3 285 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Tapetlim på gipsskivor före kakling
I flera inlägg har jag läst att man skall använda primer. Anledningen är att pappen i skivorna suger åt sig vatten från fixet vilket gör att kaklet inte sitter så stadigt. I mitt fall är pappen dessutom uppruggad efter borttagningen av väggmattor. Det är minsann delade meningar om det behövs en mättning eller inte.tank77 skrev:
Frågan är förenklad: Kan man ersätta primer med tapetklister?
Låter som en udda och meningslös ide. Använd en riktig primer om du måste mätte det. Sätt ut det på blocket istället, om du måste bli av det.
Angående primer så gäller informationen i produktbladet för aktuell kalekfix. Man pratar om "starkt sugande underlag" och jag är tveksam till om kartonggips hamnar där, men jag kan ha fel. Oavsett bör man använda avsedd primer.
Men eftersom du postat i badrum. Du ska inte ha på ett tätskikt innan du sätter kakel?
Men eftersom du postat i badrum. Du ska inte ha på ett tätskikt innan du sätter kakel?
Ordet primer kommer väl från latin och kan antagligen översättas till "första". Säger man primer i bilsammanhang så menar man ett rostskyddsmedel. Kan läsa mig till att det är en vattenbaserad historia, primern som skall användas på gipsskivor.tank77 skrev:
Är det någon som vet vad det är? Såg att en var dispersionsbaserad. Sökte på ordet men fick ingen träff.
Vad innhåller det för något??
Från Wikipedia: Kemisk dispersion betyder en blandning av småpartiklar i vätska finfördelade på olika faser, där kolloid betecknar tillståndet för de minsta partiklarna. För att åstadkomma ytterligare finfördelning, t ex för fett vid diskning, används lämpliga dispergeringsmedel. En kemisk lösning är ett väsensskilt fenomen.
Olika primers har som du säger, olika egenskaper. Inom färger är det för att täcka innan ytfärgen målas på, för golvavjämning kan det vara för att ge ökad vidhäftning och för fix att förhindra att vattnet sugs upp av underlaget och försvårar den kemiska reaktionen.
Vanligtvis finns det speciellt framtagna primers kopplade till specifika produkter. Precis som i många andra fall litar jag mer på kemiingenjörerna på exempelvis Akzo Nobel än att sätta igång och experimentera på egen hand.
Vill du testa att använda tapetklister för detta så är det bara att köra på, på eget bevåg. Ingen kommer att hindra dig även om de flesta verkar skeptiska.
Olika primers har som du säger, olika egenskaper. Inom färger är det för att täcka innan ytfärgen målas på, för golvavjämning kan det vara för att ge ökad vidhäftning och för fix att förhindra att vattnet sugs upp av underlaget och försvårar den kemiska reaktionen.
Vanligtvis finns det speciellt framtagna primers kopplade till specifika produkter. Precis som i många andra fall litar jag mer på kemiingenjörerna på exempelvis Akzo Nobel än att sätta igång och experimentera på egen hand.
Vill du testa att använda tapetklister för detta så är det bara att köra på, på eget bevåg. Ingen kommer att hindra dig även om de flesta verkar skeptiska.
Nä! Det vill jag inte. Det är det som är så bra med vårt forum. Man frågar därför att man är tveksam själv. Hade jag fått reaktioner som: "Det går jättefint. Har själv gjort det. Lika bra som primer" då hade jag brassat på.joflopp skrev:
Inhandlar primer på måndag.
Tack alla som bryr sig!
Kacklaren.
Men man ska ju också tänka på att såna reaktioner ska man vara skeptisk emot... Låt oss säga att du hade fått dem reaktionerna...
Varför hade inte då tillverkaren av tapetklistret gått ut med den informationen? Tapetklister är ju mycket billigare än primer och tapetklisterstillverkaren hade i det läget sålt mer och tjänat på att säga det.
Den som hade yttrat sig ska man fundera på. Vem är han/hon? Hur vet den personen att det är lika bra? Vilka tester har utförts? Dragprov? Dokumenterade testresultat?
Varför heter det TAPETklister om man kan använda det som primer?
....
Forumet är absolut bra, man får massor med tips och råd, men man ska inte tro på allt man hör och läser.
Det finns trots allt produktblad från tillverkare, enligt lag, på alla produkter och dessa styr användandet. Visst kan man göra som man vill med vad man vill, men varför chansa i detta läge? Det är ju trots allt bara man själv som drabbas.
Ta inte illa upp nu. Ej illa menat, men testa reklamera kakel som ramlat ner, till tillverkaren av tapetklister för att deras klister är en dålig primer så kan jag garantera att du står ensam och de har nåt att snacka om på fikarasten.
Varför hade inte då tillverkaren av tapetklistret gått ut med den informationen? Tapetklister är ju mycket billigare än primer och tapetklisterstillverkaren hade i det läget sålt mer och tjänat på att säga det.
Den som hade yttrat sig ska man fundera på. Vem är han/hon? Hur vet den personen att det är lika bra? Vilka tester har utförts? Dragprov? Dokumenterade testresultat?
Varför heter det TAPETklister om man kan använda det som primer?
....
Forumet är absolut bra, man får massor med tips och råd, men man ska inte tro på allt man hör och läser.
Det finns trots allt produktblad från tillverkare, enligt lag, på alla produkter och dessa styr användandet. Visst kan man göra som man vill med vad man vill, men varför chansa i detta läge? Det är ju trots allt bara man själv som drabbas.
Ta inte illa upp nu. Ej illa menat, men testa reklamera kakel som ramlat ner, till tillverkaren av tapetklister för att deras klister är en dålig primer så kan jag garantera att du står ensam och de har nåt att snacka om på fikarasten.
Redigerat:
Klicka här för att svara