Har oisolerad platta i källaren där jag nu bygger ett hemmaspa, vill gärna ha golvvärme under mina klinkers man är ju inte speciellt sugen på att betala en jävla massa för specialfrigolit för att undvika att värmen går ner i plattan

Finns det några vettiga sneaklösningar ? Cellplast, nån form av golvskiva som inte kostar skjortan och som man kan flyspackla på.

Vanlig S80 duger bra om du inte skall belasta golvet extremt mycket på något sätt.

http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=152

24 kPA som ger 2 % långtidsdeformation motsvarar 24 ton per kvadratmeter. Det är rimligt att anta att deformationen är linjärt beroende av lasten. 10 cm betong väger ca 240 kg. Deformationen blir då aprox 0,02 % dvs fyra hundradels millimeter på 20 cm isolering. Långtidslast vill jag minnas handlar om 50 år.

så den där kan jag flytspackla direkt på ?

Är den hyfsat billig med ?

Jag vet inte vad din definition av billigt är. Billigare än så blir det inte. Kolla på Byggmax. Skall du spara pengar så rekommenderar jag att du skippar spacklet, köper gjutgrus 0-8 mm och cement blandar 1 del cement till tre delar grus och gjuter golv med detta.

Det bör då gå minst ett halvår innan du sätter klinker, men med ett sådant projekt så tror jag inte att detta blir en begränsning.

Viktigt också att fukthalten i betongen är tillräckligt låg innan tätskicktet läggs på, om du nu överhuvud taget skall ha ett sådant. Men det kanske blir nödvändigt med tanke på hur du tänkt att använda rummet.

Vill ju inte gärna behöva vänta ett halvår på att kunna använda rummet.

Så det blir nog till att lägga cellplast, flytspackla på detta, lägga värmeslinga, och sen klinkers.

Tjockleken på cellplasten då ?

Minst 20 cm. Det du skall använda att gjuta med är snabbetong, Jag skulle rekommendera minst 40 - 50 mm tjockt och ett armeringsnät på markdistanser.
Priskillnaden mot vanlig cementbruk enligt ovan är avsevärd. HAr du brådis, så kolla upp vad något proffs har att säga om väntetiden om man utgår ifrån att använda flexfix. LIP rekommenderar t.ex. minst 2 månader.

Tänk på att golvet är det sista du gör färdigt.

Suveränt, tack så hemskt mycket för hjälpen.

Glöm inte fukthalten om du väljer cementbruk. Med snabbbetong skall du normalt inte behöva bry dig efersom allt vatten binds i kristallstrukturen.

Tänk på att golvvärme i källare "driver" fukten mot ytterväggarna och att man kan få problem där.

Det brukar anse att dessa problem kan undvikas med 5 cm isolering. Med 20 cm eller mer som det talas om här torde detta inte bli några problem.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.