1 213 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Golvvärme badrumkällare
Har oisolerad platta i källaren där jag nu bygger ett hemmaspa, vill gärna ha golvvärme under mina klinkers man är ju inte speciellt sugen på att betala en jävla massa för specialfrigolit för att undvika att värmen går ner i plattan
Finns det några vettiga sneaklösningar ? Cellplast, nån form av golvskiva som inte kostar skjortan och som man kan flyspackla på.
Finns det några vettiga sneaklösningar ? Cellplast, nån form av golvskiva som inte kostar skjortan och som man kan flyspackla på.
Vanlig S80 duger bra om du inte skall belasta golvet extremt mycket på något sätt.
http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=152
24 kPA som ger 2 % långtidsdeformation motsvarar 24 ton per kvadratmeter. Det är rimligt att anta att deformationen är linjärt beroende av lasten. 10 cm betong väger ca 240 kg. Deformationen blir då aprox 0,02 % dvs fyra hundradels millimeter på 20 cm isolering. Långtidslast vill jag minnas handlar om 50 år.
http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=152
24 kPA som ger 2 % långtidsdeformation motsvarar 24 ton per kvadratmeter. Det är rimligt att anta att deformationen är linjärt beroende av lasten. 10 cm betong väger ca 240 kg. Deformationen blir då aprox 0,02 % dvs fyra hundradels millimeter på 20 cm isolering. Långtidslast vill jag minnas handlar om 50 år.
Jag vet inte vad din definition av billigt är. Billigare än så blir det inte. Kolla på Byggmax. Skall du spara pengar så rekommenderar jag att du skippar spacklet, köper gjutgrus 0-8 mm och cement blandar 1 del cement till tre delar grus och gjuter golv med detta.
Det bör då gå minst ett halvår innan du sätter klinker, men med ett sådant projekt så tror jag inte att detta blir en begränsning.
Viktigt också att fukthalten i betongen är tillräckligt låg innan tätskicktet läggs på, om du nu överhuvud taget skall ha ett sådant. Men det kanske blir nödvändigt med tanke på hur du tänkt att använda rummet.
Det bör då gå minst ett halvår innan du sätter klinker, men med ett sådant projekt så tror jag inte att detta blir en begränsning.
Viktigt också att fukthalten i betongen är tillräckligt låg innan tätskicktet läggs på, om du nu överhuvud taget skall ha ett sådant. Men det kanske blir nödvändigt med tanke på hur du tänkt att använda rummet.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Minst 20 cm. Det du skall använda att gjuta med är snabbetong, Jag skulle rekommendera minst 40 - 50 mm tjockt och ett armeringsnät på markdistanser.
Priskillnaden mot vanlig cementbruk enligt ovan är avsevärd. HAr du brådis, så kolla upp vad något proffs har att säga om väntetiden om man utgår ifrån att använda flexfix. LIP rekommenderar t.ex. minst 2 månader.
Tänk på att golvet är det sista du gör färdigt.
Priskillnaden mot vanlig cementbruk enligt ovan är avsevärd. HAr du brådis, så kolla upp vad något proffs har att säga om väntetiden om man utgår ifrån att använda flexfix. LIP rekommenderar t.ex. minst 2 månader.
Tänk på att golvet är det sista du gör färdigt.
Ta en titt på Maxit's snabbtorkande betong. Billigare än ROT-bruk, men ändå snabbt nog för normal användning.
http://www.maxit.se/32415/pagetype/...ductName/Snabbtorkande+Betong/itemID/2514#116
http://www.maxit.se/32415/pagetype/...ductName/Snabbtorkande+Betong/itemID/2514#116
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden