Har för mig att jag läste att det krävs en minsta regeldimension på 70 mm bakom våtrumsskivor som ska bära upp kakel men kan inte hitta det nu när jag behöver kolla...
Min yttervägg är en regelvägg med 45 mm liggande / 170 stående (ångspärr)/ 45 liggande (cc 60). Den innersta regeln är 35*45 mm. Är det för klent?

Alt 1 kortla/komplettera 35*45 regelverket - rankt?
Alt 2 riva bort 35*45 och kortla/komplettera 170 regelverket med låt säga 70*45 - förlorar lite isolering
Alt 3 riva bort 35*45 och ersätta med 70*45 - kostar lite utrymme men går

Vad tror ni?

Det är lugnt! Din regeldimension är ju 45 + 170. Däremot är det c/c avståndet mellan reglarna du behöver ha rätt. Minst 30 c/c med ett lager våtrumsgips eller 60 c/c med två lager.

Lycka till!

tack för snabbt svar.
Så du menar att i korslagda regelkonstruktioner kan man addera? Mina liggande 35*45 borde väl kunna svikta rätt bra mellan de stående 45*170 (cc 60 cm).

Hittade föresten varifrån jag fått 70 mm. http://www.gyproc.se/konstruktioner/våtrumsväggar

"Glasroc Våtrumsvägg
En Glasroc-vägg för våtrumsbehandling är uppbyggt med 1 lag 15,5 mm Glasroc GHI Hydro Våtrumsskiva alt 1-2 lag 12,5 mm Glasroc GHI Hydro Våtrumsskiva i något av stålsystemen för innerväggar; Gyproc XR, Gyproc GS, Gyproc Duronomic eller ytterväggssystemet Gyproc Thermonomic. Minsta tillåtna regeldimension är 70 mm.
Glasroc GHI Hydro Våtrumsskiva kan även monteras på träreglar, men Gyproc rekommenderar stålreglar till våtrumsväggar då trä är känsligare ur fuktsynpunkt vid felaktig hantering eller montering.
"

70 mm refererar då till stålreglar. Eller? Gyproc gillar inte träreglar - nähä de säljer bara stålreglar...

kimpo skrev:
Minst 30 c/c med ett lager våtrumsgips eller 60 c/c med två lager.

Lycka till!
Jag trodee 45 c/c på väggen räckte?

martinga skrev:
Jag trodee 45 c/c på väggen räckte?

Det räcker, men är inte att rekomendera. Allra helst inte när du "bara" har 35*45 regel.

Självklart kan du använda trä. Det är generellt sett styvare än stål, men ur fuktsynpunkt så är väl stål att föredra.

Jag skulle nog byta ut och komplettera den innersta läkten. Jag skulle sätta t.ex 45x70 med cc300. Sedan skulle jag montera gipsen liggande så skarvarna får stöd.

Elvis69 skrev:
Självklart kan du använda trä. Det är generellt sett styvare än stål, men ur fuktsynpunkt så är väl stål att föredra.

Jag skulle nog byta ut och komplettera den innersta läkten. Jag skulle sätta t.ex 45x70 med cc300. Sedan skulle jag montera gipsen liggande så skarvarna får stöd.
Har ingen erfarenhet av väggreglar i stål men det låter betryggande när du säger att är styvare med trä.
Liggande gips är overkill eftersom den största biten pga fönster endast blir från en skiva :)
Eftersom jag ska ha en duschdörr hängandes på denna vägg blir det nog till att ta bort 35*45 regelverket.

Någon som vill kommentera kring hur styvheten påverkas av att det är korsreglat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.