspärr så lär jag väl få upp fruktansvärda mängder vatten i väggarna, eller?

Hur mycket vatten går ner igenom golvet igentligen?

/Johan

O
hmmm... eftersom du är så rädd för översvämningar och fuktskador så kanske du ska skippa vvb? då slipper du riskera att den går sönder och börjar läcka! Skaffa en bra hemförsäkring dessutom.

Om du kontinuerligt häller ut 20- 30 liter vatten på golvet varannan timme eller så, så kanske du får problem med fukt.

I en tvättstuga hamnar det normalt vatten på golvet dels om man tvättat något väldigt ömtåligt som inte tål centrifug, tas ut dyblött, droppar av sig några dl. vatten på golvet. Dels brukar jag på ut någon halvliter när jag rensar filtret på tvättmaskinen någon gång om året. Och du skulle troligen få ut en större mängd vatten om din Wb spricker.

I inget av dessa fall tror jag att du i praktiken riskerar att du får upp fukt i gipsväggarna oavsett hur dåligt de är byggda.

Däremot så är ju en sådan platta en känd riskonstruktion, där risken att få fuklt och mögel i huset pga fukt som sugs upp genom grunden. DET är en stor risk rent statistiskt.

Bluff skrev:
Jag hör vad du säger.

Men det är ju även en golvbrunn i tvättstugan. En golvbrunn har man väl bara i ett utrymme där det är tänkt att det ska kunna rinna vatten över golvet för att sedan gå ner i golvbrunnen. Om jag då skulle hälla vatten över golvet och inte har en fuktspärr så lär jag väl få upp fruktansvärda mängder vatten i väggarna, eller?

Hur mycket vatten går ner igenom golvet igentligen?

/Johan
Nej, du kommer inte få upp fruktansvarda mängder vatten i väggarna om du häller vatten över golvet.

Hade varit nöjdare om tidigare ägare gjutit igen golvbrunnen och lagt kakel över ?
Då hade ju inte "problemet" funnits.

Golvbrunnen ska ses som ett skydd mot att onödiga skador från större vattenläckage inträffar i en tvättstuga.
Eventuellt vatten rinner mot golvbrunn och blir troligen aldrig högre än någon millimeter. Alltså är risken för skador löjligt liten.

Du har ett golv som är VA alltså VattenAvvisande, du vill att det ska vara VT vattentätt.
VT är olämpligt på din hustyp och dessutom onödigt, det förekommer bara i nybyggda hus i markplan.
Det förekommer i nybyggda hus för att försäkringsbolagen vill ha att byggnader ska kunna vålla så lite skador som möjligt. Det förekommer i nya hus med platta på mark för att det går att lösa tekniskt vilken kan vara svårt och olämpligt i äldre hus.

När det gäller ansvarsfrågan finns det i begreppet renovering ingen fastställd norm.
Är en tvättstuga renoverad kan det betyda ommålad med nya vitvaror.
Det kan betyda nytt golv och ommålad men med begagnade vitvaror.
Det kan också vara en fullständig renovering med tillhörande stambyte för all VVS.

Det är upp till köparen att ta reda vad som gjorts och hur det gjorts.
Om beskrivningen av utförda åtgärder inte stämmer överens med verkligheten så har du ett case, annars har du bara ett gammalt hus vilket aldrig är samma sak som nytt oavsett vad man betalade för det.

Mvh

hempularen skrev:
Däremot så är ju en sådan platta en känd riskonstruktion, där risken att få fuklt och mögel i huset pga fukt som sugs upp genom grunden. DET är en stor risk rent statistiskt.

Amen ! 40 år av kapillärkraft är ett avsevärt större bekymmer än 200 liter varmvatten som rinner mot en golvbrunn tills nån upptäcker det.....

Jag tror trådskaparen bara driver med alla här.

Hur kan man bara orka tjata om ett icke problem så länge.

Kommer själv att renovera tvättstugan i vår och att täta den som ett badrum finns inte bara på min karta.

Som jag fattat det så har inte trådskaparen fått någon indikation från färsäkringsbolaget att en ev fuktskada i tvättstugan inte täckas av försäkringen fullt ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.