Hej!

Mitt första inlägg i detta fantastiska forum.

Jag bygger om ett badrum i källaren som tidigare bestod av en bastudel och en duschdel på totalt ca 7 kvadratmeter. Betongplattan är 10 cm och ligger direkt på en grusbädd. Huset är väldränerat men det finns ingen isolering runt grunden.

Ovanpå plattan har två oarmerade betongkakor gjutits. En i vardera avdelningen. Tjockleken varierar mellan 5 och 8 cm. Den ena har jag tagit bort av rörtekninska skäl.

Min första tanke var att gjuta upp den borttagna halvan till samma höjd som den andra och sedan lägga golvvärme och flyta fall ovanpå det.

Men nu har jag börjat fundera på om jag inte ska knacka bort den andra halvan också och lägga 50mm isolering över hela golvet. Typ:

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-16475.aspx

Ovanpå det tänkte jag i så fall lägga armeringsnät, golvvärme, flytspackel och klinker.

Att göra helt Rätt och knacka bort grundplattan, gräva ur grusbädden och isolera under plattan är över ambitionsnivån för detta reserv/gäst-badrum.

Och så själva frågorna:

Är det en dum idé att gjuta in cellplast på det här viset?

Om jag gör så här, hur slät måste plattan vara? 80% av ytan är oslipad grovgjutning med en varians på kanske en cm. Behöver jag flyta den slät först innan jag lägger på isoleringen?

Hur ska ett sådant här golv (och putsad lecablockvägg) fuktspärras? I duschen är väl en bra idé, men för resten har jag hört lite olika bud. Oisolerad grund => ingen fuktspärr typ.

För övrigt kommer jag bara att sätta våtrumsskivor runt duschen. Med ett pris som är 5 gånger högre än vanliga gips så kommer skivorna att kosta mer än allt kakel och klinker ihop. Rena rånet.

/jens

Ingen som hade synpunkter? Om jag är frisk i helgen så ska jag knacka bort den andra halvan av det pågjutna golvet och så får jag se vad som händer sedan. Det sparar en hel del bygghöjd iallafall och så slipper jag köpa 20 säckar betong att fylla ut med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.