2 021 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Renovera badrum med väggar/golv i sten. Vilken golvvärme med mera.
Hej, jag har precis rivit ut mitt badrum och skall göra nytt tänkte jag. Ska ha fackmän till det mesta men vill bolla lite ideér om hur man skall gå till väga.
Vi har en torpargrund där man grävde ut och gjöt någon gång i mitten på åttiotalet. frågan är hur man isolerade på den tiden? Helst skulle jag vilja ha vattenburen golvvärme under klinklet, men frågan är vad som är bäst att göra? Jag vill helst inte bygga för mycket på höjden då takhöjden är låg som den är. kan man fräsa ur spår i plattan och lägga, men frågan är hur mycket av värmen som försvinner pga isoleringen, jag vet ju inte hur den ser ut alls.
I golvet går idag alla vattenrör och rören till elementen, så det är inte aktuellt att bryta upp golvet för att gjuta ny grund och isolera.
Ett alternativ är att lägga värmeslingor på matta som isolerar delvis iallafall, vet att det finns tillverkare med mattor som inte bygger så mycket på höjden.
En annan fråga jag har är vad jag ska ha för innertak, funkar gipsskivor för våtrum?
Vi har en torpargrund där man grävde ut och gjöt någon gång i mitten på åttiotalet. frågan är hur man isolerade på den tiden? Helst skulle jag vilja ha vattenburen golvvärme under klinklet, men frågan är vad som är bäst att göra? Jag vill helst inte bygga för mycket på höjden då takhöjden är låg som den är. kan man fräsa ur spår i plattan och lägga, men frågan är hur mycket av värmen som försvinner pga isoleringen, jag vet ju inte hur den ser ut alls.
I golvet går idag alla vattenrör och rören till elementen, så det är inte aktuellt att bryta upp golvet för att gjuta ny grund och isolera.
Ett alternativ är att lägga värmeslingor på matta som isolerar delvis iallafall, vet att det finns tillverkare med mattor som inte bygger så mycket på höjden.
En annan fråga jag har är vad jag ska ha för innertak, funkar gipsskivor för våtrum?
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jag tror du måste nog förklara kosntruktionen bättre för att få råd om golvvärmen.
Är det gjuten platta under badrummet, isolering och sedan en överbetong?
Vanlig så kallad kartonggips är OK i tak men inte till vägg.
Är det gjuten platta under badrummet, isolering och sedan en överbetong?
Vanlig så kallad kartonggips är OK i tak men inte till vägg.
Det är alltså en torpargrund som man någon gång på 80-talet grävde ut och gjöt betong istället. Dessvärre var det långt före jag tog över huset så jag har ingen aning om hur det är isolerat eller så. Hur kan man ta reda på det utan att borra sönder det?
Du har alltså en platta på mark gjuten innanför grundmurarna till torpargrunden?
Du måste enligt min uppfattning ta reda på hur detta är gjort. Hur är den isolerad och hur mycket uppträngande markfukt skall du räkna med. Är grunden nyligen drännerad.
Det finns minst tre skäl till att ta reda på hur det är gjort.
Golvvärme utan isolering innebär att man eldar för kråkorna. Helst 20 cm eller mer och minst 10 cm kan vara en utgångspunkt.
Det rekommenderas minst 5 cm isolering för att undvika omvänd fuktvandring.
Uppträngande markfukt, tätskikt och golvvärme leder till högt ångtryck under under tätskiktet => plattorna på golvet lossnar
Problem omvänd fuktvandring och högt ångtrycket kan minskas eller helt undvikas om golvärmen får stå på året runt. Men är det då dåligt isolerat ,så blir det dyrt.
Du måste enligt min uppfattning ta reda på hur detta är gjort. Hur är den isolerad och hur mycket uppträngande markfukt skall du räkna med. Är grunden nyligen drännerad.
Det finns minst tre skäl till att ta reda på hur det är gjort.
Golvvärme utan isolering innebär att man eldar för kråkorna. Helst 20 cm eller mer och minst 10 cm kan vara en utgångspunkt.
Det rekommenderas minst 5 cm isolering för att undvika omvänd fuktvandring.
Uppträngande markfukt, tätskikt och golvvärme leder till högt ångtryck under under tätskiktet => plattorna på golvet lossnar
Problem omvänd fuktvandring och högt ångtrycket kan minskas eller helt undvikas om golvärmen får stå på året runt. Men är det då dåligt isolerat ,så blir det dyrt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden