Hej, Jag har renoverat ett litet badrum under det senaste året och har satt mosaik både på väggarna och på golvet. Tyvär har detta jobbet dragit ut på tiden och jag har fortfarande inte fogat. Nu har det blivit så att mosaiken har börjat losna och jag ser ingen annan utväg än att ta bort allting och sätta dit kakel istället.
Min fråga i följande: Kan jag "bara" ta bort mosaiken och sätta ditt ny fix för dom nya kakel plattorna? eller måste jag börja om från början med allting?:S

• DSCF1604.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det rätt underlag och tätskikt? Det låter konstigt att det bara lossnar... Att fogen inte kommit på plats borde ju inte påverka hållfastheten.
(Det är inte bara någon enstaka bit som fått för lite fix på sig?)

Det stämmer att visa bitar har losnat på grund av för lite fix. Men varje gång jag går in för att göra iordning så losnar fler, oftast runt dom som redan är borta.

T
Låter väldigt konstigt, du har inte blandat fixet för hårt eller dragit ut för mycket fix så att det har hunnit bli en hinna på ytan, då fäster inte mosaiken/plattorna.

Det tror jag inte. Jag känner att det blir mycket jobb att få till det så att det blir bra. Vad tror du om att ta bort mosaiken och lägga ett nytt lager med fix för kakel plattor?

Vad har du använt för fix ? Är det glasmosaik ?

Ja det är glasmosaik. Minns inte vad fixen heter. Köpte allting direkt ifrån Höganäs butiken i Stockholnm; dom vet väll vad som ska funka ihop?

Glasmosaik är svårt att få fast, anledningen är plattan inte suger någonting då glas är helt dött till skillnad från keramik som suger kraftigt.
Detta ställer större krav på både plattsättaren och fixet. Fixet ska ha mycket plast i sig, vissa tillverkare rekommenderar att man blandar fixet med Latex-vätska istället för vatten.

Man kammar ut mindre stycken och sätter mosaik arket så rakt det går, justerar så lite som möjligt och sedan trycker fast arket med en hård skumgummiklädd platta typ fogplatta. Nu får man inte röra mer förrän nästa dag, fogningen binder därefter ihop allt ytterligare.

Kolla att ditt fix är lämpat för glasmosaik, det räcker inte med att det bara är ett vitt fix, det måste vara extra kletigt också.

Jag tycker Mapei Adesilex P10 blandat med Isolastic (latex) är ett väldigt bra fix som ger helt rätt "klet".
.

Jag har satt både kakel och mosaik, förutom att det är lite olika teknik (somelvis redogör klar för det) så är det ju samma jobb i princip så jag förstår inte vitsen med att ta ner mosaiken och sätta upp kakel?? Är det mosaik Du vill har så sätt upp det igen. Jag tror precis som somelvis att det är fixet som är fel, antingen fel sort eller fel blandat. Med rätt fix så sitter mosaik lika bra som kakel, jag har satt det blandat på väggen i tvättstugan (med samma fix faktiskt, eller kakellim snarare vilket kanske är att föredra?) och bägge sitter kvar som det ska.

Det är rätt som Jan-Å säger att det också kan varit för torrt blandat fix.
Det funkar med för torrt blandat till keramik då det suger sig fast ändå, men till glas går det icke.
.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.