Angående tätskiktet så var det tydligen gips/träskivor med tätskikt på.
Angående rören ner till källaren så är det rör för toa och handfat.
Jag var där ute i helgen och märkte upp de plattor som såg mest för jävliga ut.
De ska ut där på torsdag och byta ut en del plattor och efter det har jag en kompis som varit snickare i många år (ej kakelsättare) som ska följa med ut och se vad han tycker.

Rörarbeten för 15.000 (drog till med en summa, kan ha varit 12.000 också)
var för rördragning till handfat och sånt och sen förberedelser för golvvärmen.

Hoppas verkligen det löser sig detta.. Suger så mycket energi från en..
Skriver efter torsdag igen och berättar hur det ser ut..
Tack för tips osv..

Redigerat:
Men det är ju fortfarande så att om det är ett rollat tätskikt istället för duk/matta så är det ju inte godkänt om de byter plattorna! Oavsett vad de säger angående att rolla i och laga.

Om det nu är som du säger att det är rollat så är det inte godkänt att bara byta enstaka platta!

Nja jag uppfattade inte det som om det var rollat tätskikt utan att det var färdiga väggskivor med tätskikt på? Men det kan jag mycket väl fått om bakfoten. Ska kolla detta när de hör av sig.

Har aldrig hört talas om färdiga skivor med tätskikt... hur är i så fall skarvarna mellan dem tätade?

Kolla upp detta noga! Du måste ju ha ett godkänt tätskikt!

Kolla exakt vilket tätskiktssystem de använt

Ericc
BiFuel skrev:
Har aldrig hört talas om färdiga skivor med tätskikt... hur är i så fall skarvarna mellan dem tätade?

Kolla upp detta noga! Du måste ju ha ett godkänt tätskikt!
Jo det finns, du remsar skarvarna.

Igår var jag ute och kollade på badrummet tillsammans med en kompis som varit snickare.
Förutom det jag redan skrivit så gjorde han mig uppmärksam på en del saker jag inte sett innan.
Han kommenterade bla hur sne väggen var. Jag bifogar en bild så får ni se hur jag menar. Han sa att så är det ju i gamla hus, väggar är snea osv. Men gör man ett badrum från grunden så kilar man upp spån/gipsplattorna så att väggen blir rak.
Vad säger ni? Är detta något man ska gnälla på? Eller är det bara drygt och något man får ta? Är ju för sent att fixa till nu..
Men är det självklart att sånt ska fixas när man renoverar ett badrum så bör man ju iaf få avdrag på priset.
Bilden jag bifogar är inte spec överdriven utan det skiljer verkligen många cm från list till vägg uppe och från list till vägg nere vid golvet.

• dörrvägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ericc
sloman123 skrev:
Igår var jag ute och kollade på badrummet tillsammans med en kompis som varit snickare.
Förutom det jag redan skrivit så gjorde han mig uppmärksam på en del saker jag inte sett innan.
Han kommenterade bla hur sne väggen var. Jag bifogar en bild så får ni se hur jag menar. Han sa att så är det ju i gamla hus, väggar är snea osv. Men gör man ett badrum från grunden så kilar man upp spån/gipsplattorna så att väggen blir rak.
Vad säger ni? Är detta något man ska gnälla på? Eller är det bara drygt och något man får ta? Är ju för sent att fixa till nu..
Men är det självklart att sånt ska fixas när man renoverar ett badrum så bör man ju iaf få avdrag på priset.
Bilden jag bifogar är inte spec överdriven utan det skiljer verkligen många cm från list till vägg uppe och från list till vägg nere vid golvet.
Frågan är vad som ingick i priset. Men det är klart att ingick bara plattsättning så tycker jag att det är deras skyldighet och stolthet att informera dig om läget.

Ta lite fotografier!

Nejnej.. Jag överlämnade till byggarna ett helt utrivet badrum. Det var bara spånskivor på väggarna och grovplank på golvet när de tog över. Så de har gjort nya väggar och nytt golv.
Ska ut där imorn och tar kameran med mig.

Sen en annan sak. Vi hade bestämt oss från början att ha handfatet på ena sidan av badrummet och toa och duschhörna på andra sidan långväggen. Men de ringde när de börjat renovera och föreslog att vi skulle ha allt på samma vägg för att det skulle bli bättre och snyggare. Okej sa jag efter att ritat upp en bild av det i huvudet, kör på det.
Nu när rör och duschvägg sitter på plats så ser vi att det inte kommer få plats med varken komodo eller spegel över handfatet. Det är ca 23 cm från centrum av handfat (sitter inte på plats) till rören som går upp lodrätt bredvid duschväggen. Det får alltså inte plats ens med den minsta möbel/spegel vi hittat som är på 55 cm.

Ja, jag känner mig som en mycket korkad kund.. Men jag trodde att de som snickare visste vad som var bäst..

Detta är också nått som bör påpekas? Jag menar det är väl självklart att man har en spegel/spegelskåp över handfatet?

Det är en dyrköpt erfarenhet detta.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.