T
Tjodjuret: Tack!! Nu är jag upplyst!!
2 svar · 1,6k läst
M
MickeT: Då har du det bra Thomas 59 - jag vill med ha en husadvokat! Finns på min lista att Ha/göra innan jag dör numera! Tack för alla svar - skall bli spännande att se vad dom säger i morgon. Vi pratade precis med byggaren, han lät inte videre imponerad han heller.
12 svar · 1,9k läst
M
magnu: [citat] Ihoplimmade skivor ger högre hållfasthet, men vid cc300 spelar det absolut ingen roll, eftersom man redan har tillräckligt stabilt. Men vid cc600 känner jag mig osäker. Men på den gamla "papp-gips-tiden", ville en entreprenör som jag var i kontakt med limma upp nya skivor mot de gamla befintliga skivorna. Nu är ju allt sådant av akademiskt intresse. Alla gipsskivor åker ju ut
4 svar · 8,4k läst
v-g
v-g: Du värmer membranet när du känner på det då verkar det mjukare än det är då det sitter där det ska. Tro mig jag har hållt på med gamla grejjor och man SER inga fel men ändå när man sätter dit nytt så funkar det bara huxflux. Vissa saker har man justerat och micklat massor med men ändå blåvägrade det tills den nya slitdelen bara lagade allt :D
3 svar · 3,2k läst
T
Tjodjuret: Såg i en inredningstidning för många år sen att man hade lackat den målade panelen med båtlack. Vet inte hur tätt det är, men borde inte klassas som tätskikt tycker jag. Vet dock inte om det är godkännt...
5 svar · 4,6k läst
G
GustafH79: Vi använder Mineritskruv tillverkad av arvid nillson (Optimera) och har aldrig dragit av en skruv tror jag. Sen frågan om det gör något att skruvarna sticker upp lite kan jag inte svara på, men jag försöker att alltid få in dem.
4 svar · 6,7k läst
B
byggankan: Tack
2 svar · 2,9k läst
cederbusch
cederbusch: Skulle vilja höra om någon har erfarenhet av lagd golvvärme där något fabrikat med lågvoltskabel/matta använts. Hittade en länk här på forumet, varmegolv.nu så en firma saluför ett 24 voltssystem som utan givare ska kunna ge en komfortabel temperatur. Blir det tillräckligt varmt? Fungerar det bra att lägga och använda? Saknar man inte att kunna ställa in önskad temp? Jag vill
0 svar · 3,7k läst
D
dell4: [citat] Paul brukar du regla på 30 cc med dem eller kör du dubbla skivor?
11 svar · 3,3k läst
freij.j
freij.j: gjorde så och det blev jätte bra
3 svar · 1,4k läst
HerrPeter
HerrPeter: Jag önskar att jag varit mer som din man, se min tråd http://www.byggahus.se/forum/badrum/135302-mitt-badrum-ett-fuskbygge.html och anlita INTE en till synes billig och kunnig hantverkare från Stenungsundstrakten!
1 svar · 1,0k läst
H
hursomhelst: Hej Vet att det finns en klistrad tråd, men sitter man som jag i skogen med mobilt bredband är det inte kul å behöva ladda ner en massa bilder som tar evigheter och sen är det ett klinker rum..;) Så bilder efterlyses på målade badrum med inslag av klinker (ex vid dusch, bad) även HELmålade badrum :) Gärna med lite träpaneler med om nån sätter det idag :rolleyes: Beslutångest...
0 svar · 1,2k läst
M
mikaelbe: Kanske packningen inte bottnar mellan bottenventilen och avloppsröret? Till vårt nya fina bubbelbadkar så var det stört omöjligt att få tätt mellan bottenventilen och det vinklade röret till avloppet pga att muttern tappade fästet i gängan och då bottnade inte packningen. Dåligt på helt nytt bubbelbadkar. Det blev till att köpa nytt vinklat rör inklusive packning.
6 svar · 11,6k läst
J
Jan-Å: Mörka fogar är generellt att föredra, ljusa blir precis som tank77 skriver skitiga, speciellt i en dusch.
3 svar · 1,5k läst
J
Jan-Å: Jag har egentligen aldrig hittills stött på nåt som är omöjligt svårt när det gäller de moment som krävs för att bygga eller renovera ett hus. Det gäller el och vvs också. Men det är väldigt många olika moment så för en amatör-hempulare är det lätt att missa nåt om man inte är noga med att fråga och läsa instruktioner. Självklart tar det enskilda momentet längre tid än
17 svar · 5,1k läst
H
hursomhelst: Lär aldrig bli kul, jag tyckte det va kul, ända till jag kom in i detta forum.. om man läser runt här bland trådarna så blir man schizofren tillslut...
23 svar · 19,5k läst
R
RobZombie: [citat] Golvpoolen i Malmö säljer Wedi-skivor och dessa är avseeda för våtrum. Om dom skivorna heter Vapor i "efternamn" vet jag inte men jag skulle tro det. Lip eller Luxskivor är andra varianter. Dessa använder man istället för kartongklädda gipsskivor. Dom ska dock tätskiktat enligt konstens alla regler.
3 svar · 8,5k läst
v-g
v-g: Jag hade satt en kanalfläkt med två utsug men det kanske inte går i detta fall.
2 svar · 2,0k läst
·
v-g
v-g: Kolla rinkabyrör eller sigro.se Finns inte varan på sigros web brukar man (enligt uppgift) bara kunna uppge RSK-numret (står i IFÖs broschyrer) så kan man oftast få varan ändå.
1 svar · 1,6k läst
D
dell4: kallrasspjäll om det går ut på väggen och EJ kallrasskydd om den går i kanaluppåt. Detta för att du får då ett självdrag som kallrasskyddet förstör.
11 svar · 6,6k läst
D
dell4: Funkar den även till fogarana? Vi har svarta fogar och de blir ljusgrå efter ett par duschar bara ...
4 svar · 6,6k läst
T
Therese 2: Jag har hittat svaret på min egen fråga. Dels så är det ju inte ok att skarva vid befintligt tätskikt men även om det skulle gå att göra en 'work around' så innebär de nya reglerna som kom för ett par år sen att den som sist gjorde någonting i badrummet ansvarar för HELA badrummet. Detta innebär att ingen hantverkare skulle vilja åta sig att göra en tillbyggnad med risk för att
1 svar · 2,7k läst
·
M
mixt: Jag har läst gamla trådar om innertak i badrum, men har trots det inte hittat svaret på min fråga. Jag ska sänka taket 15 cm när jag bygger badrummet pga en massa rördragningar och att det löper elledningsrännor i taket. De flesta rekommenderar att gipsa taket, men eftersom det löper så mycket grejer i taket blir jag lite osäker. Om något händer med el eller rör måste kanske hela
0 svar · 4,5k läst
S
Skånepåg: Vad bra att de inte måste komma uppifrån, känns alltid bättre att inte bryta mot "regler" :D Det är kakelklädd betongvägg. Jodå, jag förstår hur du menar med pluggen, jag har även läst om just det i Säker vatten. Det var ju smart med dubbelhäftande hållare eller limma fast den! Från början hade jag tänkt att skippa hållare inne i duschen för att slippa onödiga risker med hål
3 svar · 4,5k läst
S
Superego: Hej, Funktionsmässigt spelar det mindre roll var rören kommer ut. En fördel med att gå ut en bit ovanför golv säg 10-15cm är att då finns det utrymme att s-bocka rören. Beroende på vilken h-tork du har men ofta ligger ventilen på h-torken en 40mm-80mm ifån vägg, när den är uppsatt. På min gick jag ut en bit ovanför golv och drog rören rätt upp och gjorde s-bockar, det blev helt
3 svar · 1,2k läst
H
Hus23: Hej!!! Funderar på om det går att gjuta med lättbetong på våtrumsmattan. Badrummet är gjort 2006 dock utan golvvärme + att det är fel lutat på fallet i duschen. Jag har förmig att jag läste att det gick att klinka & kakla på våtrumsmatter. Men man kan väl inte rolla på någon fuktspärr på lättbetongen. Tack på förhand// Erik
0 svar · 913 läst
T
tomsbjorn: Hej Har sökt på forumet men inte hittat något. Är sugen på ett MERANO 190 Duo Massagebadkar från Hafa, någon som har erfarenheter av det? Ljudnivå och om det är ngn fart i "massagen". Det kostar ju en bra slant.... http://www.hafa.se/web/Massagebadkar/MERANO_190_Duo_br_Massagebadkar-285.aspx Några andra bra tips. MvH Björn
0 svar · 1,1k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Låter ändå inte rätt tyvärr... :o Hur kan du göra hål i spånet efter du satt fast brunnen med monteringsplattan? Det är inte godkänt att försöka förankra brunnen utan att använda monteringsplattan eftersom det inte går att få brunnen att sitta helt ordentligt utan den. Monterar man plattan så sitter först plattan fast ordentligt i bjälklaget och sen skruvas brunnen i
5 svar · 2,2k läst
nino
nino: Kan inte funka tidsmässigt Fre em - flytspackling torktid 24h Lör em - tätskikt torktid 12h sön 06,00 plattsättning torktid golv 24h mån 06,00 fogning Flytspacklar han fre fm, tätar med Ardex tricom duk och 8+9 lördag fm torktid 2h, sätter plattor med x77s så hinner man (om man har orken) Men det är dyra produkter...
5 svar · 1,0k läst
nino
nino: Gör upp med hantverkaren vad som ska vara klart efter 10 dagar och skriv in att är inte samtliga punkter klara så håller du inne betalningen, är allt klart så betalar du OMG. Be också att du får vara med och kontrollera fallet INNAN tätskiktning, verkar som om 90% av badrummen i trådarna har bakfall
20 svar · 9,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.