Badrum
bränski: är plasmatta på golvet, och på väggen i halva badrummet (vet inte hur dom tänkte) sen är där väv i ena halvan på väggarna... om jag river ner plastmattan på väggen, drar om rör och ny golvbrunn, får gipsen sitta kvar bakom aguapanelen? om jag glesar mellan?
Gabbe1: Ja, jag har endast golvvärme mitt i rummet, under toa, badkar, handfat/skåp och i duschen är det ingen slang. Jag hade ingen förhöjningsring, körde med Jafo standard monteringsplatta.
MMR: I BKR branschregler står det att man "bör" använda en fukttrög spånskiva. Men det kan man avgöra själv eller? Oavsett så skall den vanliga golvskivan primas, flytspacklas och sen tätskiktas så vilken funktion har den fukttröga skivan? Handlar det om fuktpåverkan t.ex. inifrån bjälklag eller liknande? Jag tolkar det i alla fall som att det inte är emot reglerna att köra med t.ex
HerrPeter: Jag har jobbat med att montera badrumsmöbler på Aspen och jag vet att man var mycket noga med att allt skulle hålla hög kvalitet, så om du känner att din möbel inte levt upp till vad du borde haft rätt att vänta dig så är jag övertygad om att du kommer få en tillmötesgående attityd från företaget. Slå dem en signal eller sväng förbi deras kontor/utställning/produktion och
niclasella: Hej vi köpte geysir duschväggar och de var ok men en magnetlist var trasig vid leverans och jag ringde till dem och de skulle skicka ny till oss och det var 2år sedan så leveransen verkar vara lång.... dålig service ringt en gång till fö ett år sen men inget händer......Skitföretag.....Har en tapwell kran i köket och den gick sönder och jag kontaktade dem och de sa att jag skulle
alacs: Äsch då vad litet det känns när ni skriver sådär :) Jag har ju sett badrummet i verkligheten, men upplever det inte så litet som en förlängd 120-säng. Nu måste jag gå och mäta upp storleken i min hall (som är 15 kvm, det kommer ju att försvinna i ena hörnet...). Tack för input!
MatteL: [citat] Absolut. Det saknades färg när leveransen kom. Sedan sprack träluckan efter en månad. Jag betalade bra för handfatet och nu är det sönder. Aspen säger att det ä'r kvalitet men det verkar inte så. Matte
RobZombie: [citat] Ska du bara måla så är latexbaserat sandspackel ok. Ska du sätta kakel är det icke organiskt spackel som gäller. Inget förvirrande med det.
byggankan: Vi köpte vår till lägenheten på Rusta, ser precis likadan ut som många andra som kostar 2-3ggr så mycket. Men jag kommer aldrig ha glasvägg igen. Inte för att den väggen är dålig utan för att det är så jobbigt att rengöra med allt kalk som fastnar.
Paul-Staffanstorp: [citat] Misstänker du menar glasyr... :D Jag förstår inte varför man inte döljer den skurna kanten med hjälp av kakellisten vilket är meningen med dess utformning... http://www.quicktech.se/kakellister_kantlist_a53.php
Hejduk..tig: http://skyltmax.se/skyltar/wc-skyltar Klicka på "Skyltomaten"
Peppe_e: Har lite funderingar angående vårat badrum. Är nu tyvärr färdigt, men jag kan inte sluta tänka på en av väggarna. Satte 120x45 reglar mot de gamla timmerväggarna för att få plats med avlopp osv från andra våning. Sen blev jag tillsagd av en snickare att jag inte skulle ha mer än 45mm isolering i väggen. Så det blev ju 75mm luftspalt mellan isolering å våtrumsgipsen. Kan detta
moOd: För att förtydliga det jag menar.. Enligt branchreglerna (http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf), sid 7, så finns två alternativ för applicering av tätskikt. Enligt bilderna längst ner så kommer mitt fall ligga någonstans mittemellan dem två bilderna längst ner.. dvs, oisolerade väggar och isolerad platta. Skall jag tätskikta hela golvet, men endast väggarna
Björn_Nilsson: Man kan tydligen måla hela våtrumsutrymmet om man vill det... Vi satsar på det i a f.
Byggnadsarbetare: Precis så tänkte jag. Måla väven o strunta i plasten bakom skivorna Men är färgen så tät?
Gladh: Flytspackel nivillerar olika bra har jag fått erfara. Även om det står på dem att de är självnivillerade så skall man ta det med en nypa salt. Tipset jag fick vara att använda så lång raka som möjligt för att få det jämt, ju kortare raka som du använder destu svårare blir det. En kam kan vara en fördel om man inte råkar dra i spacklet försent för då får man vågor i sitt
leptogenys: I min badrumsrenovering är nu tätskiktet på plats och de ska börja kakla. Är det ett problem om tätningsmanschetten för toalettavloppet inte ligger klistrad mot underlaget överallt? Hos mig har det bildats en ring precis runt själva avloppet där manschetten buktar upp, detta på grund av en ring runt avloppet. Ringen syns på första bilden och uppbuktningen på andra. I en del av
denne: Hej..Jag använde primer innan fixet.Om det lugnar dig så sitter mina plattor fortfarande kvar:D
Tiger79: Gladh Mkt bra svarat. Jag menade mitt svar till TS. MVH
v-g: henke:Gogrejjern det när man vill lyxa på! :)
gaia: Surfa på engelska sidor ... kanske hittar du något i traditionell brass men inte säkert butiken exporterar ... Smedbo har faktiskt en serie i polerad mässing , ej snirkligt men i alla fall rätt material. Hyllkonsoler eller hattkrokar kan hjälpligt användas till att själv göra om till handduksstång, toarullehållare ... och hyllor om man är tekniskt begåvad :). Det blir kanske lättare
SoccerDude: Jag menade att man fixerar med ett spikband mot undersidan på en kortling inne i väggen. Alltså inget som sticker ut, eller brukar man bara låta den "hänga" på röret?
bigsnucke: Näe, det har du nog rätt i. Jag konstaterade bara att texten stod på sid 13...;)