Hej,

har ett litet problem. När mitt badrum byggdes så missade dom vattenlåsen till handfaten. Problemet idag är att det finns väldigt lite plats (typ ingen).

Så min fråga är att istället för att börja ta sönder den gjutna bänken som handfaten står på... finns det något vattenlås som man kan stoppa i avloppsröret typ. Luktar ju inte alltid så gott när man inte har vattenlås.

Och jag kan inte kontakta firma som har gjort det då dom inte finns mera.

Tacksam för hjälp då jag är påväg att sälja huset och inte har hittat någon bra lösning.

/Per

Hänger inte riktigt med i vilket avloppsrör du vill sätta vattenlåset, menar du i själva stammen och att denna finns synligt tillgänglig i t.ex. källaren? Du kan alltså inte alls komma åt avloppsröret mellan handfatet och golvet för detta är ingjutet? Eller vill du kunna "stoppa ner" ett vattenlås via handfatet på något sätt?

Ok, jag tror jag förstår.
Men när du säger att du har väldigt liten plats, betyder det att du inte kommer åt rören eller är det platstrångt?
Det fanns förr i tiden vattenlås som i stort sett inte tog någon plats alls, röret vart bara lite tjockare en bit med avtappningsplugg upptill och nedtill. dessa var i och för sig av gjutjärn, men det borde väl finnas liknande nuförtiden av plast.

Jag tror inte att jag kommer åt det alls... ligger ingjutet tyvärr.

Jag menar mellan handfatet och golvet.. tänkte omd et fanns någon insatts man kunde sätt i ifrån handfatet eller dyl.

Jag har nåt liknande vattenlås i mitt nya hus som S.Machnow skriver om. Renoverades 1993. Trodde inte det satt vattenlås först, men vid närmare inspektion verkar den svullna delen på röret innehålla en sån funktion.

Sökte på google efter bilder men hittade inget. Kan se om det står nåt fabrikat på mitt lås sen ikväll.

Per Morris skrev:
Jag tror inte att jag kommer åt det alls... ligger ingjutet tyvärr.

Jag menar mellan handfatet och golvet.. tänkte omd et fanns någon insatts man kunde sätt i ifrån handfatet eller dyl.
Om du inte kommer åt det alls så är det frågan om du kan ha något över huvud taget, du måste ju kunna rensa de med jämna mellanrum.

Jag tror inte att det finns något man kan sätta i uppifrån ?? hur skulle du få det igenom bottensilen i handfatet??

Vet inte riktigt men jag kände att jag måset försöka hitta någon slags lösning. Tack för era svar... det ligga smala vatten låset som ni pratar om, vart kan jag hitta det... om jag nu lyckas kommma åt röret på något sätt?

Hittade den modellen som jag har nu.

www.purus.se

Sen fliken Produkter - inomhusavlopp - produktdatabas - vattenlås.
Sen Tvättställ komplett plast. Halvvägs ner där finns nåt som heter "Vattenlås rakt"

Något som är mycket mindre lär nog knappt gå att hitta.

moz-screenshot.pngmoz-screenshot-1.pngsamma sökväg som ovan purus finns också vattenlås för vägg
kanske passar bättre?
gaia

Jenzza skrev:
Dom här funkar fint.

Purus Universal Membran

[länk]
Intressant!
hur länge har du haft en sådan?
gaia

gaia skrev:
Intressant!
hur länge har du haft en sådan?
gaia
Jag har ingen själv men har installerat ett par st.

Den som fanns på dinvvsbutik.se, Jafo gv/75, har jag till tvättmaskinen och även där skvallerröret från expansionskärlet och vv-beredaren kommer ner.
Funkade bra ett par år men så började det läcka vatten nere vid golvet.
Plockade isär och diskade rent och satte ihop allt igen men det började läcka igen efter ett par veckor. Tog isäg igen och upptäckte att packningen var lite skrynklig så jag lät den ligga och veckla ut sig och sen lånade jag en tub med nåt vvs-glidmedel på jobbet och smorde packningen innan jag satte i den igen och sen dess har det funkat bra.
Det kan med andra ord vara lite pyssel att få det tätt och bra när man rensar vattenlåset, funkar bra till tvättmaskinen men vattenlåset till ett handfat behöver man ju rengöra ganska ofta så där skulle jag nog välja något annat alternativ.

Vi har PUM TS för tvättställ. När rörmokaren hade installerat trodde vi först att han hade glömt vattenlåsen. :)

Vi har haft dessa i två år nu utan problem, inga hårrester eller annat gegg fastnar och behöver rensas. Kan varmt rekommenderas.
.

• PUM_applikation_TS.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.