2 420 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
El- eller vattenburen golvvärme/handukstork?
Håller på att planera renovering av vårt huvudbadrum och vill lägga in golvvärme. Skulle vilja höra om det finns några syunpunkter och erfarenheter på föroch nackdlear med el- respektive vattenburen golvvärme.
Vi har idag värmepump (dvs. vattenburen värme) via radiatorer. Är det vettigt att lägga in vattenburen golvvärme då den inte kommer att ge någon komfortvärme under sommarhalvåret?
Jag räknar med att köra handdukstorken på el då vi annars står med samma problem där, dvs att vi inte får någon effekt av den under sommaren.
Som sagt, erfarenheter eller synpunkter på bästa nyttjande emottages tacksamt.
Badrummet ligger i markplan i villa med källare. Inga problem med fukt eller liknande.
Vi har idag värmepump (dvs. vattenburen värme) via radiatorer. Är det vettigt att lägga in vattenburen golvvärme då den inte kommer att ge någon komfortvärme under sommarhalvåret?
Jag räknar med att köra handdukstorken på el då vi annars står med samma problem där, dvs att vi inte får någon effekt av den under sommaren.
Som sagt, erfarenheter eller synpunkter på bästa nyttjande emottages tacksamt.
Badrummet ligger i markplan i villa med källare. Inga problem med fukt eller liknande.
Jag gillar vattenburen värme, åtminstone i golv. På sommaren när det är varmt och gött tycker jag inte inte golven behöver vara varma. Däremot handukstorken kan vara smart att köra elektriskt. Vattenburet tenderar dock att bli dyrare vid själva installationen då de dels oftast är tjockare (mer flytspackel) samt att det krävs fler komponenter.
Vatten slår el på alla punkter utom när det gäller väldigt små badrum och om man vill ha varmt kalla sommarmornar, men å andra sidan finns dom som har lagt en elslinga ovanpå den vattenburna, kanske lite overkill men men. Handukstorkar finns ju att ganska enkelt köra på både och så varför välja där?
Menar ni att ni inte har ut någon värme under sommaren?
Nu har jag inte värmepump utan fjärvärme och den har jag satt att alltid pumpa runt 30 grader för handukstorkar och källaren mm, sen stryper termostaten där det inte behövs och där jag inte vill ha någon värme. En kall natt så ökar den automatiskt om det behövs.
Jag har inte räknat vad som blir billigast (el vs vatten med sommarvärme) men jag tror att det jag sparar den kalla tiden går inte å till min sommarvärme.
Komfort först, ekonomi sen.
Nu har jag inte värmepump utan fjärvärme och den har jag satt att alltid pumpa runt 30 grader för handukstorkar och källaren mm, sen stryper termostaten där det inte behövs och där jag inte vill ha någon värme. En kall natt så ökar den automatiskt om det behövs.
Jag har inte räknat vad som blir billigast (el vs vatten med sommarvärme) men jag tror att det jag sparar den kalla tiden går inte å till min sommarvärme.
Komfort först, ekonomi sen.
Klicka här för att svara