Hejsan gott folk,

Jag är en ung kille på 19 år som precis renoverat mitt badrum och allt är äntligen klart.

Mitt problem:

Väldigt kort och sammanfattat så slängde jag bort det element som existerade där och bytte ut den mot en handduksvärmare.

Allt gick smärtfritt, men efter ett tag nu så har jag märkt att ena röret på handduksvärmaren som kommer från golvet börjar släppa ifrån sig droppar. Jag är jätte orolig och rädd, jag vet att kakel och klinkandet skall tåla vatten, men jag är så himla rädd för att de dropparna skall skada något. Snälla, ni som kan, ge mig tips. Vad kan jag göra? Varför har den inte läckt tidigare, men den läcker nu?

Vad skall jag ta mig till? Är så jävla orolig. :(

Tack på förhand

Redigerat:
Ta reda på var läckan kommer från.

Elementvatten är normalt inget man vill ha på något då det ofta är smutsigt.

Dock är det inget skadligt men såklart ska du fixa läckan snarast. Bytte du elementet/torken själv eller hade du VVS snubbe där? Om det är det senare så klaga och be dem göra jobbet riktigt.

Hej v-g,

tack för ditt snabba svar!

Jo det var en polare som jobbar på VVS som gjorde jobbet åt mig, men han gjorde ju inte jobbet via hans firma, utan jag och han brukar byta tjänster.

Helt sjukt att det bara kan läcka såhär efter typ 1,5 vecka. Nu har jag lagt typ 7-8 handdukar på golvet som får suga upp allt som droppas tills han kan komma förbi.

Tänkte bara på om vad som kan vara problemet? Jag testade stänga av värme omlopp och pumpade ut vattnet ur handduksvärmare, utforskade röret som läckte och försökte få loss den silvriga "kopplingen" som man trär på röret som kommer upp från golvet och som man sedan i sin tur kopplar på en ny fin koppar ledning in till handduksvärmaren. Enligt mig som inte är någon höjdare inom detta ämne så misstänker jag att de 2 st packningar som sitter i dessa "kopplingar" (har fan inget bättre ord på det) har gått sönder, eller dem sitter fast på kopparröret som sten, går ju inte få loss alls.

Hade jag fått bort denna packing hade jag nog kunnat löst problemet själv, men jag får inte bort dessa prylar. Om någon har idé eller förslag så kom gärna med det.

Försök göra nåt slags tejp/slang/hejhåhistoria så du kan ställa en bunke där vattnet kan rinna i det brukar vara bäst.

Antar att det är en halvkoppling som sitter där, dock kan det vara svårt att få väck klämringen utan att spräcka den.

Har du tur kan det vara ett gruskorn e.dyl. och att bara göra rent och sen dra åt kan fungera.

Enklast är ju att du ringer din polare och säger att det läcker och fråga hur du ska göra, han kanske rent av sitter på en extra koppling.

"Helt sjukt att det bara kan läcka såhär efter typ 1,5 vecka. Nu har jag lagt typ 7-8 handdukar på golvet som får suga upp allt som droppas tills han kan komma förbi."

När det börjar läcka någonstans, så är det oftast inom någon månad efter man installerat något, oftast är det bara att dra efter lite,
Det är inget ovanligt eller katastrofalt..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.