Hallå alla!

Var tvungen att bli medlem här för att se om nån är klyftig och kan svara på min otroligt viktiga och intelligenta fråga...;)

Toastolen slutade aldrig fylla på vatten i cisternen så självklart åkte jag och köpte ett nytt membran till ventilen på flottören eftersom jag bytt nåt sånt förut på nån annan toastol.
Upptäckte då att jag inte kunde se någon skillnad mellan det gamla och nya membranet... tyckte man borde kunna se att det gamla är slitet eller skadat på något sätt, men icke...
Testade iaf att sätta dit det nya membranet helt säker på att det INTE skulle fungera...
Och självklart så fungerade det ju!! Ventilen på flottören höll tätt och stängde vatteninloppet snällt och fint när flottören åkte upp...:S

Kan inte fundera ut hur detta fungerar???
Membranet är ju bara en liten rund gummiplatta med ett litet hål i mitten som ligger och tätar mot ett plaströr med dubbla kanaler. Ingående vatten kommer upp i mitten röret/kanalen där sedan om membranet inte tätar släpper igenom vattnet till de yttre kanalerna där det sedan rinner ut i cisternen.
Själva flottörventilen är ju bara en plastarm som påverkar en liten metallpigg eller nål nästan, som rör sig upp och ner genom hålet i membranet beroende på om flottören går upp eller ner...

HUR fungerar det?? HUR kan det bli tätt??

Blir galen när jag inte förstår hur saker fungerar..:)

Oftast kan man inte se någon skillnad, däremot kan man känna den. En gummipackning/membran blir efter några år hård och styv och tätar därför sämre.

Jo självklart, gummi blir ju hårt med åren...

Men jag e ju ute efter själva funktionen hos membranet...
Hur kan den lilla nålen i membranet göra att den antingen öppnar eller stänger påfyllningen??

Det verkar ju inte vara membranet som rör sig upp och ner, utan funktionen måste ju finnas i nålen som påverkas av flottören

Ingen som vet vad jag menar? Måste ju finnas nån rörmockare på forumet...
(eller mer korrekt heter det väl vvs-montör numera:))

Du värmer membranet när du känner på det då verkar det mjukare än det är då det sitter där det ska.

Tro mig jag har hållt på med gamla grejjor och man SER inga fel men ändå när man sätter dit nytt så funkar det bara huxflux. Vissa saker har man justerat och micklat massor med men ändå blåvägrade det tills den nya slitdelen bara lagade allt :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.