Hej på er.

Skall renovera badrummet och jag har läst branschregler och det här forumet (kanon forum) om styvheten på ett golv.

Förutsättningar: golvåsar cc 600. Jag undrar om en 22 mm spånskiva från wirsbo som är urfräst för golvslingor system 17 är lika hållfast som en vanlig 22 mm spån.

Jag tänkte göra som så här isåfall, cc600= 22mm spån med urfräsninig för slingor, 12mm förhöjningsring vid golvbrunn och flyta golvet så betongkakan blir som minst 12 mm vid golvbrunn. Armerar i betongkakan med godkänt armeringsnät.

Skulle detta fungera, hoppas ni kan svara för det kommer en firma i början på veckan och skall räkna på jobbet, tänkte då förklara för dom hur jag har tänkt, blir lite osäker för han pratade om limmad gipsskiva före flytspacklingen när vi pratades vid i telefon.

MVH/ SEB

T
Om man limmar dit golvgips så behöver man inte flyta så tjockt och det behövs inget armeringsnät!

Spontant känns det fånigt med limmad gips ovanpå golvslingorna, då isolerar man ju bort en del av värmen från golvet.
Finns väl ingen anledning att ha det?

Hmm får kanske ändra mig lite, då jag hittade en tråd om detta:

http://www.byggahus.se/forum/badrum...allmaen-information-foer-badrumsbyggaren.html

"Ska man lägga vattenburen golvvärme på träbjälklag finns det olika alternativ att använda sig av, och det blir lite snårigare. Det finns är inte riktigt lika givna typlösningar här, så man bör kolla hos med sina leverantörer av värmesystem, skivor och spackel.

Ett vanligt alternativ på träbjälklag är att man lägger slingorna i plåtar mellan glespanel och sedan lägger en golvspånskiva. Ovanpå detta kan man fortsätta som tidigare nämnts. Man kan även lägga slingorna direkt i en speciell golvspånskiva som har utfrästa spår för slangarna, men då måste i regel bärigheten kompenseras med (eventuellt två lager) golvskivor. En annan bra variant är att gjuta in värmeslangarna i en självbärande kaka av betong som ligger flytande ovanpå spånskivan."

Redigerat:
K
tank77 skrev:
Om man limmar dit golvgips så behöver man inte flyta så tjockt och det behövs inget armeringsnät!
Vissa tillverkare av spackel vill alltid ha min 12 mm och armering. Oavsett om du limmat på gipsen. Man kan helt enkelt inte generalisera. Man får kolla med respektive tillverkare.

Fortfarande har jag funderingen om 22 mm vanligt spån är lika som 22 mm spån med frästa spår för gv

nä det kan det ju inte vara eftersom material är bortfräst

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.