Vi har hittat ett kakel vi tycker är perfekt på golvet, och ett vi tycker är perfekt på väggen. Väggen är lite olyckligt ungefär 6 centimeter bredare än tre väggkakelplattor i rad (som är 33.3 cm långa). Samtidigt har vi tänkt att vi skulle ha ett par svarta ränder i väggkalket som dekor.

Idealet för oss vore om vi kunde sätta golvkaklet mellan två väggkalkelplattor. Det ger rätt dekor, och rätt färgbrytning, och det gör att tre rader väggkakel plus golvkakel räcker till väggens kant. Men oturligt nog är golvkalklet ungefär 2 mm tjockare än väggkalket, och vi vill inte ha en ojämn väggyta.

Vad är bästa sättet? Att lägga tjock med kakelfix bakom och pressa ner golvplattorna lite extra, eller kan man hitta ett sätt att slipa ner golvkalket till rätt tjocklek? Eller finns det ett bra sätt att bygga på väggkaklet i tjocklek?

--- Mats ---

T
När du väl har fogat kommer du inte att märka ynka 2 mm.

Om du är kinkig så kan du alltid dra på fix med en mosaikkam på 4 mm (eller 6 mm) och använda en 8 mm kam till resten utav väggen.

tank77 skrev:
När du väl har fogat kommer du inte att märka ynka 2 mm.

Om du är kinkig så kan du alltid dra på fix med en mosaikkam på 4 mm (eller 6 mm) och använda en 8 mm kam till resten utav väggen.
Det med kamen förstod jag (tack för tipset), men att man inte skulle märka 2 millimeter får mig att undra om jag lyckades med min beskrivning.

Så för att vara säker på att jag lyckades beskriva min oro: du menar verkligen att om man sätter en kalkelplatta på 6 mm, en på 8 mm och en till på 6 mm jämte varandra, så kommer man inte att märka att en av dem sticker ut 2 mm mer än de som sitter jämte den?

--- Mats ---

T
Just det, det kommer inte att synas på samma sätt.

Men använd kamtekniken för säkerhets skull : )

VI gjorde en bård av klinker i duschen där klinkret är 2 mm tjockare än omkringliggande kakel. Absolut inget jag tänker på iallafall.

Dessutom är det ju förutom tjockleken en färg-/mönsterskillnad som bryter av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.