19 239 läst ·
20 svar
19k läst
20 svar
Skära fyrkantiga uttag i kakel
Sida 1 av 2
Har hittat en del om hur man kapar kakel, och vad man behöver för att göra hål i kakel.
Men jag har ett par fyrkantiga uttag jag vill skära kaklet runt. Vad finns det för verktyg för att göra den typen av kakelskärning? Har hittat en wolframtråd för att använda på bågfil. Finns det bättre sätt, type kakelblad till sticksågen eller så?
--- Mats ---
Men jag har ett par fyrkantiga uttag jag vill skära kaklet runt. Vad finns det för verktyg för att göra den typen av kakelskärning? Har hittat en wolframtråd för att använda på bågfil. Finns det bättre sätt, type kakelblad till sticksågen eller så?
--- Mats ---
Du råkar inte ha en Fein multimaster eller nån av Bosch variant på denna maskin.
till denna finns segmentklinga eller diamantklinga för ändamålet.
http://www.fein.de/fein-multimaster/se/sv/applications/replacing_tiles.html
Om du inte har sån, har du en anledning att skaffa ett nytt elverktyg.
Fein kostar en hel del men Bosch har en grön variant för strax under tusenlappen.
http://www.fein.de/fein-multimaster/se/sv/applications/replacing_tiles.html
Fein kostar en hel del men Bosch har en grön variant för strax under tusenlappen.
Redigerat:
Utmärkt! Nu skall jag bara översätta detta svar, och Dremel svaret, till något som mindre liknar en önskan att ha verktyg utan mer formulerat som lösningen, och sedan försöka få godkännande.Fnularn skrev:Du råkar inte ha en Fein multimaster eller nån av Bosch variant på denna maskin.
[länk]
--- Mats ---
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Jag kanske missuppfattade dig. Trodde att du skulle ta hålmitt i kakelplattan.tank77 skrev:
Ska du göra urtag från sidan av plattan funkar vinkelslipen med diamantklinga bäst och i särklass snabbast. Som att skära i smör. Funkar lika bra på stenhårda klinkersplattor.
Att skära från hörnet är lätt. Men när du är inne i plattan så är vinkelslipen en skiva med stor diamater. Det hål den gör är ett hål med stor diameter, alternativt ett hål där bara en del av skivan gått igenom, och resten är kvar och måste tas bort med ett lämpligt verktyg.tank77 skrev:
Det är det lämpliga verktyget jag letar efter, inte en vinkleslip.
En Dremel, till skillnad från en vinkelslip, har skivor med liten diameter, så den fungerar för ändamålet. En Fein/Bosch kräver lite större hål för atrt få plats, men de hål jag skall göra är stora nog, så de passar också.
--- Mats ---