7 639 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Golvvärme vattenburet kontra el
Har ni tänkt på att man kan låta den vattenburna värmen vara på även på sommaren, men då stänga av alla andra element utom golvvärmen och handukstorken i badrummet Det funger om man har ett shuntbaserat reglersystem, men inte utan litet trix för en värmepump (som kan behöva ett ganska stort flöde för att fungera).
Min poäng var att eftersom jag har varmt kranvatten på sommaren så får jag ju uppenbargligen värme från fjärrvärmeverket även på sommaren. Därför begriper jag inte varför ett varmt golv på sommaren inte skulle vara möjligt.MickeK skrev:Vet inte hur fjärrvärmen i ditt hus fungererar men jag har egen pelletspanna och vattenburet system. Vad jag försår så går ingen värme ut i elementen/värmegolvet då det är varmt ute. Det sitter en tempgivare ute som styr värmesystemet och då blir det ingen värme i golven under sommar halvåret. Klinkersgolv i källare utan värme är som att gå ut barfota på vintern ...Därför la jag en el slinga också på den vattenburna golvvärmen i badrummet på rekommendation av en granne som är insatt i byggbranchen. En billig "lyx" faktor. Elslinga för 1890kr är bara någon procent av kostnaden i övrigt då jag gjorde badrum och bastu. (jobbet gjorde jag själv och hade bara en behörig elektriker för anslutning i el centralen)
Klicka här för att svara