Hej på er alla!
Ny här så lite sugen på att få skapa en tråd, så lite proffstips av er vore spännande.

Fall hit och fall dit man blir alldeles snurrig av alla sätt man kan göra på.
Men här är förutsättningarna, som jag står inför, uppgifterna ur huvudet då jag inte är i rucklet.

Tvättstuga ca 3m2
Lättbetongsgolv under är det källare.
Något ogämn så kanske lite flytsp.
Ca 100mm att bygga något på.
Har aldrig flytat verkar vara lurit med fallet?
Egen ide`
Regel45X70 plattliggande
Spån 22mm
Dubbla golvgips
Plastmatta
Spackla upp ett fall runt avloppet
Försöka få lite lutning på övriga delen.
Så det inte blir bakfall förslag?

Eller ska jag försöka mig på att flyta och fixa fall:wow:

Jag fixar med det mesta själv så alla lösningar blir väl inte efter boken.
Men det är ju lite av det roliga att ha något att fila på.

Och när något blir fel så får man användning av kofotend^_^b
Tack på förhand
 
Ericc
Hoppa över allt virke och spånskivor.
 
T
Håller med föregående talare, skippa allt virke och gips.

Ta in en firma om du inte själv vågar flyta.
 
Våga flyta, det är inte så svårt, finns bra instruktioner på tillverkarnas hemsidor. Å en hel del trådar att läsa här på forumet också.
GDS är halv nöjet :cool:
 
Ja jäklar vilket plockepinn jag skrev ihop.
Skäms nästan, gutning känns helrätt.
Då läser jag på om gjutning men en fråga till så här på kvällen?
100mm? färdigt golv kanske man ska fylla hälften med cellplast.
Källaren under är bara underhålls uppvärmd.

Har även läst att man kan gjuta i sektioner och ta själva fallet separat.
Vettigt eller bara slöseri med tid?
 
borde det inte gå att gjuta med EPS och sen flyta på det. Ska dock flytas inom 3 dagar.
 
I sektioner gjorde jag i badrummet, först rummet sen duschen, men i en tvättstuga ska Du väl luta allt golv till samma brunn? Då är det nog enklare att flyta allt på en gång, var ju bara 3 m2. Flytspackel rinner inte ut som vatten utan Du får jobba med det en del, finns speciella tandade skrapor till sånt, sätt höjddistanser av nåt slag så kan Du justera höjden på flytet så att fallet blir som Du vill.
På ett lättbetonggolv är det nog enklast att skippa EPS-gjutning och lägga skivor av frigolit lr liknande istället, underlaget är ju plant.
Har Du lagt isolering av frigolittyp kan Du enkelt använda skruv som höjddistanser, skruva i isoleringen så Du får skallen på samma höjd som färdiga flytet ska vara.
 
Nu börjar det likna något, har inte riktigt koll på vad EPS betyder.
Men cellplast i botten och skruvar som håller koll på höjden, mycket smart.

Hur mycket cellplast skulle ni lägga (200mm lätbet i botten) och
Ska skruvarna bort efter flytningen?

Ringde kompisen och han sa att man skulle jobba med med fallet tills det blev bra. Men igentligen är det väl två fall till brunnen.

Ett lite brantare nära brunn och ett för övriga golvet som även det ska ha lite fall. myket att "jobba" med eller?

Kan låta lite överkurs för tvättstugan, men sedan väntar ett stort badrum så detta är lite träningsobjekt för mig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.