Med hjälp av detta forum och relativt många svordomar har jag så kommit fram till golvspacklingen, tänkte vara lat och överlåta det till hantverkare, men rånarofferter och tajt budget medger inte det ;-)
Min undran nu är; varför ska det vara fall i själva rummet, kan för mitt liv (och min lata själ) inte komma på ett rimligt eller logiskt skäl?
Men det är möjligen nåt min trötta småbarnshjärna missar?

Om du skvalpar vatten på golvet så ska det rinna till golvbrunnen i stället för ut i hallen

Med fall i badrummet så slipper du vattensansamlingar som blir stående vilket i sin tur minskar risken för fuktskador i ikonstruktion , mögel i fog och silikon samt misfärgningar och blött under fötterna.... Dessutom så bygger du badrummet enilgt gällande regler om du gör fall i hela rummet.

Gällande regler köper jag.
Att vattensamlingar (ja inga sjöar då, men det räknar jag inte med) skulle ta sig till golvbrunnen med ett förhållande 1:100 köper jag däremot inte rakt av, det går emot iaf min erfarenhet. Sen har jag ju en tröskel, rejält tätskikt, golvvärme och bra ventilation. Borde räcka va?

T
Grejen med att det ska vara fall i hela badrummet är ju ifall det blir en läcka att vattnet inte ska kunna ta sig ut från badrummet utan istället rinner ner i brunnen.

Regler är regler sen kan man tycka vad man vill om dom och även skita i dom.
Vem har inte kört för fort tex ?

Vattnet tar sig i alla fall enklare till brunnen om du har ett fall respektive inte har något fall. Och visst du kan säkert även invända att 1:100 fall inte spelar någon jättestor roll om ett rör springer läck eftersom vattnet torde rinna ner i brunnen utan allmänt fall i rummet. Men det är ju även så att om du eftersträvar ett 1:100-falls så är risken mindre att du får ett bakfall än om du ska försöka planflyta golvet.

Räcker det inte med 1:50 ?

1:100-1:200 i de ställen som delvis utsätts för vatten annars 1:50-1:150.

Caspár skrev:
Räcker det inte med 1:50 ?
1:50 är väl dubbelt så stort fall som 1: 100 ?

Jepp, 1:50 är 2 cm per meter och 1:100 är 1 cm per meter. Så jag förstår inte heller vad caspàr menade...

Misstänker att Caspár har sovit på lite för många mattelektioner :p

Hahaha, den uträkningen platsar på vår ekonomiavdelning Caspár.
Ok ok. Då får det bli 0 - 1:100 nånstans då. För att slippa bakfall.
Men är det inte knepigt att få till ett fall med flytspackel? Det strävar väl efter att just flyta ut. Till noll fall då.

muruc skrev:
Misstänker att Caspár har sovit på lite för många mattelektioner :p
Nä det har han inte, bara lyssnat på vad andra sagt, fullt medveten om beräkningen.
Sen missade jag en siffra, skulle vara 1:150.

Redigerat:
y98matan - ang fall - Antingen så rollar du flytspacklet under tiden som det håller på att torka och/eller så doserar du olika mängd vatten i flytspacklet. Stäm av med markeringar, distanser eller stick ner en sticka för att kontroller höjden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.