I alla fall, alltid kul att se att några är lättroadeCaspár skrev:
Tillbaka till frågan, är det någon som vet om det finns någon länk där man kan se hur det går till att spackla fall, bilder, video eller liknande ?
Jag har bilat ur runt om den nya brunnen och ska, efter avfuktning, börja gjuta.
Tacksam för svar.
http://www.byggahus.se/forum/badrum/112455-maste-jag-ha-fall-i-vatrummet.html
Om du vill behöver du bara ha ett "lokalt" fall, dvs runt brunnen. Min och de flestas rekomendation är dock att ha fall på HELA badrumsgolvet, men detta är ej något krav!
Lycka till med golvet!
Om du vill behöver du bara ha ett "lokalt" fall, dvs runt brunnen. Min och de flestas rekomendation är dock att ha fall på HELA badrumsgolvet, men detta är ej något krav!
Lycka till med golvet!
Tack.kimpo skrev:
Känner att det kommer att gå bra, men man blir ju lite nojig när man aldrig har gjort sånt här förut.
Man bör nog vara lite nojig inför det för att det skall gå bra, så att du är ordentligt på hugget inför uppgiften. Jag har också varit lite nojigt innan. Jag delade upp det i två bitar och sedan brunnen för sig. Det gick bättre och bättre för var del.
Hur gjorde du ?SJW skrev:
Alla tips mottages tacksamt
Jag har skrivit hur jag jobbat i tråden "Om den svåra konsten att flytspackla". Jag hade hoppats på mer diskussion när jag kände att jag behövde feed-back när jag höll på, därav rubriken. Fast det blev mest mina erfarenheter så rubriken är väl lite missvisande. Jag har där nu i alla fall uppdaterat mina senaste erfarenheter.
Har själv inte riktigt hunnit till spacklingen än, men det närmar sig. Såg ett bra tips i nån tråd om att provspackla lite först, det tänkte jag göra oxå för att få lite känsla för jobbet innan skarpt läge. Har lite golvgips över som jag tänkte använda.
De problem man har som jag upplever det vid spacklingen är att dels få ett bra fall och dels få en jämn yta. Att få en bra yta hade jag hjälp av en lång breda som jag drog med när det höll på och torkade. En ide som jag tänkte när jag spacklade brunnen när jag drog runt med en bräda att kanske man kunde använda samma teknik också över större yta med mindre spacklat stöd vid väggen. Bara en ide som jag inte testat. När man provspacklar så är det meningsfullt bara med samma spackel för att förstå hur det fungerar.
Redigerat:
Jag körde minsta tänkbara fall(1:200) ute i badrummet och visst fungerar det men man kan ju glömm att ett glas vatten på golvet =ett glas vatten i avloppet om vi säger som så. Och att det skulle åka under plattorna på tätskiktet det tror jag lika mycket på som jultomten.
Närmre duschen (typ 2 dm utanför duschdörrarna) är det 1:100 och i självaste duschen 1:75.
Men om vi säger att jag häller en liter längst ifrån så kanske 7 deciliter åker till avloppet så småningom resten "fastnar" i fogarna och på plattorna.
Så när man har duschat och klafsat ut med dyblöt kropp så måste det vattnet självtorka med golvvärme eller som vi gör: tar gummirakan.
Har man matta kanske det fungerar bättre iom att ytan (iaf från början) är mer "vaxartad".
Viktigaste är nog att man har någon form av fall och ÅT RÄTT HÅLL annars är det bara i duschen det behöver vara lite kraftigare precis som branschreglerna säger.
Värsta tänkbara är bakfall strax utanför dusch så man får en pöl.
Närmre duschen (typ 2 dm utanför duschdörrarna) är det 1:100 och i självaste duschen 1:75.
Men om vi säger att jag häller en liter längst ifrån så kanske 7 deciliter åker till avloppet så småningom resten "fastnar" i fogarna och på plattorna.
Så när man har duschat och klafsat ut med dyblöt kropp så måste det vattnet självtorka med golvvärme eller som vi gör: tar gummirakan.
Har man matta kanske det fungerar bättre iom att ytan (iaf från början) är mer "vaxartad".
Viktigaste är nog att man har någon form av fall och ÅT RÄTT HÅLL annars är det bara i duschen det behöver vara lite kraftigare precis som branschreglerna säger.
Värsta tänkbara är bakfall strax utanför dusch så man får en pöl.
Klicka här för att svara