Hej,
vi ska bygga ett litet grovkök för tvättmaskin och ett handfat i anslutning till vårt badrum. Jag behöver då gå genom badrumsväggen (helkaklad) med vattenrör och avloppsrör.

För vattenrör vet jag att det finns "godkända" genomföringar men hur är det med avloppsröret, hur gör jag där?
Det bör ju ligga rätt lågt nere för att få fall från nya handfatet ute i grovköket.

Finns några färdiga lösning eller hur går man tillväga?

Mvh,
Anders

Hur skulle man kunna göra dessa genomföringar och samtidigt säkerställa ett helt tätskikt menar du?

Ja, just precis.

Det känns väldigt svårt (omöjligt?) att få det "godkänt" om badrummet redan är kaklat. Det går inte att täta mot befintliga tätskikten under kaklet...
Det finns inga fastställa sätt att reparera ett brutet tätskikt idag, lossar man en kakelplatta skall hela badrummet göras om!
(som jag förstått det utifrån en SP-rapport)

Vem ska godkänna???

Försäkringsbolagen har skrämt upp allmännheten duktigt!

OM du gör en genomföring på ett dumt ställe, får en fuktskada, och denna kan härledas till din genomföring av försäkringsbolaget så får du lägre eller ingen ersättning av försäkringsbolaget.

Men OM du gör en genomföring klokt i den torra zonen (alltså inte i duschen), 10-15 cm ovan golv, silikon runt kanten etc, så undrar jag vad som ska hända???

Det är ditt badrum, tänk klokt och gör det du vill...

Precis! "Godkänt" finns ju inte riktigt egentligen, bara enligt branschreglerna, men det är upp till var och en att följa dessa eller inte...

anders07 skrev:
Hej,
vi ska bygga ett litet grovkök för tvättmaskin och ett handfat i anslutning till vårt badrum. Jag behöver då gå genom badrumsväggen (helkaklad) med vattenrör och avloppsrör.

För vattenrör vet jag att det finns "godkända" genomföringar men hur är det med avloppsröret, hur gör jag där?
Det bör ju ligga rätt lågt nere för att få fall från nya handfatet ute i grovköket.

Finns några färdiga lösning eller hur går man tillväga?

Mvh,
Anders
Tror inte det finns några färdiga lösningar för en sådan manöver så det är sunt förnuft som gäller.

Såvida detta inte görs i en direkt våtzon ska det inte vara några problem att få genomföringarna så pass tätat att det inte uppstår någon risk för fuktskador.

Jag hade personligen inte gjort någon större affär av det utan bara borrat igenom där jag ville dra dom nya rören och gjort hålen 2-3mm större än nödvändigt så att jag kunde fylla hålet runt röret med tätmassa (inte silikon för det fäster normalt sett inte så bra på avloppsrör).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.