NU hopar sig frågorna, tänk det gick så bra att riva och skruva gips men nu kommer frågorna när jag tänker på kommande moment
Har tidigare haft plastmatta men nu ska det bli kakel och klinker på spånskiva
Med all gjutning värmeslingor och klinker hur högt blir golvet och vad gör jag med dörrtröskeln, dörren går utåt i hallen så dörren klarar sig.
Har funderat på att bara höja tröskelns ovansida i badrummer med en eklist
Eller ta ut dörrkarme kapa den lägga eklist undet tröskeln och kapa dörren i nederänden
Eller ta ut dörrrkarmen såga upp dörrhålet på höjden sätta eklist under tröskeln och tillbara med hela härligheten gör jag såhär behöver jag inte kapa dörren

Vad tycker ni finns det ett fjärde förslag

Hur ser tröskeln ut idag?

Jag tycker inte du behöver kapa eller höja dörren. Den går ju utåt och påverkas ju inte av höjden på tröskeln.

Räcker att bygga på tröskeln så att den blir ca 2 cm högre än färdigt golv. Hur mycket det blir i praktiken beror ju på hur mycker flytspacklet bygger just vid dörren.

Först en undran. Du tänker väl inte lägga kakel på spånskiva direkt? Spånskiva rör sig och det är stor risk att det lossnar.

Tröskeln.
Vi brukar ofta lägga på ny ektröskel ovan den gamla då vi är klara. Tröskeln blir alltid handbyggd av en ek-golvbräda. I vissa fall byter vi även ut hela tröskeln och bygger upp den av två eller tre bitar.
För att det ska bli snyggt och inte ta allt för lång tid gäller det att ha bra verktyg/maskiner. Att fräsa runda hörn är något som går på 1 minut med en handöverfräs men det går ju även att dra med sandpapper, tar 5 minuter till i så fall.

Lugn
självklart ska jag på spånskivan ha primer armeringsmatta flyskackel tätskickt värmekabel mer flytspackel och sist klinkers Har jag missat något i den beskrivningen så säg till

Med tröskeln gör jag som så att jag bygger på den med en ekbit bara , limma skruva betsa så jag får en färg som stämmer överens med tröskeln när dörren är öppen Då är jag klar eller...

Lasse B skrev:
...på spånskivan ha primer armeringsmatta flyskackel tätskickt värmekabel mer flytspackel och sist klinkers...
Du ska inte flytspackla igen ovanpå tätskiktet.

ordningen spån, primer, armering, värmekabel, flytspackel, tätskikt, klinker är mer korrekt.

Tack
jag måste ha förväxlat kakelfixet med ett extra lager flyt

I vårt badum blev golvet väldigt högt. Det var dock inga problem då hantverkaren satten en litst på tröskel med tätskikt (eller troligtvis sikikon) för att det skulle byggas enligt BBV. Det är ok och funkar. kanske inte världens snyggaste lösning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.