T
tomtefan: tackar!
2 svar · 1,3k läst
H
hempularen: Jag kan inte se att deras metod löser problemet med en gammal golvbrunn. Anledningen till att man skall byta brunnar som är äldre än -92 (eller var det -91) är att konstruktionen av tätningen med klämring på de äldre brunnarna inte klarar kraven, och de anses vara en risk. Det är alltså inte själva brunnen som är problemet, utan anslutningen av brunnen mot tätskiktet.
1 svar · 6,3k läst
W
wedin: @mandus Finns på "alla" byggvarhus K-Rauta, Beijer, Bauhaus osv kostar väl mellan 150 - 180 kr säcken (50 liter). @leomalva Om du har ett bra golv, så skippa EPS. Den är bra, men ovanpå golvspån flytspacklar du. Vitsen med EPS är att man snabbt har ett stabilt golv som inte bygger så högt, samtidigt som det är välisolerat och inte väger så mycket. Den enda höjd över toppen på
11 svar · 2,0k läst
P
puu: Här är bilden. http://www.byggahus.se/attachments/forum/badrum/23142d1227077055-dusch-vid-foenster-badrum.jpg
4 svar · 3,5k läst
·
A
almanakis: [citat] Skulle du kunna posta en bild på badrummet?
8 svar · 2,8k läst
M
Melpho: Hade jag bara haft toa och tvättställ hade det inte varit en fråga. Men eftersom jag har en fundering på att på sikt även ordna en dusch i rummet så måste golvet hålla tätt. Om det blir kabin eller en duschhörna vet jag inte än, men låg takhöjd gör att det lutar åt en hörna med duschväggar. Men vattnet kommer ändå inte komma ut på golvet och området som duschväggarna
4 svar · 2,5k läst
L
Lillgus: Lutar väl åt att jag drar dit nån gles till och kanske en stående regel till mellan takstolarna så bör det bli stabilt när skivan kommer på.
2 svar · 1,1k läst
W
wedin: Svar väl själv då ;-) Ringde till Knauf/Danogips och de rekomenderade att skippa tätskikt. Skivan suger åt sig minimalt och är totalt sett vattentät.
1 svar · 1,5k läst
A
almanakis: ok, men sök på forumet det finns svar på allt vad gäller flytspackling och hur man får till fall... Lycka till!
3 svar · 812 läst
D
dafr: Hade en fundering som någon här kanske kan ge lite tips på. Renoverar ett badrum på ca 4 kvadrat på 2:a våning med träbjälklag. Befintliga golvet består av 22mm spån skiva med ytterligare en 12mm spånskiva på den. Anledningen är att när det byggdes (-88) så har dom bara lagt utjämningsmassa under badkaret och sedan jämnat ut med en 12mm spån i resten av rummet. Sparade säkert
0 svar · 775 läst
J
johnalder: [citat] Vi följde precis tillverkarens anvisningar, och för betong behövs inte duken, bara guckat. Vi har aquapanel på vägg så där blev det duk, men inte på golvet som är spacklat. Visst kan man lägga duk på betong också, men man slipper jobbet och kanske slipper köpa mer duk också... Det enda som var meckigt med Kerasafe (men det kanske är samma sak med andra system) var att
15 svar · 11,0k läst
·
T&H
T&H: [citat] Okidok. Är det samma krav på luftspringa på en vanlig toa som det är till ett våtrum? Apropå trösklar när jag ändå har dig på trån, så att säga, så kommer här en tröskelfråga: Hur höga skall den vara över klinkelgolvet? (Handikappsanpassning behövs ej på gästoan så en kompromiss är inte nödvändig.)
7 svar · 5,7k läst
X
xjonas: Ingen riktig rör-i-rör-box, det är fyllt med flytspackel mellan väggreglarna och sen målat med tätningsskickt. Dock var inte tätningsskicktet riktigt gjort vilket gjort att vatten rann ner... Fuktmätningsfirma är nu beställd av byggarens försäkringsbolag. Fuktfirman får avgöra omfattningen är det sagt.
2 svar · 2,6k läst
O
ossie_k: kanske för att transformatorn blir varm=tar energin kanske.
4 svar · 1,4k läst
A
almanakis: Min far är konstnär, han målade golvet på deras plastmatta, därefter lackade han med någon båtlack om jag inte minns fel. Det enda som var viktigt var att det inte kom vatten på golvet första veckan, därefter (2 årsedan), har det fungerat fint.. Nu har han badkar kopplat rätt ner i brunnen, så kan inte svara på om det håller för ständig bevattning. Mvh Nicholas
1 svar · 3,3k läst
S
småstuga: Då blir det golvvärme i badrummet och så får aggregatet jobba i bastun.
11 svar · 1,5k läst
S
småstuga: Tack för tipsen, och ja, det kanske är en elfråga ... det "bidde" i alla fall två DUKA EL700TH från Silvan. Kostade hälften mot motsvarande PAX. Återstår att se huruvida kvaliteten motsvarar hälften... men de går ju att byta ut!
6 svar · 1,2k läst
Y
y98matan: Danke Schön
19 svar · 9,6k läst
W
wedin: Fungerar helt ok och man kan logga in och se hur ens order ligger. Det var väl inte supersnabba, men samtidigt var det precis över helgerna. Jag hade dock lite strul då jag dagen efter jag beställt kom på att jag beställt fel toalett. Egen orsakat problem således. Ordern gick naturligtvis att ändra. Dock så kunde jag inte betalla det extra med kort utan jag var tvungen att göra en
2 svar · 1,5k läst
E
evoline: Eh, det blev INR Niagara från http://www.vvsonnet.se/inr-niagara-klarglas-p-2131.html som vara det billigaste på nätet. Med den kan man öppna ut allt än vad 7-4an som har max 72cm öppning.
18 svar · 9,9k läst
·
shelby67
shelby67: [citat] Jag ringde direkt till hans grohe och pratade med en kille om detta, och svaret var som du säger att man bygger en vägg utan på den färdiga fuktspärrade väggen Det finns ett system som fungerar utan denna extra vägg, det är tapwells inbyggnadsbox.
2 svar · 1,1k läst
GoForIt
GoForIt: Mollypluggen har normalt taggar (som normalt griper tag i gipsskivans ytskikt). I ditt fall så får du böja tillbaka dem, så att ytan mot kaklet blir helt platt.
7 svar · 24,4k läst
V
Voortrekker: Hej, Vi har ett badrum där man av någon anledning lämnat våtrumsmattan osvetsad runt duschen. Större renovering måste vänta varför jag undrar om man kan svetsa detta nu i efterhand för att undvika vattenskador tills vi gör en större renovering. Mattan är från slutet av 70talet.
0 svar · 2,5k läst
zno
zno: [citat] http://www.unidrain.se/pages/news_godkant_se.html
25 svar · 6,4k läst
·
S
swemax: Gorran Hur tjock frigolit lade du/rekomenderade golvvärmeleverantörerna?
8 svar · 1,0k läst
R
Ramin: Produkterna är nog gjorda för badrum men det är alltid svårt att säga om ny serie är bra eller dålig eftersom det kräver lite tid innan man vet det. Det bästa med Ikea är att man kan reklamera om något går fel.
12 svar · 3,5k läst
E
ejwbegysv: Jag har det inte helt tätt runt taklisten i vissa delar av rummet.. vet dock inte hur man ska göra enligt proffsen... Sen är mitt tak sänkt med ca 10cm för att få in spottar... Då jag har ett gammalt trähus så är jag försiktig med plast.
3 svar · 862 läst
R
Ramin: Pax 231 har fungerat bra för oss med.
6 svar · 2,9k läst
S
superturbo: Mina reglar är som "pilbågar" men inte så farligt skeva annars....(skrev fel innan) Spikade eller skruvade du??? Tänkte kombinera... Mycket skruv kan det väl spricka i ändarna!???
2 svar · 1,0k läst
gadu^
gadu^: [citat] Jag duttade ut en prick och tryckte fast kabeln i dutten ungefär var 15-20cm. Dock så var våran yta bara 1,8m x 1,8m, tror du kan köra längre avstånd mellan duttarna. Har ju ingen annan funktion än att hålla kvar kabeln när man flytspacklar.
3 svar · 909 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.