Hur tolkar ni denna tabell?
Man kan tydligt se att lackerade handdukstorkar har förvånandsvärt mer effekt än chromade, hur det kommer sig kan jag inte förstå. Chrome är väl mer värmeledande än pulverlack?
Vad betyder 60/45/20 ? ...Olika temp på vattnet? Då borde väl effekten vara olika, eller är det ett snitteffekt-tal man ser i tabellen?
"Delta T 50" Varför har man det med i tabellen? ..kanske det är vid elpatron-drift? ..."delta T" trodde jag handlade om skillnad på olika värden.
Tack!
Man kan tydligt se att lackerade handdukstorkar har förvånandsvärt mer effekt än chromade, hur det kommer sig kan jag inte förstå. Chrome är väl mer värmeledande än pulverlack?
Vad betyder 60/45/20 ? ...Olika temp på vattnet? Då borde väl effekten vara olika, eller är det ett snitteffekt-tal man ser i tabellen?
"Delta T 50" Varför har man det med i tabellen? ..kanske det är vid elpatron-drift? ..."delta T" trodde jag handlade om skillnad på olika värden.
Tack!
Redigerat:
En gissning
delta-T 50 betyder hur mycket effekt som haddukstorgen ger ifrån sig om vattnet i den är 50grader varmare än omgivningen.
60/45/20 betyder gissningsvis
60graders inloppstemperatur och 45 graders utloppstemperatur från handdukstorken.
20 är rumstemperaturen.
Effektsiffran är avgiven effekt under de förhållandena
delta-T 50 betyder hur mycket effekt som haddukstorgen ger ifrån sig om vattnet i den är 50grader varmare än omgivningen.
60graders inloppstemperatur och 45 graders utloppstemperatur från handdukstorken.
20 är rumstemperaturen.
Ja faktiskt så verkar det troligt!magnu skrev:En gissning
20 är rumstemperaturen.
Är väl inte så konstigt att lackade ger ifrån sig mer värme, var för har man annars pulverlackade element och inte kromade?
Kan inte svara på varför men det är något fysiskt so gör det. prova sätt en spegel och en lackad plåtbit i solen så märker du snart vilken som blir varmast.
Kan inte svara på varför men det är något fysiskt so gör det. prova sätt en spegel och en lackad plåtbit i solen så märker du snart vilken som blir varmast.
Hihi! Inte kostigt? Att lacka element kan ju göras av andra anledningar kanske än för värmens skulle, t.ex för att det är snyggt med vitt, eller att pulverlacka är mkt billigare än att kroma. Det är nästan dubbla effekten på pulverlackat än kromat, den som inte tycker det är fantastiskt kommer från en annan planet. Vi pratar ett lackskickt som är max knappt 1mm tjockt.
Det har med svartkroppsstrålning och sådan fysik som jag nästan har glömt bort.
Om du ska ta i någonting som har stått i solsken i flera timmar. Vilken detalj väljer du att ta i, den mattsvarta eller den blanka?
På samma sätt som en målad yta blir varmare i solen än en blank yta, strålar en målad yta ut mer än en blank yta.
Om du ska ta i någonting som har stått i solsken i flera timmar. Vilken detalj väljer du att ta i, den mattsvarta eller den blanka?
På samma sätt som en målad yta blir varmare i solen än en blank yta, strålar en målad yta ut mer än en blank yta.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Luftvärmepumpar som tappar effekt.
Fråga värmeexperten söndag 2 februari 20-22 -
Med den effekttariffen skulle det löna sig att gå över ackumulatortank
Hur förbereda en Nibe F370 Frånluftsvärmepanna inför effektavgift?
Effekt på nya vs. äldre (vattenburna)element ? Dimensionering av värmesystem...
Värme allmänt -
Vattenburna handdukstorkar som får anslutas på tappvarmvatten?
Badrum