3 105 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Måla på LIPs Ångspärr - går det?
Jag har inte satt diffspärr bakom gipsskivan i snedtaket i badrummet, eftersom jag från början tänkte tätskikta och kakla snedtaket. Och då tyckte jag att diffspärr var kaka på kaka (tom en risk).
MEN nu har jag ångrat mig och tänker måla snedtaket istället.
Men för att förbättra tätheten har jag idén att först rolla på LIP's Ångspärr i snedtaket och sedan på det måla (med Nordsjö Sadolins våtrumsfärgsystem).
Frågorna jag ställer mig själv är :
1. Kommer färgen att fästa på Lips Ångspärr och kommer den att sitta kvar om ett år?
2. Går det att få tillräckligt slätt underlag för målning med Lips Ångspärr (VS20)?
Någon som har en uppfattning?
Jag skrev lite om detta i annan tråd fast med annan vinkling, se http://www.byggahus.se/forum/badrum/138830-duger-verkligen-vatrumsfaerg-i-badrum-som-taetskikt.html
MEN nu har jag ångrat mig och tänker måla snedtaket istället.
Men för att förbättra tätheten har jag idén att först rolla på LIP's Ångspärr i snedtaket och sedan på det måla (med Nordsjö Sadolins våtrumsfärgsystem).
Frågorna jag ställer mig själv är :
1. Kommer färgen att fästa på Lips Ångspärr och kommer den att sitta kvar om ett år?
2. Går det att få tillräckligt slätt underlag för målning med Lips Ångspärr (VS20)?
Någon som har en uppfattning?
Jag skrev lite om detta i annan tråd fast med annan vinkling, se http://www.byggahus.se/forum/badrum/138830-duger-verkligen-vatrumsfaerg-i-badrum-som-taetskikt.html
Det fungerar i alla fall att använda VS20 till att grunda obehandlat trä för att sen måla med snickerifärg så spontant borde det fungera med våtrumsfärg också. Testa på en spillbit först. Hur det håller på lång sikt är kanske svårt att testa fram hemma men jag kan inte komma på något som skulle göra att färgen och ångspärren inte skulle gilla varandra.ohlgren skrev:Jag har inte satt diffspärr bakom gipsskivan i snedtaket i badrummet, eftersom jag från början tänkte tätskikta och kakla snedtaket. Och då tyckte jag att diffspärr var kaka på kaka (tom en risk).
MEN nu har jag ångrat mig och tänker måla snedtaket istället.
Men för att förbättra tätheten har jag idén att först rolla på LIP's Ångspärr i snedtaket och sedan på det måla (med Nordsjö Sadolins våtrumsfärgsystem).
Frågorna jag ställer mig själv är :
1. Kommer färgen att fästa på Lips Ångspärr och kommer den att sitta kvar om ett år?
2. Går det att få tillräckligt slätt underlag för målning med Lips Ångspärr (VS20)?
Någon som har en uppfattning?
Jag skrev lite om detta i annan tråd fast med annan vinkling, se [länk]
EDIT: Jag förstår dock inte riktigt vad VS20 behövs till överhuvudtaget. Är inte våtrumsfärgen tät nog?
Redigerat:
Tack för svar.
Enligt Alcro kundtjänst så bygger våtrumsfärgsystemet på att man har diffplast bakom badrumsväggen (mot isoleringen).
Lite konstigt är det egentligen eftersom man då stänger in väggen mellan 2 tätskikt ==> mögelrisk.
Problemet jag ser att bara ha våtrumsfärg är att det har bara 20.000 s/m medan ett våtrumstätskikt har 1,7 miljoner s/m. men det kanske räcker för att stoppa vattenånga att gå igenom våtrumskivan och ut i isoleringen? Jag vet inte.
Men det skulle ju kännas bra med en bra ångspärr i snedtaket.
Alcro kundtjänst sa att deras våtrumsfärg är rätt hård och målar man det på för mjukt underlag så kanske det skulle kunna spricka.
Enligt Alcro kundtjänst så bygger våtrumsfärgsystemet på att man har diffplast bakom badrumsväggen (mot isoleringen).
Lite konstigt är det egentligen eftersom man då stänger in väggen mellan 2 tätskikt ==> mögelrisk.
Problemet jag ser att bara ha våtrumsfärg är att det har bara 20.000 s/m medan ett våtrumstätskikt har 1,7 miljoner s/m. men det kanske räcker för att stoppa vattenånga att gå igenom våtrumskivan och ut i isoleringen? Jag vet inte.
Men det skulle ju kännas bra med en bra ångspärr i snedtaket.
Alcro kundtjänst sa att deras våtrumsfärg är rätt hård och målar man det på för mjukt underlag så kanske det skulle kunna spricka.
Klicka här för att svara