M
mikeett: Själv har jag nyss skaffat Tapwells 300mm takdush TVM300, hoppas det är hygglig kvalitet för nu väntar jag på att badrummet skall bli klart någon gång...
34 svar · 20,3k läst
E
elajens: Tack! Nu har vi testat och det gick utmärkt att flyta fall.
2 svar · 1,2k läst
G
Gilgo: Om man ska ha en tät fog så ställer det samtidigt krav på att fogen är elastisk. Husen rör ju sig trots allt. Så den skall vara tät, elastisk och slitstark. Det känns inte helt lätt att lösa.
8 svar · 7,2k läst
K
cheetah1: Det finns spånskivor med färdigt fall också, kanske kan vara nåt?
3 svar · 1,6k läst
G
gaia: Är det emaljerad gjutjärn på bilderna? Det är svårt att bedömma skicket på emaljen innan en ordentlig rengöring. Att ytan är matt kan betyda att den är sliten av evigt skurande och flitig användning eller att det är bara gamla kalkbeläggningar som går bort och fint glasyr kommer i dagen. Jag skulle försöka bedömma hur hård vasken användes. Finns det många gamla repor och
5 svar · 3,4k läst
·
V
v_skogh: Jag kommer flytspackla ca 25 mm, 13 mm vid brunnen. 9 säckar beställt. Köpte rubbet på Interkakel istället och kör då på Maxits-system med väv. Blir säker kanon någongång. Köpte även kakel och klinkers. Så ni finns allt material sånär som på silikon och fog.
10 svar · 3,0k läst
1
1817: Tack för svaren, finns det fler alt lösningar kanske.
19 svar · 1,9k läst
S
somelvis: Kakelmannen: Om det nu är en myt varför står det då på så gott som alla fogmassors instruktionsblad ? Varför ska nygjuten Betong skyddas mot för tidig uttorkning ? Googla frasen " skydda mot för tidig uttorkning " Jo, därför att vattnet som finns i massan behövs för härdningen. För att uppnå full styrka ska den hållas fuktig, vätning under härdning förbättrar alltid
4 svar · 1,6k läst
T
tank77: Jaså, det är förskingring på gång : ) Skämt åsido, ring ditt försäkringsbolag och kolla, det är olika beroende på vilket man har men ska du följa reglerna är det våtrumsskiva som gäller och du måste riva alla väggar eftersom ingen träfiberbaserad skiva är godkänd att ha bakom. Men allt detta är regler, det är inte förbjudet att ha vanlig pappgips och OSB om du hade tänkt
1 svar · 1,1k läst
K
kakelmannen: [citat] Det blir alltid en spricka i fogen under toastolen förr eller senare hur mycket du än förstärker väggen. Man får räkna med att lägga en mjukfog så småningom.
3 svar · 1,4k läst
K
kakelmannen: [citat] Ja den svarta fogen blir ju bara ljusare med tiden. Inte så praktiskt i en hall när man går in med skor med salt rester på.
31 svar · 8,2k läst
K
kakelmannen: [citat] Du ska ju ändå ha armering på träbjälklaget så då lägger du armering över skarven också och flyter med fiberarmerad spackel över hela ytan.
1 svar · 1,4k läst
B
bsba: Ingen som har någon tabell över tryck och mängd vatten för en viss dimension? Det borde väl vara basic för en vvsare
5 svar · 4,6k läst
Returia
Returia: Vill ha en stor vask, mellan 150-180 cm lång, 40-50 cm bred och ca 20 cm djup som ska underlimmas under en gjuten betongskiva. Hur gör jag? Kolla på bilderna så kanske ni fattar vad jag är ute efter. Det är främst tyngden, hållbarheten och konstruktionen jag är ute efter! Ska man fästa konsoler i väggen som ger stöd år vasken eller måste jag ha någon form av ställning?
0 svar · 5,0k läst
·
BiFuel
BiFuel: Detta börjar likna en fars! Har nu fått hem den saknade lådspärren... men inte några skruvar till den. Fick 2 andra reservdelar men inte den list som saknades. Till badkaret vi köpte saknades nån slags plastdistanser och där skickade de också fel grejer när jag påpekade. Nu har jag åter igen pratat med kundtjänst som ska skicka nya skruvar till handtagen, nytt handtag eftersom det
9 svar · 4,2k läst
·
A
Arne999: jag håller på att total renovera ett fritidshus som i dagsläget inte har något badrum. Planen är att bygga ett och jag har några funderingar. 1. Vattnet kommer från gäststugan in till köket. Därifrån tänkte jag dra vattnet vidare in i badrummet som ligger typ 3-4 meter ifrån. Ska jag dra rören i väggarna eller under huset (står på plintar0.5-1m över maken)?? 2. Surfat runt lite
0 svar · 3,5k läst
K
Kha: Undrar vem som betalar vad vid en fuktskada i ett badrum då väggen är en yttervägg. Försäkringsbolaget säger att föreningen (br) ska riva kakel och torka, föreningen säger att de bara river ut toa, badkar etc, inte kakel. De säger att de kan torka det med. Min fråga är alltså; vem river kaklet? (f-bolaget sa att för att komma åt att torka måste de riva)
0 svar · 936 läst
R
robsarve: Det var lite svårt att se strukturen i din fråga. Om vi börjar med golvvärmen. Hur mycket isolering finns det under? Fuktspärr skall utföras enligt BKR's regler, finns rätt bra beskrivet där: http://www.bkr.se/branschregler.asp
3 svar · 2,3k läst
Stefan N
Stefan N: Går inte att bara byta nedersta raden, då får du aldrig tätskiktet ok.
5 svar · 2,3k läst
V
Venca: Vi ska renovera ett badrum och tänkte spara pengar på att riva ut det gamla badrummet själva. Det är kakel på vägg och golv (+golvvärme), dusch, toalett, handfat, en glasbetongvägg, en vägg in till en bastu och själva bastun (lätt att riva). Vilka verktyg behöver man? Något man behöver tänka på? Det blir väl en del jobb med det kan jag tänka mig. Vad är annars en rimlig kostnad
0 svar · 1,1k läst
I
imported_peter: Klart han skall göra i ordning efter sig, har han förstört väggen utanför badrummet så är det klart han skall åtgärda det eller se till att någon annan åtgärdar det åt honom... när det gäller slarvet vid fogningen tycker jag inte det är godkänt om det är vit fog där det inte skall vara etc... du har inte några bilder... Betala inte innan han har gjort klart jobbet.!!!!!
1 svar · 1,6k läst
B
bonnen: Har hantverkarn klart och tydligt deklarerat att han inte anser sig var ducktig på detta och att det kan bli skönhetsfel så får man nog acceptera att det blir skönhetsfel.
2 svar · 976 läst
P
Anonymiserad 88753: Jo, i mitt fall rör det sig om ett litet badrum ca 3kvm
20 svar · 2,7k läst
optimum
optimum: Däremot ett antal försäkringsbolag som vägrar befatta sig med sådant som inte är gjort av fackmän eller på rätt sätt. Bäst är att läsa på alla regler oavsett om du gör jobbet själv eller låter hantverkare göra jobbet. I bägge fallen viktigt att dokumentarera allt. mvh Roland
5 svar · 5,5k läst
N
nikke: jo då det ska bli både li och skruv efter bokens alla regler... blir att flytspackla som ni säger, finns ju risk för att de nu plana golvreglarna blir oplana om jag börjar att såga i dem...
3 svar · 1,3k läst
S
stenkumla: Hej Vi planerar installera ett badkar i vårt kommande ombyggda badrum. Kan någon hjälpa oss att klara ut skillnaden mellan sanitetsakryl resp gjutmarmor. För och nackdelar. Har förstått att sanitetsakryl generellt är billigare, eller ...? Har kollat via Skånska Byggvaror som har ett i sanitetsakryl (Murano). Ett attraktivt pris. Någon som har erfarenhet av detta? Mycket tacksam för
0 svar · 1,2k läst
K
kakelmannen: Kakling golv och väggar max 8 tim. Fogning 1-2 tim samt silicon 30 min. Mer ska det inte ta för en utbildad plattsättare med standars sättning för den lilla ytan.
5 svar · 10,0k läst
J
Jan-Å: Du måste få borsten bakåt, det är problematiskt :confused: jag kan inte se nån annan lösning än att Du för nåt förbi borsten som sen hakar i borsten när Du drar "nåt" tillbaka. Ett rensband med nån slags krok längst fram borde väl funka?? Rensband är väl förresten vad Du borde använt från början ;)så ett sånt ska Du nog köpa ändå d^_^b
5 svar · 3,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Och den riktar man mot vad då? Ner i ena skon?
8 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.