Jag kan försöka lägga in bilder sen när det är klart men det kan ta lite tid eftersom vi bygger själv och gör flera grejer samtidigt. Det är ett litet badrum på 4m2. Vi har ett större också som vi kommer att göra likadant med men det badrummet gör vi när vi har flyttat in.
 
hursomhelst skrev:
ja, undra om du sitter å trycker på några bilder :-)

INGA plåtreglar i mitt hus... men det kunde ju inte du veta ;-)

men räcker det med bara 1 våtrumsskiva med tanke på bööjstyvheten å allt detta? är ju en hel värld å sätta upp lite kakel ju...

har du sett några badrum där det även varit måla i duschen?? sett lite bilder på nätet, (dock finns fåtal av dom :-() där det även varit målat i duschen, är ju godkänt med väv, MEN funkar det i praktiken??

några mer tips du vill ge??
Nä några bilder har jag tyvärr inte.

Angående våtrumsskivan så ska det reglas på lite olika avstånd beroende på vilken skiva man väljer. Tar du exempelvis humidboarden och reglar på 300cc så är det inga problem med böjstyvheten där.

På firman har jag för övrigt ett duschutrymme där det är enbart målerisystemet på väggarna och där är det inga problem än sålänge.
 
makro, du skulle inte kunna beskriva själva grundbygget i ord?? snäääääääälla ;-)
 
Jag tror att väggarna måste gå ända upp till tak. På flugger sa de att de inte behövde det men jag har läst reglerna själv och fattade som att de behövde vara ända upp.
 
Vi har reglat 30cc med 70 reglar och sen isolering och humidboard.
 
Rob- det förstår jag att du inte tog bilder på.. men som sagt, hemma har man ju liiiiite mer fantasi då ju ;-)

ang våtrumsgips/skiva, är alla såna rufflga?? funderade på om man skulle sätta sådana i hela badrummet för säkerhet och enkelheltsskull så kan man ju dänga upp kakel vart man vill, om man nu kan lösa detta med böjstyvheten...
 
hursomhelst skrev:
Rob- det förstår jag att du inte tog bilder på.. men som sagt, hemma har man ju liiiiite mer fantasi då ju ;-)

ang våtrumsgips/skiva, är alla såna rufflga?? funderade på om man skulle sätta sådana i hela badrummet för säkerhet och enkelheltsskull så kan man ju dänga upp kakel vart man vill, om man nu kan lösa detta med böjstyvheten...
Alla våtrumsskivor som jag använt har skrovlig yta(lip, wedi, lux) eller "luddig" yta (humidboard). Men jag såg en kollega sätta upp någon skiva som kallades WAB-skiva som dom säljer (sålde?) på byggmax och den såg slät ut. Att lösa böjstyvheten ska väl inte vara några problem? Regla tätt! :)
 
hursomhelst skrev:
makro, du skulle inte kunna beskriva själva grundbygget i ord?? snäääääääälla ;-)
Jag har följt den andra tråden där du/ni ställt frågor och hänvisats till den klistrade tråden. Den tillsammans med de nu gällande reglerna, där konstruktionen är ganska väl beskriven, bör vara tillräckligt för att veta vad som gäller. Jag tror att alla kan lära sig och göra saker själv, men badrum är kanske en av de saker man verkligen behöver veta vad man gör för att lyckas, och kanske skulle ni låta en hantverkare hjälpa er helt eller delvis och se till att titta på så ni lär er. Det känns lite som att ni får svar men inte riktigt tar det till er hur man ska göra. Vill verkligen inte dissa er, så ta det som med en nypa salt om det inte alls stämmer in.

Skulle tro att väggarna måste gå hela vägen upp, annars agerar de mera avgränsare. Har inte läst igen reglerna men det låter logiskt att kravet på duk 1 m från duschen gäller hela vägen till tak, och då skulle det se väldigt konstigt ut om väggarna inte gick hela vägen.
 
RobZombie skrev:
Jag är helt övertygad om att man kan göra det snyggt om man har lite fantasi och jag ska faktiskt göra ett badrum till mig själv till hösten där jag tänker blanda (fast då inte så enkelt som att begränsa kaklingen enbart till duschen utan markera även andra delar).

Men hittills har jag tyvärr bara utfört sådant utförande i hyreslägenheter och där är alltid kraven: hellre billigt än snyggt.... :)

Billigaste klinkern (någon tråkig grå 10x10) på golvet med en platta som sockel på vägg, vit 15x15 kakel i duschzonen och vita målade väggar för övrigt (tänk HSB med kakel en bit ovanför badkaret och målat på övre halvan fast anpassat för dusch istället).

För dom pengarna som dom badrummen kostade så blev det helt klart ett godkänt (var 70-tals plastmattor som revs ut så allt annat än det är till det bättre) men det är inget jag hade gjort hemma och det är inget jag bemödade mig att ta bilder på.
Hm, fantasi vad gäller estetiska lösningar är tyvärr inte min starkaste sida. Blir en nöt att knäcka om jag ska få med sambon på samma spår.

Inser att det nog blir lite svårt att göra helt snyggt utan fasta väggar som avgränsare i duschen. Annars måste väl kaklet komma så långt ut att duschen blir abnormt stor. :)

Har bott i en hel del lgh och ser precis det du beskriver framför mig. Inte snyggt!
 
handlar väl inte om att ta in, snarare att lyckas placera det i rätt "fack" alla säger olika, man läser samma sak om och om igen, läser nästa sak som inte överrensstämmer med vad man läste sist, osv osv osv..
å så går man tillbaka å läser va man läste fr en stund sedan för att se om man kom ihåg rätt å vem eller vad som sa det.. bla bla bla..

blir helt enkelt lite smårörigt i hjärnan...

men nu är vi iaf äntligen rätt så på det klara med grunderna.. golvet får helt enkelt nån annan göra, å vi litar på att det blir bra...

nåt jag funderade på, tror inte det stått nåt om deti de klistrade trådarna, men, är det nån här som lagt golvvärme i profilierad stålplåt?? har nämligen läst om det lite...
bra nyfiken.. just, nyfiken...
 
hursomhelst skrev:
handlar väl inte om att ta in, snarare att lyckas placera det i rätt "fack" alla säger olika, man läser samma sak om och om igen, läser nästa sak som inte överrensstämmer med vad man läste sist, osv osv osv..
å så går man tillbaka å läser va man läste fr en stund sedan för att se om man kom ihåg rätt å vem eller vad som sa det.. bla bla bla..

blir helt enkelt lite smårörigt i hjärnan...

men nu är vi iaf äntligen rätt så på det klara med grunderna.. golvet får helt enkelt nån annan göra, å vi litar på att det blir bra...

nåt jag funderade på, tror inte det stått nåt om deti de klistrade trådarna, men, är det nån här som lagt golvvärme i profilierad stålplåt?? har nämligen läst om det lite...
bra nyfiken.. just, nyfiken...
Känner igen det där. :S

Men gör aldrig misstaget att blanda ihop vad folk skriver här och de gällande föreskrifter och regler som finns. De ska alltid gälla före diverse lösningar som folk gjort hemma. Man kan alltid göra precis som man vill. Ni kan gärna prova att ha timret framme och tom duscha mot det. Det som till sist är intressant för dig och mig är om eventuella skador blir ersatta eller inte. Eller hur!?

Jag önskar er hur som helst lycka till och snart är ni amatörproffs. Själv är jag bara amatör än så länge.
 
cederbusch skrev:
Framförallt väldigt dyrt. Ska man följa reglerna så får ju inte enstaka plattor bytas utan hela tätskiktet måste då göras om. Alltså en klar fördel att "bara" stryka på lite ny färg där det felas.

Hur har du tänkt i duschen och med tätskikt?

Har du sett några bra inspirationsbilder? Måste övertyga sambon som kommer från landet "sten, betong och kakel" (Tyskland). :)
Visst är det dyrt att byta kakel eftersom det är precis som du säger, att man måste göra om allt från början. I duschen blir det dock klinker, tror inte riktigt på färg när det kommer till direkt vattenkontakt. Har inte sett så mycket bilder men skulle gärna se sådana jag också.
 
Jag har använt kakel i duschen, målad väv med våtrumsfärg på resten av väggen samt plastmatta på golvet.
 
  • dusch.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • handfat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.