12 458 läst ·
18 svar
12k läst
18 svar
Sprucken klinker i duschutrymme?
Sida 1 av 2
Hej,
Som rubriken säger så har några klinkersplattor i duschutrymmet spruckit.
Detta är precis brevid golvbrunnen. När man knackar på plattor runtomkring den spruckna, så låter även dessa "ihåliga" vilket tyder på luft/för lite fix under.
Vad jag har förstått så skall man ej byta enstaka plattor i vårutrymme, då risken för att skada tätskiktet är överhängande. Jag har dock ingen lust att riva hela badrummet.
Förra ägaren av huset renoverade hela badrummet 2005. Nytt kakel, klinker, golvvärme m.m.
Kan man på något "enkelt" sätt lösa problemet?
Som rubriken säger så har några klinkersplattor i duschutrymmet spruckit.
Detta är precis brevid golvbrunnen. När man knackar på plattor runtomkring den spruckna, så låter även dessa "ihåliga" vilket tyder på luft/för lite fix under.
Vad jag har förstått så skall man ej byta enstaka plattor i vårutrymme, då risken för att skada tätskiktet är överhängande. Jag har dock ingen lust att riva hela badrummet.
Förra ägaren av huset renoverade hela badrummet 2005. Nytt kakel, klinker, golvvärme m.m.
Kan man på något "enkelt" sätt lösa problemet?
Jag hade liknande problem och det berodde på att fixet fått torka för länge innn plattorna las på. Ta bort plattorna och lägg dit nya med nytt fix.
Nix.
Jag gissar att det är träbjälklag i kåken?
Spruckna plattor kan då vara en indikation på att underarbetet är undermåligt. Antingen är inte brunnen korrekt monterad så att den rör sig när man tex står på den (det skall bla kortlas, montageplatta används m fördel), eller så sviktar hela golvet. Man har kanske inte reglat upp tillräckligt alternativt inte flytspacklat till tillräcklig tjocklek eller inte använt rätt spackel.
Vad står det i kvalitetsdokumentet - om det finns ett sådant? Där skall varje moment och vilket material som använts framgå.
Spruckna plattor kan då vara en indikation på att underarbetet är undermåligt. Antingen är inte brunnen korrekt monterad så att den rör sig när man tex står på den (det skall bla kortlas, montageplatta används m fördel), eller så sviktar hela golvet. Man har kanske inte reglat upp tillräckligt alternativt inte flytspacklat till tillräcklig tjocklek eller inte använt rätt spackel.
Vad står det i kvalitetsdokumentet - om det finns ett sådant? Där skall varje moment och vilket material som använts framgå.
Det enkla sättet är ju att ta bort dom spruckna plattorna och sätta dit nya med tillräckligt mycket och färskt fix.
MEN dom flesta på forumet hävdar att det är omöjligt att göra utan att skada tätskiktet och då säger alla branschregler att man byter allt kakel och klinkers och sätter ett nytt tätskikt.
Jag håller med, tätskiktet kommer att skadas om Du tar bort klinkerplattor så nåt enkelt sätt finns inte.
MEN dom flesta på forumet hävdar att det är omöjligt att göra utan att skada tätskiktet och då säger alla branschregler att man byter allt kakel och klinkers och sätter ett nytt tätskikt.
Jag håller med, tätskiktet kommer att skadas om Du tar bort klinkerplattor så nåt enkelt sätt finns inte.
Det är lättbetongbjälklag. Något kvalitetsdokument finns dessvärre inte.Consensus skrev:Nix.
Att plocka bort klinker är svårt. Kakel, inga problem. Jag lyckades ett antal gånger att slippa väck de med liten diamant skiva. Men det dammar som fan. I hørn med Dremmel kopia. Värre var det att hitta ersättningsplatta.
Bytt klinkerplattor har jag gjort men inte i våtutrymme utan i kök. Men att ta bort en sprucken platta + få bort fixet så att man kan sätta dit en ny utan att skada tätskiktet är inte lätt.
Man kan iofs "laga" tätskiktet först med sånt som man rollar på men helt säker på att det blev tätt kan man ju inte vara och enl reglerna är det inte.
Har Du nån våning under duschutrymmet? i så fall är risken knappast värd att ta även om betonbjälklaget tål lite vatten iofs, men att få vatten som droppar ner i nästa våning är ju inte så bra.
Man kan iofs "laga" tätskiktet först med sånt som man rollar på men helt säker på att det blev tätt kan man ju inte vara och enl reglerna är det inte.
Har Du nån våning under duschutrymmet? i så fall är risken knappast värd att ta även om betonbjälklaget tål lite vatten iofs, men att få vatten som droppar ner i nästa våning är ju inte så bra.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Om du har bom under plattorna som du beskriver det så kan det vara ganska enkelt att få bort plattorna utan att skada tätskiktet och sen får man med stor försiktighet skrapa bort fixet utan att gå för djupt och skada tätskiktet...
Skulle tätskiktet gå sönder finns det ingen återvändo och det hela måste göras om, och detta måste man vara förberedd på...
Skulle tätskiktet gå sönder finns det ingen återvändo och det hela måste göras om, och detta måste man vara förberedd på...
Jan-Å:
Ja, det finns våning under duschutrymmet.
Paul-Staffanstorp:
Men om man ändå måste göra om hela "skiten", så förlorar man inget på att försöka bytta plattorna?! Dock så är det kanske svårt vid en första anblick att avgöra om tätskiktet blir skadat, förräns det börjar droppa ner till undervåningen.
Ja, det finns våning under duschutrymmet.
Paul-Staffanstorp:
Men om man ändå måste göra om hela "skiten", så förlorar man inget på att försöka bytta plattorna?! Dock så är det kanske svårt vid en första anblick att avgöra om tätskiktet blir skadat, förräns det börjar droppa ner till undervåningen.
Jag citerar Kakelmannen från en tidigare tråd :
Jag kommer att prova detta. Det är ju horribelt att behöva riva ett helt badrum bara för att ett par plattor går sönder.Oftast om man slår sönder plattan ordentligt så kan man peta bort bitarna utan att skada tätskiktet. Men man får undvika att försöka skrapa bort fixet. Sen när du trycker fast den nya plattan så får du blanda fixet löst så att det flyter ut ordenligt under plattan med tanke på att det gamla fixet ligger kvar samt att plattan inte bygger för högt.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Inga direkta problem att se så inte tätskiktet går sönder i normalfallet.
Skrapa försiktigt bort en del av det gamla fixet med ett slött stämjärn för annars får du inte dit en ny platta i höjd med de övriga...
Skrapa försiktigt bort en del av det gamla fixet med ett slött stämjärn för annars får du inte dit en ny platta i höjd med de övriga...
Med en multimaster med raspverktyget så slipar man väldigt lätt och precis ner precis så mycket fix som man vill, utan att skada tätskiktet.
Det kan ju vara så att fixet inte applicerats korrekt och därför har det spruckit.
Det kan ju vara så att fixet inte applicerats korrekt och därför har det spruckit.