O
orca2009: Har precis köpt hus och det första som måste göras är att bygga om ett rum på 9kvm (2x4,5m) till badrum, Ttroligen blir det dusch i borte kortändan och jag har fått en idé (Asien fantast som man är) att bygga upp en duschvägg av bambu, finns ju lite tjockare bambustavar som är ca. 2m långa. Finns det någon som gjort det och kan visa kort eller berätta hur det blev...bra eller ej?
0 svar · 4,1k läst
H
HEM2121: Letade också för ett halvår sedan, har samma erfarenhet som du, snygga emaljbadkar verkar inte finnas, vi fick köpa i plast. :p
1 svar · 1,6k läst
O
ohvafan: någon som köpt badkar hos paradisudden.se? bra priser men man vill ju att nån annan testad dom först...
0 svar · 2,0k läst
Zemerlin
Zemerlin: Nä precis, det hjälper inte att fixa fall med själva fixet utan det är ju flytspacklingen som inte har blivit korrekt utfört om det är dåligt fall i badrummet. För att det är dåligt fall på själva plattorna men flytspacklet är bra så spelar det ju mindre roll eftersom allt vatten rinner ner mellan fogen och under plattorna till golvbrunnen. Får hoppas på att själva
3 svar · 1,4k läst
·
E
Wand: [citat] Tja, finns skötselanvisningar på den här sidan, http://www.golvbranschen.se/rad--riktlinjer/skotselrad kanske finns nån hjälp där
1 svar · 4,6k läst
BiFuel
BiFuel: Vi har nu fått hjälp med att få bort fixen på mosaiken, hålen i fogen fixar vi själva (har fått fix av firman) eftersom det känns som att vi inte vill ha hit dem och stöka fler gånger. Listen känns inte som att det går att göra nåt åt såhär i efterhand... De kommer också och hämtar det skräp de lämnat i carporten. Repade tapeter, kraschat stuprör och annat får helt enkelt
14 svar · 8,6k läst
·
P
Peppe_e: [citat] Det tror jag absolut! Iaf sen hantverkarna själva måste sköta pappersarbetet å få skiten om kunderna ej är berättigade till ROT. Fattar inte varför det inte kan vara som i början när kunden själv fick skicka in ansökan, har själv gjort det å det var hur enkelt som hellst!
21 svar · 20,4k läst
K
Knaparn: Kollade lite på färghandeln idag och det var ca 200:-/kvm. Men det var fula och tråkiga mattor tyckte jag (Tarkett). Vill man ha nåt skojigare får man säkert betala mer.
1 svar · 925 läst
G
gurupower: Hej Tack för era svar. Göra väggen tjockare blir problem pga en golvbrunn. Däremot är det en bra ide att gjuta upp en klack som syll bakom gipsskivorna. Skulle kanske gå att lägga ett extralager med skivor bakom skåpet, dock är skåpet inget att fästa i. Skall klura vidare, fler förslag är välkomna.
4 svar · 1,6k läst
B
BerntS: Jag har blivit tipsad om att fylla upp med EPS mellan bjälkarna och sedan skulle man kunna flyta ovanpå det, det vore ju smutt men stämmer det? Tycker att man borde riskera att få gungninar som skapar sprickor...
7 svar · 966 läst
sy97jgu
sy97jgu: Snyggt! tillbaka till ursprungsfrågan, plast i innertak? om man skall sätta det, räcker det med att "häfta dit det", skall det gå ned några cm på vägger etc?
26 svar · 4,5k läst
·
F
frustrerad: Ah toppen, tack för svaret! Hälsningar Anders
2 svar · 2,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det finns inga krav på tätskikt i badrumstak. Du kan ha vilket takmaterial du vill. Själva har vi ett spontat trätak som är vitmålat. Vi har iofs ett nybyggt hus så ovanför innertaket har vi ca 15cm isolering (mineralull precis som du har) sedan en diffusionsspärr (=plast) och sedan ytterligare 40cmisolering. Att taket mörknat hos cheetah beror som sagt på att furu eller gran alltid
6 svar · 1,2k läst
F
frhe: Hantverkare är skyldiga att betala skadestånd om de orsakar skador då de utför sitt arbete. Huruvida detta täcks av deras försäkring eller inte spelar ingen roll för dig, du skall iaf få ersättning.
4 svar · 1,3k läst
A
ayla85: Har i dagsläget en PAX 900 utanpåliggande badrumsfläkt som väsnas lite väl mycket. Denna sitter utanpå och luftkanalen består av ett uttag i kakelplattan på cirka 12x12cm. Fläkten insticksrör tätar inte mot uttaget i kaklet. Hålet är större än instickröret. Även en EKK kabel kommer ut från samma hål som matar badrumsfläkten. Måste jag fortsätta med utanpåliggande fläkt
0 svar · 1,0k läst
D
dargoball: Hej! Är det någon som vet var man kan få tag på snygga rörklämmmor till kromade kopparrör. De enda jag hittat är de s.k. Falu-snap och de finner jag omåttligt fula i designen. Tack på förhand
0 svar · 897 läst
B
bramstoker: Verkar som att det är nån slags betong under plastmattan. Går det ändå att bryta upp golvet tro? Vad kan en hantverkare ta för ett sånt jobb? (Ser mig själv demolera halva lägenheten med en gigantisk pneumatisk borr alt. äta nudlar i 2 år... :( )
6 svar · 16,8k läst
M
moOd: Jo, det verkar vara träullit.. känner igen det från skoltiden, då de hade sånt i taket. Behöver jag oroa mig för att ha det i väggarna i ett badrum (källaren är halvt under mark), eller skall det väck? Det är nog trots allt inte mögel i det, som jag först antog. Fibrerna skall nog inte vara träfärgade.. - - - EDIT: Hittade denna länk -
4 svar · 3,6k läst
·
M
Anonymiserad 23608: Byggkeramikhandboken kan nu laddas ner som PDF på BKR's hemsida.
5 svar · 1,6k läst
M
Anonymiserad 23608: MVK jobbar med zonindelning men inte GVK och BKR. Än.
13 svar · 1,3k läst
C
carra: Tack hempularn! Låter som en genial lösning,tyvärr går den inte att applicera på mitt "fall"(!) eftersom utrymme saknas för densamma! carra
6 svar · 1,6k läst
nino
nino: Beror på om sulan är isolerad eller inte, isolerad = tätskikt oisolerad = inget tätskikt Är det oisolerat så kan du dra tätskikt i duschen och en halvmeter ut Täta golv vägg vinkel med remsa om du har någon gipsad vägg Ungefärliga råd.... inga absoluta sanningar
1 svar · 861 läst
optimum
optimum: Som extra försiktighet kan man sätta gummilist runt dörrkarmen så dörren tätar mot denna så kan man vattenfylla badrummet. Med ett fönster i dörren har man fått ett fint akvarium. Glöm inte att alla armaturer ska vara av modell som man monterar i en pool. Skojar givetvis. Men man kan inte försäkra sig mot allt. Reglerna säger väll 20mm över golvbrunn. /Roland
16 svar · 12,2k läst
D
cheetah1: [citat] Svart. Skulle jag valt. Men det är ju jag, det.
4 svar · 1,2k läst
K
Knaparn: Tror det finns regler om handikappanpassning.. Tänkte på dörren.
2 svar · 845 läst
B
bsba: Enligt deras anvisningar ska man inte ha det. Personalen säger samma sak. Håller själv på att sätta upp deras duk så vi får se om den ramlar ner....
2 svar · 848 läst
C
carra: Fråga entrepenören efter totala kostnaden.Alltså färdigt arbete inklusive allt material.När du fått svar,fråga sen om något tillkommer ytterligare eller om detta avser allt.
1 svar · 1,1k läst
H
halloy: Tack för alla svar! Jag var tvungen att ge upp mitt letande. Vi valde istället en supersnygg varmgrå platta med rakskurna kanter från Centro. Storlek 15x15 cm. Vi hade frånbörjan tänkt oss något lite mer udda och spektakulärt än 15x15-plattor, men jag tror det kommer att bli supersnyggt. På väggarna ska vi ha vitt, blankt 20x33 kakel och på ena kortväggen blir det en fond med
21 svar · 3,8k läst
·
N
Norje: Hej! Vi är också på gång med badrumsrenovering och har också funderat på att sätta ett eller två "fristående" handfat ovanpå skiva. Men sen blev vi varnade för den betydligt jobbigare renhållningen. Vatten rinner längs utansidan (barn o ungdomar i huset) och fastnar i silikonkanten mellan handfat och skiva. Där blir både kalkavlagringar som är svåra att rengöra och mögelsporer
2 svar · 3,2k läst
LAINE
LAINE: Självklart, detta är inte helt nytt men tror att det kräver proffs för skarvar etc. Tror dock inte att detta någonsin kommer att ersätta kakel.
1 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.