1 436 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Betongkaka i badrum
Tänkte göra om badrummet till sommaren. befintlig betongkaka från 70-talet verkar ha spruckit + att jag vill ha golvvärme + att jag funderar på att förstora badrummet genom att flytta en vägg.
Så ny betongkaka behövs.
Hur gör man?
Min tanke:
knacka ur den gamla kakan, flytta vägg, den gamla kakan ligger väl i ngn form/undergolv, täta mellan den gamla undergolvet/formen o behåll plankgolvet på den nya delen, dra nytt avlopp/ golvbrunn, täta med typ byggplast/silvertejp, lägg en ram med 10mm stenull runt i formen för flexibilitet, lägg armeringsnät på distanser, najja/strappa fast 20 mm pexslang cc 300 mm i nätet. häll på betong. Nya badrummet blir ca 7 kvm.
Frågor:
Gör man så?
Bör jag tänka på ngt speciellt?
Jag har ca max en veckas torktid på mig, vilken snabbetong ska jag använda?
Hur tjock betong?
Vilket armeringsnät?
Kan man fixa fall direkt med betongen?
Hur får man golvbrunnen på rätt höjd?
Om jag vill dra vattenrör i kakan bör jag tänka på ngt speciellt?
Andra ideer - kommentarer emottages taxamt.
Så ny betongkaka behövs.
Hur gör man?
Min tanke:
knacka ur den gamla kakan, flytta vägg, den gamla kakan ligger väl i ngn form/undergolv, täta mellan den gamla undergolvet/formen o behåll plankgolvet på den nya delen, dra nytt avlopp/ golvbrunn, täta med typ byggplast/silvertejp, lägg en ram med 10mm stenull runt i formen för flexibilitet, lägg armeringsnät på distanser, najja/strappa fast 20 mm pexslang cc 300 mm i nätet. häll på betong. Nya badrummet blir ca 7 kvm.
Frågor:
Gör man så?
Bör jag tänka på ngt speciellt?
Jag har ca max en veckas torktid på mig, vilken snabbetong ska jag använda?
Hur tjock betong?
Vilket armeringsnät?
Kan man fixa fall direkt med betongen?
Hur får man golvbrunnen på rätt höjd?
Om jag vill dra vattenrör i kakan bör jag tänka på ngt speciellt?
Andra ideer - kommentarer emottages taxamt.
Vårat badrumsgolv gjordes med ardex a35 mix och en konstruktion som rekommenderades av Ardex i mitt fall. Va bara att slå en signal berätta förutsättningarna och hur du ville ha slutresultatet så förklarade de hur vi skulle göra.
För vår del blev det 50mm hårt exponerad cellplast (ofta blå eller lila). på det två lager åldersbeständig plast med uppvik på väggarna. Sen armeringsnät med golvvärmen. Sen stockades fallet ut med A35an direkt, eftersom vi jagade takhöjd fanns det inte plats för en tjock nog platta och sen flyt.
Golvbrunnens höjd fick vi genom att räkna baklänges. Vi hade höjden för färdigt golv. Vi fick alltså räkna ut hur mycket fall som behövdes osv.
Glömde att tillägga att vi hade ett gammalt betongvalv att göra detta på.
det vi hade rivit ut var en platta som flöt ovanpå betongvalvet med isolering imellan.
För vår del blev det 50mm hårt exponerad cellplast (ofta blå eller lila). på det två lager åldersbeständig plast med uppvik på väggarna. Sen armeringsnät med golvvärmen. Sen stockades fallet ut med A35an direkt, eftersom vi jagade takhöjd fanns det inte plats för en tjock nog platta och sen flyt.
Golvbrunnens höjd fick vi genom att räkna baklänges. Vi hade höjden för färdigt golv. Vi fick alltså räkna ut hur mycket fall som behövdes osv.
Glömde att tillägga att vi hade ett gammalt betongvalv att göra detta på.
det vi hade rivit ut var en platta som flöt ovanpå betongvalvet med isolering imellan.
Klicka här för att svara