Badrum
Tigersågen: En sak som man ska se upp med som nybörjare är att dra ut för mycket fix på väggen. Sedan tycker jag att det är enklare att arbeta med snöre än kakelkryss. Ett vattenpass som man kan använda för att knacka i kakelraderna är bra att använda för att få raden helt lodrätt.
HEM2121: [citat] Jo, nu har jag läst och det är vad vi har gjort men problemet kvarstår, att vattentemperaturen åker som en jojo. Det kan väl acceptera inom en viss marginal. Vattnet som släpps iväg i slingorna bör inte vara mer än omkring 40 grader. Har man ställt in termostaten på 3:an så borde det hålla sig under 40 grader tycker man men termometern kan röra sig mellan 30-50 grader!
ceciliaochjag: Bidé i all ära (snart tvåbarnsmorsa här) men i ett tillräckligt trångt badrum så uppskattar jag nog utrymmet mer. Men det blir nog till att jag ändå väntar och ser om biden kan komma att uppskattas och tar beslut om alternativ lösning till hösten istället! =)
OHE: [citat] Jag har en Purus Line 300 liggandes. 75 mm sidoutsläpp, twistsilen och kitet för betongmontering.( http://www.purus.se/sv/Purus-produktdatabas-Purus-LineCorner/) Ni kan köpa den för 1000:- om ni är intresserade!
OHE: [citat] Mitt tips är att man helt undviker bostiks produkter i ett våtutrymme. Har aldrig varit med just om att tätskiktet spricker däremot exempelvis att manschetter inte fäster ordentligt.
EOK: På grund av byggfel så ska vi få vårt badrum omgjort. Funderar på att be dem kalka in badkaret (eller vad det heter) när de ändå är igång. Vi får naturligtvis betala för det extra material samt den extra arbetskostnad som tillkommer. Är det någon som vet något om kostnad för ett sådant projekt? Andra värdefulla tips kanske:)
Castrol: Vi håller på att bygga nytt badrum på övreplan. Vi har snedtak (14 graderslutning) och badrummet mäter 230x465. Takfoten går längs med den långa väggen och takhöjden är där 235cm, denna ökar sedan till ca 292cm mot den andra långsidan. Frågan är om vi skall behålla snedtaket även i badrummet eller bygga ett vågrätt tak med 235cm takhöjd (ev. 240 om vi tar lite snedtak ca 20cm
cheetah1: Sätta en golvbrunn blir nog trickigt, det ska vara tätskikt på golvet och minst 50 mm upp på väggen enligt dagens regler, vilket leder till att du åtminstone måste byta golv. Dock kan man göra som föreslogs ovan, man sätter en övergång till 40mm (eller är det 50 mm kanske..?) i röret i golvet, sen går man upp med röret på väggen, sätter ett rakt vattenlås och sen en tratt, sen
b8q: Stefand: Det beror helt på hur fallet är gjort. Du tänker rätt, men fall kan göras på många andra sätt också. Ofta har man ju också lågpunkten (golvbrunnen) ganska nära ett hörn, och man kanske vill ha ett ganska konstant fall (säg 1:100 eller så). Då kommer väggarna att bli sneda i nederkanten.
Niclas Jonsson: Jag känner till ett men kan inte tipsa dig om det, då jag jobbar där själv! Men vill tillägga att vi får dessa förfrågningar hela tiden, man är missnöjd/misstänksam mot resultatet och vill ha en besiktning. Då ska man veta att de kritiska delarna är ej åtkomliga för en besiktning när badrummet är klart, utan för att kunna säkerställa att allt är gjort på rätt sätt så bör
forgus31: Nej visst! Det är bara att slå ut bruket och laga hålet på nytt!
hajar: Här är en senare bild som jag fått av husleverantör feb 2010 [bild]
Gladh: [citat] Du behöver inte uppge att det skall vara ROT-avdrag förens du skall få fakturan, det finns dock skojar som gärna lägger på en administrativ avgift på 1000 kr för att fylla i blanketerna från skatteverket som tar ungefär 5 minuter att fylla i... Det kan ju vara så att du inte vill ha det på ROT av flera olika anledningar...
Abbedabbe: Det går givetvis. Är bara golv och väggplattor någorlunda synkade funkar det. Sen bör man iofs ha i åtanke att det ofta inte är många fogar i golv/väggvinkeln som syns när inredningen är på plats men är du beredd att betala för extraarbetet det medför är det givetvis genomförbart om det är en någorlunda vettig plattis du fått tag på.
MarioPlattsättare: Går ibland att köpa kartonger från pall som är färgade på en sida oxå. Dom är till för synliga hörn, blir skit snyggt!
Havsutsikt: Är det en "sne vägg" eller ett "sne tak"? Man kaklar inte tak normalt. Så du bör se ditt badrum och bestämma om det är tak eller inte. Tak målas med våtrummsfärg.
injonil: [citat] Tycker du det är ett bra argument? Vem tror du får betala vattenskada och renovering om badrummet håller i 11 år tror du?! Ett tätskikt anses ha en livslängd på 30 år enligt försäkringsbolagen.
Gladh: [citat] Problem är ju som du hänvisar till själv att även om badrummet är gammalt så kommer försäkringsbolaget täcka kostnader "utanför" badrummet vid en vattenskada, eftersom det var gjort efter dåtidens regler (får vi utgå ifrån). Men om man nu har sabbat tätskiktet och en vattenskada inträffar och bakom liggande stomme tar stryk och detta beror på att man skadat och lagat
unXi: Nej det går nog tyvärr inte för det har liksom bildats en kaka överst som förmodligen är tät. Men jag har inspekterat gjutningen idag och det verkar väldigt stumt så det kanske kommer att gå bra. Men jag skulle gärna vilja ha fler åsikter för att känna mig säker.
Fredman: Hej Jag har ett hus byggt -07. Vid några tillfällen har det sprängt loss flisor från kakelemaljen i väggen. Som en liten explosion. Särskilt vid golvkanten. Det är gips bakom kaklet. Frågor; Vad kan det bero på? Vems fel kan det vara i sådana fall? Vad gör man åt det? Är det risk för fukt?
GustafH79: Personligen har jag sett ett antal olika lösningar från http://www.blucher.se som jag tycker är snygga. Sattes in 4 stycken i ett hus jag jobbade i i höstas där kunden var arbetsledare på en stor Malmö rörfirma.
GustafH79: Mycket är en fråga om pengar men om du gillar pigmenterad betong så är detta ett roligt företag, och snyggt blir det. http://www.betongdesign.se/
vandame: Bra de! Men det jag tänker är att jag hade tänkt sätta dit Roth vägganslutning som den heter, och med den så trär man ju som ett rör som sitter på baksidan anslutningen över innerröret, och skyddsröret utanpå det. Anslutiningen skruvas sedan fast i vägg. Känslan är ju att skyddsröret kommer att brytas ned i 90grader då men bryts inte tätskicktet då runt röret? Var nog kanske
Johan Gunverth: [citat] Kanske anlägga en sjö att tvätta sig i istället. :)
J-O: [citat] Givetvis bygger man ju ett fall eller en ränna som leder bort eventuellt vatten till skvalleröret Men oavsett så är det ju avgjort nu, tätskikt innan 'lådan' !
Tigersågen: Om det bara är fel på det estetiska då är det bättre att lägga ett nytt skikt klinkers ovanpå det gamla. Det förutsätter ett intakt tätskikt och att inte lagret med extra plattor bygger för mycket på höjden vid dörrtröskel etc.
ohlgren: [citat] Vilka problem har du fått med Bostiks tätskikt?