3 505 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Montera paxfläkt
Hej
håller på att fixa ett badrum i källaren å undrar om vilken typ av fläkt jag ska ha ?
I badrummet som e 10m2 kommer i ena änden finnas ett vattenburet element med en fläkt
I andra änden har jag murat igen en dörr där jag sparat ett hål på ca 10/10 cm till en fläkt.
Det är ingen yttervägg utan jag skulle behöva en fläkt som kan kopplas till en slang på ca 1 meter...Vill helst ha en fuktstyrd fläkt med kallrasskydd,,,
funkar det gjuta fast ett vanligt 100mm plast rör som sticker ut på andra sidan väggen så man kan fästa slangen där ? passar sedan fläkten i detta rör eller fläktarna är precis 100mm så man inte kan trycka i den ?:eek:
Vet ni någon bra modell till detta ?
I badrummet som e 10m2 kommer i ena änden finnas ett vattenburet element med en fläkt
I andra änden har jag murat igen en dörr där jag sparat ett hål på ca 10/10 cm till en fläkt.
Det är ingen yttervägg utan jag skulle behöva en fläkt som kan kopplas till en slang på ca 1 meter...Vill helst ha en fuktstyrd fläkt med kallrasskydd,,,
funkar det gjuta fast ett vanligt 100mm plast rör som sticker ut på andra sidan väggen så man kan fästa slangen där ? passar sedan fläkten i detta rör eller fläktarna är precis 100mm så man inte kan trycka i den ?:eek:
Vet ni någon bra modell till detta ?
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
GoForit: Den funkade inte ens från början så det är inte det. Funkar dock om man blåser på sensorn, lite omständigt bara... Har en teori om (den är monterad på dåligt isolerad yttervägg) att luften kondenseras innan den når fram till sensorn, men jag vet inte. Å andra sidan borde luftfuktigheten vara tillräcklig ändå tycker jag.
Inbillar mig att PAX-fläkarna är bättre, nån som kan bekräfta det?
Inbillar mig att PAX-fläkarna är bättre, nån som kan bekräfta det?
Hejsan! jag byggde extratoa och renoverade ett badrum förra året och båda har jag satt in paxfläktar i, och de funkar oklanderligt. Vet att de är dyra men de är de klart värda. När
man duschar så går det bara några sekunder så sätter fläkten igång och går till det är
torrt i badrummet, varje gång. I mitt fall en mod. 231 med fuktsensor och kallrasskydd,
den ska du ha om du ska leda ut fukten genom ytterväggen. klasse ohlsson har den
till bra pris, coop forum brukar ha driver ibland och där köpte jag mina för 1295 om jag
komer ihåg rätt.
Tänk på att paxfläktarna vill ha en stadig montering annars "burrar" de. så det gäller att
ha nåt att skruva fast dom i .
När det gäller saker typ fläkt där det skiljer några hundralappar i pris så är valet självklart
tycker jag. kvalitet som gör att man kan "gå vidare" i sina projekt istället för att grotta ner
sig i underdånigt skit som inte funkar som det ska.
MVH trosken
man duschar så går det bara några sekunder så sätter fläkten igång och går till det är
torrt i badrummet, varje gång. I mitt fall en mod. 231 med fuktsensor och kallrasskydd,
den ska du ha om du ska leda ut fukten genom ytterväggen. klasse ohlsson har den
till bra pris, coop forum brukar ha driver ibland och där köpte jag mina för 1295 om jag
komer ihåg rätt.
Tänk på att paxfläktarna vill ha en stadig montering annars "burrar" de. så det gäller att
ha nåt att skruva fast dom i .
När det gäller saker typ fläkt där det skiljer några hundralappar i pris så är valet självklart
tycker jag. kvalitet som gör att man kan "gå vidare" i sina projekt istället för att grotta ner
sig i underdånigt skit som inte funkar som det ska.
MVH trosken
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden