Hej
Jag har en fråga angående utbyggnad av badrum. Vår tanke är att i anslutning till vårt badrum som ligger i vinkeln i vårt hus bygga ut för en bastu.
Min fundering är om jag gjuter en extra platta på ca 4m2 till bastu går då golvet att belägga med klinker även i bastun och hur hanterar man skarven mellan den befintliga plattan och den nya (röda). Skall skarven mellan plattorna ha en rörelsefog eller hur ska man göra?
// J
Jag har en fråga angående utbyggnad av badrum. Vår tanke är att i anslutning till vårt badrum som ligger i vinkeln i vårt hus bygga ut för en bastu.
Min fundering är om jag gjuter en extra platta på ca 4m2 till bastu går då golvet att belägga med klinker även i bastun och hur hanterar man skarven mellan den befintliga plattan och den nya (röda). Skall skarven mellan plattorna ha en rörelsefog eller hur ska man göra?
// J
Självklart går ju den nya plattan att belägga med klinker.
Hur man ska göra med skarven är ju dock svårare..
Keramik och rörelser fungerar ju dåligt ihop.
En ide är kanske att lägga en bredare fog (typ 10-15 mm) med en flexibel fog (typ Casco Flexo). Problem kan väl kanske även uppstå med tätskikt och sådant..?
Hur man ska göra med skarven är ju dock svårare..
Keramik och rörelser fungerar ju dåligt ihop.
En ide är kanske att lägga en bredare fog (typ 10-15 mm) med en flexibel fog (typ Casco Flexo). Problem kan väl kanske även uppstå med tätskikt och sådant..?
Jag håller med om att skarven är nöten att knäcka. Jag hade en fundering om att göra en tröskel över skarven och som ni säger lägga en rörelsefog där. Kan det vara vettigt att lägga en tröskel för att minimera risken för brutet tätskikt.
alt 2 är ju att blia bort lite grann av den befintliga plattan och gjuta ihop dem men är det nån som tror att det skulle fungera?!
alt 2 är ju att blia bort lite grann av den befintliga plattan och gjuta ihop dem men är det nån som tror att det skulle fungera?!
Medlem
· Västra götaland
· 335 inlägg
Vi göt vår tillbyggnad med EPS cement och borrade in armeringsjärn i bef. platta ca 10 st på 2 m längd.
Gjöt för 6 mån sen och det finns inte en tillstymmelse till att det skulle spricka.
Gjöt för 6 mån sen och det finns inte en tillstymmelse till att det skulle spricka.
Då du borrade in armeringsjärnen i bef. platta hur långt in borrade ni in den. Och hade ni en isolerad kantbalk och hur gjorde du med den?jimmyboy_666 skrev:
Om ni hade befintlig golvvärme hur bommade ni rören?
Många frågor blir det men jag vill minimera risken för bommar.
Klicka här för att svara