Badrum
hursomhelst: 600 bred?? 600 vad bred?? Men iaf, är tanken du ska göra ett eget "tvättställskåp"?? Isf kan du ta i prinicip vad du önskar... jag har köpt en buffé som jag ska måla, mamma köpte ett badrumsskåp hon gillade på IKEA och ska fixa en egen toppskiva på bara... Är bara fantasin som sätter gränser... Lycka till :-)
jh269: Det fanns en spärr på insidan av vredet som gick att reglera! Min sambo är dig evigt tacksam för tipset! /Tack
jimel: Tack så mycket, då har jag allt klart för mig hur det ska göras, ska det bara inhandlas och utföras också d^_^b
Paul-Staffanstorp: Så heter det väl egentligen, men jag kan inte se några problem med att välja ett trägolv i en vanlig toalett. Dock hade jag lagt ett tätskikt under detta så man skyddar bjälklaget vid eventuell vattenskada.
v-g: Allt man kan få upp den är ju en sträcka du slipper böja dig ner, själv tror jag mina är på en 70 centimeter men då är det ju tvättstuga också och kanske inte skulle se helt bra ut i badrummet. Fast man kunde ju nyttja utrummet under till något också tex skåp/lådor/tvättkorg.
Saelen: Tack för svaret... Jag får återkomma med en rapport efteråt när jag vet hur det fungerade ifall det är fler som är intresserade... Mvh Stefan
hursomhelst: läste om detta problem nyligen i en badrumsbok, där byggde de upp första raden med lättbetongblock...
olofmellberg: Hej har köptt maxit z-line för att använda som tätskikt i badrummet. Köpte det på rea på Silvan och var nöjd och glad då. Nu har jag läst en del trådar, och är inte lika glad längre. Det verkar vara väldigt krångligt att få till det bra utan bubblor osv. Är det någon som har nyare erfarenhet av systemet. Har ingen lust att köpa ett annat system...Har kört med LIPs system i ett
peppelito: Träffade den hantverkare vi ska anlita igår och han avrådde å det bestämdaste från Westerbergs toaletter så vi har strukit det från listan. Vi kommer istället köpa komplett Ifö Sign paket (toastol, spolsystem/fixtur, spolknapp) för 4195 ink moms på badshop.se. Riktigt bra pris... //P
linans: Har ett badrum på 4,5 m2,. Ej betongvalv. Reglarna i golvet ligger lite för högt därför har jag reglat upp med 30 cc och laggt 22mm spånskiva kant i kant med de bärande golvreglarna. Detta medför att jag fått kapa spånskivan i 4 delar och passat in den mellan reglarna, för att sänka golvet lite. Golvet var byggt på detta sätt även innan renoveringen med 40mm betongkaka och sedan
SoccerDude: Har googlat ankarmassa nu och det verkar ju perfekt, tack! :)
fungsgard: Jag kanske inte riktigt förstår vad du menar men om firman säger att det kostar ca 1200 kr/kvm så är det väl bara att räkna ut hur många kvm det är. Du säger att golvet är ca 8 kvm, det lutar väl då åt att väggarna är på ca 30 kvm. så 1200*(8+30)=48000 kr. Om du får olika priser per kvm för kakling och matta så får du ju ta priset för "matta" gånger den totala ytan som det
Jakob Y.: Hej forumet! För en tid sedan så gjorde vi en köksrenovering. Då anlitade vi en kökstillverkare som hjälpte till att måtta och rita köket samt hjälpte till med hantverkare. En av hantverkarna, snickaren, agerade som projektledare och sydde ihop det hela. Det hela gick som en dans och har blivit toksnyggt - och kostade förvisso därefter. Nu är det dags att göra samma sak med vårt
Ericc: Det finns ju högre släplister till dörrarna. Mitt tips är att använda nya högre släplister och gummiraka så länge, om badrummet idag ser hyfsat ut tills renoveringen blir aktuell. Golvvärme finns väl antagligen också som hjälper till att torka upp.
DrKassler: Hej! Vi ska, som komplement till vår vattenradd, ha T2 Quicknet golvvärme i vårt lilla badrum här på övervåningen. Vi har betongbjälklag och jag har bilat ur och bytt brunnen och dragit nytt avlopp och vatten. Gjöt igen med snabbtorkande slipsats. När jag ska lägga slingorna, hur jämt måste underlaget vara? Vi tänker flyta in slingorna och inte lägga dom i fixet. Det finns inga
magnu: Det har med svartkroppsstrålning och sådan fysik som jag nästan har glömt bort. Om du ska ta i någonting som har stått i solsken i flera timmar. Vilken detalj väljer du att ta i, den mattsvarta eller den blanka? På samma sätt som en målad yta blir varmare i solen än en blank yta, strålar en målad yta ut mer än en blank yta.
Rrrrr: Finns golvvärmetermostat med ur för nattsänkning. T2 har de, säkert andra fabrikat också.
Andreas Lundgren: Jag köpte en dyr Ballingslöv kommodo från Optimera i Malmö, och på den har det vita laminatet släppt i kanterna vid nederkanten. Jag tror egentligen aldrig på att köpa något från billighetsvaruhusen, men och andra sidan så höll inte min dyra möbel heller, så det kanske är värt att prova... Tänk bara på att efter du väl har monterat den, om du senare vill byta möbel, så får
peppelito: Hej, Ska påbörja en renovering av ett mindre badrum och har sett att Westerbergs har kampanj f.n med 20% på hela sitt sortiment och på utvalda produkter ännu mer. Har hittat både badrumsmöbel och vägghängd toalett som skulle passa oss och som i kampanjen har väldigt bra pris. Frågan är dock hur Westerbergs står sig kvalitetsmässigt? Någon med erfarenheter av deras senaste års
Tossegubbe: Ja du drar ner en massa på kostnaderna men räkna inte med att det blir "billigt" för det, våtrumsmattan är inte helt billig per m2 med lim och grejor. Allt annat som golvbrunn och vvs mm kostar ändå samma summa. Sedan bör man ha i åtanke att ett helkaklat badrum höjer husets värde vesäntligt mer än samma bad med våtrumsmatta. Hur som helst, lycka till med projektet och snåla inte
somelvis: Det är rätt som Jan-Å säger att det också kan varit för torrt blandat fix. Det funkar med för torrt blandat till keramik då det suger sig fast ändå, men till glas går det icke. .
bigsnucke: Jag limmade en tunn luxskiva på väggarna, som jag sedan kaklade som vanligt. Eftersom det fanns stor risk för inträngande fukt har jag bara fuktspärr vid dusch-badkar. Ditt val beror väl mest på hur dina väggar ser ut nu. Behöver de rätas upp?, eller räcker det om de putsas om? etc
Jan-Å: Nej det är tyvärr inte alls så att sanningen alltid vinner i en juridisk tvist :( Nu dök Thomas59 upp med ett inlägg som gjorde mitt lite onödigt :P men så tänkte jag också, Du behöver inte gå till domstol för att Du engagerar en advokat. Får Du tag på en som är van vid den här typen av tvister kan denne skriva ett brev till din motpart som gör dom tillräckligt nervösa för att
Paul-Staffanstorp: Jag skulle ju aldrig heller tagit bort det andra badrummet men om du nu ändå ska göra detta så behöver du ju bara tätskikta golvet och 5cm upp på väggarna samtidigt som du slipper de dyra våtrumsskivorna... Såå visst sparar det en del pengar.. Frågan är bara om det inte är dumsnålt i längden då man i ett sådant stort hus gärna har två badrum kan jag tycka...
cubix: Vid närmare eftertanke, kanske man kan placera badkaret 5 cm från väggen så rören får plats.
Iloper: Jag har använt kakel i duschen, målad väv med våtrumsfärg på resten av väggen samt plastmatta på golvet.
GzO: Ett timmrat hus slutar aldrig röra på sig, det lever enligt årstiderna och sprickor uppstår. Dock så går det nog att styva upp så det går att kakla men det kan bli kinkigt med tätskiktet vägg/vägg - vägg/golv övergångarna, så gör det noggrant. Själv har jag duschkabin för att vara på den säkra sidan.